Droogijsstralen

Heb je een gouden restauratie tip, deel ze hier met ons !
Plaats reactie
ruton
moderator

Droogijsstralen

Bericht door ruton »

Iemand hier ervaring met stralen met droogijs? Adresjes? (Richt)prijzen?
ruton
moderator

Re: Droogijsstralen

Bericht door ruton »

Ik ben bij Linssen in Dilsen-Stokkum uitgekomen. Die had een grote droogijsklus, en dan konden mijn kleine dingetjes wel worden meegenomen.
Motortje en twee achterpoten. Zo ging het ging heen:
Afbeelding
en zo kwam het terug: Afbeelding
Het lijkt op mest, misschien zijn het nog vezels van de doos waar de motor in zat. Het is los en droog en laat zich makkelijk wegblazen:
Afbeelding

Bij de achterpoten is het verschil tussen voor en na op het eerste gezicht wat minder, maar in elk geval is van alles die zwarte plak eraf en kan ik nu het metaal direct behandelen zonder eerst uren met borstels en oplosmiddelen in de weer te moeten.
Afbeelding
Afbeelding

Ik was negentig piek kwijt. Aan de andere kant van de E314 delen een oldtimerbedrijf en een belendende tegelzaak de droogijsinstallatie, maar dan moet er voor minimaal vier uur gestraald kunnen worden (Min. afname 200kg), anders loont het niet. Overigens kon ik daar wel voor €100,- ex zelf met Soda aan de slag, maar dat kan ik thuis ook.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Ik weet niet of dit hetgene is wat je gewenst had, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het resultaat erg beperkt en matig voor hetgeen dat het kost.
Zeker op aluminium zou dit veel meer resultaat moeten hebben tussen de koelribben en niet nog half zwart moeten zijn.
Hoe ziet de rest van het carter er eigenlijk uit?

Ik denk dat je op die driehoeksarmpjes ook nog wel een paar uur zoet bent met de roest eraf te borstelen, had je die niet beter gewoon kunnen laten stralen na een dagje in de dasty oid te laten weken?

Misschien verwacht ik er teveel van. Maar mijn keuze zou het niet zijn als ik dit zo zie.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ruton
moderator

Bericht door ruton »

...na een dagje in de dasty oid te laten weken
Jij hebt geen vrouw die ook nog wat over de badkuip te zeggen heeft in huis. Daar had ik dus geen zin in. Moet bekennen dat ikzelf ook meer bling had verwacht.
Maar het vuil op de achterpoten had domweg dezelfde kleur als de verwering eronder. Ik kan er nu in elk geval weer langs lopen zonder vuile broekspijpen te krijgen.

Verder kan ik me voorstellend dat het bedienen van een straalapparaat waar iets met -80ºC uit spuit andere koek is dan stralen met soda of noten. En nu nabewerken met soda is in elk geval véél minder werk dan moeten beginnen met zwarte pek. Als ik die uren reken, is het nog steeds winst.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

ruton schreef: 12 mar 2021, 19:45de badkuip
Ik heb niet eens een badkuip...
Dasty kun je gewoon ergens overheen sproeien en laten intrekken. Ovenreiniger kun je het ook mee doen maar is een stuk agressiever. Ook dat blijft redelijk zitten om in te trekken. Vaak niet eens nodig om het zo lang te laten intrekken.
Ik heb er al genoeg mee schoon gekregen met een halfuurtje poetswerk.

Maar tussen koelribben is een ander verhaal. Persoonlijk zou ik daar juist droogijs voor gebruiken, maar dat lijkt dus niet genoeg te zijn.

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Maar jij bediende daar het straalpistool niet, en ik evenmin.
Ik deel mijn huis met een astmapatiënt. Die ga ik niet met dastydampen tergen.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Ik wil alleen zeggen dat ik meer van het resultaat had verwacht met droogijs, als ik andere voorbeeldfoto's zie.
Dat ik door deze foto's zelf voor een andere methode zou kiezen is mijn persoonlijke keuze.

Het hoe en wat en waarom er voor een bepaalde methode gekozen wordt is daarbij niet van belang. ;)

ruton
moderator

Bericht door ruton »

ruton schreef: 12 mar 2021, 19:45Moet bekennen dat ikzelf ook meer bling had verwacht.
Misschien was het droogijs voortijdig op? Ik heb bij het ophalen geen uitgebreide gesprekken gevoerd. Dat had ook geen zin want droogijs is geen bewaargoed.

Ik liep daar wel langs een aan een zijde open vak vol ander straalgoed (zoals het losse zand er bij een bouwmaterialengroothandel bij ligt), dat was geen gesloten cabine. Bij Giessen zul je dat niet zo snel zien, maar die doen geen droogijs.
ruton
moderator

Bericht door ruton »

ruton schreef: 12 mar 2021, 17:14 Overigens kon ik daar wel voor €100,- ex zelf met Soda aan de slag, maar dat kan ik thuis ook.
Ontdekt dat de lucht dan wel droog genoeg moet zijn, en de 62% luchtvochtigheid van vanmiddag is dat niet. Het pistool (toegegeven, ook geen top of the bill) waar ik vorig jaar nog prima mee werkte leek telkens dicht te koeken. Er ging wel lucht doorheen, maar die nam geen soda mee. Althans nauwelijks effectief: de tuin is natuurlijk wel wit...
Dan de poten maar met een oude schroevendraaier en een staalborstel op de accuboor wat verder kaal gekrabd. Daar had ik met minder tijd en moeite meer eer van mijn werk.
Plaats reactie