380 -> 220V omzetten

Heb je een gouden restauratie tip, deel ze hier met ons !
Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

380 -> 220V omzetten

Bericht door Haiko » 30 aug 2011, 21:20

Ik heb dus een compressor, die loopt nu op 380, maar kan volgens het typeplaatje ook op 220V gebruikt worden.
Het typeplaatje geeft aan een sterschakeling op 380. Iemand een idee hoe ik hem op 220V kan laten draaien?

Compressor is uit 1957 en er zit helaas geen handleiding meer bij 8-)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1236
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Andries » 30 aug 2011, 21:55

Nee Haiko, ff goed kijken wat er op staat, je hebt nl ster 380 en driehoek 380.
Als er bij ster 380 staat betekend dat dat er over de 3 spoelen afzonderlijk 220 Volt staat en kan je hem dus mbv een condensator op 220 laten draaien: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/steinmetz.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedenk wel dat je niet de volle mep aan vermogen van je compressor krijgt wat een nadeel kan zijn als je luchtgereedschap of een verfpistool er op aansluit!
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Haiko » 30 aug 2011, 22:56

Ik zal je zaterdag wel ff foto's van het ding laten zien. Schakeling is nu op UVW aangesloten, de bovenste 3 aansluitingen zitten doorverbonden (ik denk dan U1, V1 en W1 met 3 draden en U2, V2 en W2 met elkaar verbonden).
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Trabitoon
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2011, 23:34
Locatie: Loenen

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Trabitoon » 30 aug 2011, 23:03

Hoi,

Hoe zwaar is deze motor? KW?

De motor van jou staat in ster, dus zal 3x 400volt aangesloten geweest zijn.

Eventueel is een goede zware frequentieregelaar en oplossing als die het kan aan kan.
Trabant 1.1 (1.3 5bak)

Je hebt cabrio-rijders en je hebt mensen die met een cabrio rijden.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Haiko » 31 aug 2011, 06:52

1.1Pk
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4670
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door ruton » 31 aug 2011, 10:27

Is het niet simpeler voor je nieuwe huis bij de energieboer een 'verzwaring van de aansluiting' aan te vragen?
Ja, dat kost wat en de moderniseringsbezem zal door het bakeliet en porselein in de meterkast moeten, maar denk eens aan de mogelijkheden. Veel tweedehands 380 gereedschap is loeigoedkoop omdat de kopersmarkt zo klein is: Bedrijven willen garantie, service en BTW-aftrek en particulieren hebben meestal alleen 220.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Haiko » 31 aug 2011, 19:00

Dus als het vermogen zou afnemen, duurt het langer voordat de tank (125L, 10Bar) vol zit neem ik aan?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Haiko » 31 aug 2011, 20:08

0.82Kw (1.1ps), zal komend weekend ff detail foto's van het typeplaatje en bedradingen maken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Trabitoon
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2011, 23:34
Locatie: Loenen

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Trabitoon » 31 aug 2011, 20:16

dan zul je waarschijnlijk met een 1,1 of 1,5 kW regelaar wel redelijk weg kunnen komen.
Ik had me heftafel er ook op, gaf voldoende druk en dat op gewoon 230volt.

waarschijnlijk zul je wel de regelaar dmv de drukklep (te lage druk dus compressor moet aan) aan moeten sluiten, maar dat is wel te doen lijkt mij.

Ik heb nog een 1,5kW Siemens regelaar liggen :D
Trabant 1.1 (1.3 5bak)

Je hebt cabrio-rijders en je hebt mensen die met een cabrio rijden.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4204
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 380 -> 220V omzetten

Bericht door Haiko » 31 aug 2011, 20:18

Stuur even een Pbtje als ie die regelaar wilt verkopen...

de foto's zullen van het weekend wel duidelijkheid brengen, heb er nog niet echt naar gekeken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie