Hoe ijzermenie verwijderen?

Heb je een gouden restauratie tip, deel ze hier met ons !
Super 5 Devil

Hoe ijzermenie verwijderen?

Bericht door Super 5 Devil » 11 sep 2011, 19:27

Hoi hoi,

Ik heb in het interieur enkele plaatsen waar de verf compleet afbladderd van het staal. Je hoeft nauwelijks iets te doen om het los te krijgen.
Ik ben van het weekend dus begonnen om de voetenbodem helemaal kaal te maken met een plamuurmes en een staalborstel, echter krijg ik de ijzermenie die er op zit op sommige plaatsen totaal niet weg.
Ik denk dat het probleem is geweest dat er een verkeerde lak overheen gezet is, of dat de ondergrond niet ontvet is geweest en dus de menielaag opgegeten/losgelaten heeft.

Wat ik nu wil doen is dus de voorste helft van de voetenbodem (schutbord tot aan net onder de stoelen) kaal maken tot op het ijzer en dan een echte loodmenie daar op te zetten en eventueel nog een tweede laag met ijzermenie.

Mijn vragen zijn nu:

- Hoe haal ik de bestaande resten ijzermenie (donkerrode bende) weg, zonder het staal te slopen of aan te tasten met chemicalien? (verfbrander lijkt me te heet, afbijt vertrouw ik eigenlijk niet zo).
- Hoe ontvet ik het blote staal het beste voor het verven
- Hoeveel lagen moet ik schilderen en in welke volgorde? Ik dacht aan: staal -> loodmenie -> ijzermenie -> kleurlak.
- Hoe maak ik de stukken rondom de kokerbalkgaten het beste kaal zonder dat alle roestkorrels in de kokerbalken bij het gewei, A-stijlen en de dorpels verdwijnen?

Kunnen jullie mij helpen? Alvast dank!!
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Haiko
moderator

Re: Hoe ijzermenie verwijderen?

Bericht door Haiko » 11 sep 2011, 19:50

Pak een flex, zet daar een staalborstel/lamellenschijf op en borstelen/slijpen maar! Je kunt het ook laten zitten, heb je er ook foto's van? Ik zou trouwens wel ALLE roest die je tegenkomt verwijderen. Roest roest verder!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 11 sep 2011, 20:45

Ik heb foto's genoeg hoor, maar kan ze hier niet zo makkelijk uploaden.
Ik ben ook zeker van mening dat ALLE roest weg moet, vandaar ook mijn angst om de kokerbalken via de gaten vol te knoeien.

Wat is een flex? Ik heb wel een boormachine met een staalborstelkop erop, maar daarmee krijg ik alleen de roestige plaat roestvrij. De menietroep gaat er niet mee af, of in elk geval niet geweldig. Mijn boormachine werd ook loeiheet (ik moest hem gewoon loslaten!) moet ik zeggen. Ik heb nog een andere boormachine, ik zal die eens proberen een keer.

Wat tot nog toe het best werkt is met een plamuurmes dat ik elk half uur een keer goed op de slijpsteen scherp maak, maar jeeeeetje wat een werk hahah!!

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 11 sep 2011, 20:52

Hopelijk is het hier een beetje te zien, zoals het eruit zag VOOR ik begon met krabben... De lak ligt gewoon los op het metaal.
Gek genoeg was dit nog LANG niet zo erg toen ik de auto eind augustus heb opgehaald. Sindsdien heeft ie alleen droog binnen gestaan. Het ondertapijt was trouwens ook opeens zeiknat. Mogelijk toch condens, want het was wel gruwelijk vochtig.
SDC10673KLEIN.JPG

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 11 sep 2011, 21:02

een flex... das een haakse slijper.... (google mar es)
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 11 sep 2011, 21:11

Okay, volgens mij heb ik zo'n ding nog wel liggen. Wat voor lamellenschijf moet ik dan gebruiken? En ga ik daarmee niet meteen mijn metaal verpesten denk je?
Hoeveel schijven ga ik moeten kopen voor de voetenbodem denk je? Eventueel ook nog de motorruimte straks als die leeg is, want ik ben bang dat ik er alles uit moet gaan halen om het eens na te kijken.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 11 sep 2011, 21:12

En waar kan ik goedkoop Loodmenie (de echte met lood dus) kopen? Wordt dat nog ergens via de Boerenbond of zo aangeboden of moet ik het echt via een internetbedrijfje laten komen?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 11 sep 2011, 23:11

Ehm.... weet je eigenlijk wel waar je aan begint? Als je al niet weet wat een flex is....

Loodmenie is al heel wat jaartjes geleden uit de handel genomen, in de winkel zul je het niet vinden.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 12 sep 2011, 00:03

Ja, ik weet waar ik aan begin hoor! Het woord flex ken ik niet, haakse slijper wel.
Ik ben ook niet bang om ergens aan te beginnen. Stommer word je er nooit van tenslotte.
Nu is het ook niets, dus kan het alleen maar beter worden denk ik dan maar.
Het is niet zo dat ik nog nooit iets zelfgemaakt of gedaan heb. Ik wil het alleen in een keer goed doen als het even kan...

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 12 sep 2011, 09:47

ik zou bij voorkeur een staalborstel er op zetten, geen lamellenschijf.

lamellenschijf gaat namelijk echt heel erg hard, is moeilijk om dan niet veel te veel materiaal weg te halen ... met staalborstel gaat het al snel, maar dan heb je een stuk meer controle :)
Afbeelding

Plaats reactie