voorbewerken voor het spuiten

Heb je een gouden restauratie tip, deel ze hier met ons !
Plaats reactie
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

voorbewerken voor het spuiten

Bericht door eeuwige_student » 09 okt 2011, 19:19

Het duroplast van de p70 is nu helemaal kaal. Alleen op een aantal plaatsen lijkt er wel steenslag o.i.d. in te zitten. Allemaal kleine putjes, die zichtbaar blijven als ik er met een spuitbus grondverf overheen spuit. Ik denk dat het effect bij een 2k grondverf hetzelfde zou zijn. Dus volgens mij moet de auto helemaal in de spuitplamuur, voordat die gelakt kan worden. Iemand ervaring met het wegwerken van deze putjes?

Haiko
moderator

Re: voorbewerken voor het spuiten

Bericht door Haiko » 09 okt 2011, 19:24

Vult spuitplamuur deze gaatjes/deukjes/krassen niet op? (misschien meerdere laagjes spuiten)?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 okt 2011, 19:30

Ik denk het wel, maar weet het niet zeker, dus vandaar was ik benieuwd naar iemand met ervaring. Kan natuurlijk ook zijn dat dit alleen een p70 probleem is en dat dit bij "modern" duroplast niet voorkomt!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 09 okt 2011, 19:33

Denk niet dat er veel verschil is tussen oud & nieuw duroplast... Ik gebruik die spuitplamuur (primer putty ofzo) wel veel voor metaal met kleine putjes. par laagjes erover en het is weer als nieuw. Heb nog een stel ronde bumpers van jeroen liggen, een daarvan is helemaal verroest, maar die ga ik dus op- en gladschuren en daarna behandelen met die primer. Dan ziet ie er strax als nieuw uit.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 15 okt 2011, 22:13

Spuitplamuur is voor een trabant natuurlijk wel te doen(op de duroplast delen, kan toch niet roesten). Helaas krijg je daardoor geen strakke afwerking op het eindresultaat (zie de gemiddelde auto die enkele jaren geleden nieuw van de band rolde, geen glad geheel)

Zou alle putjes localiseren (kringetje omheen met podlood ofzo, iets wat wel zichtbaar is maar geen rotzooi achterlaat of in het duroplast kan kruipen) en vervolgens iets van polyester erop of vezelplamuur (of hoe t ook heet) Denk dat je daar t beste resultaat mee krijgt op dat materiaal.
Pin me er niet op vast, ben geen expert.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

rainier

Bericht door rainier » 28 okt 2011, 08:21

Er is ook 'control powder' op de markt om deze putjes op te sporen. Wel vraagt dit het nogmaals licht opschuren van je auto...
De alphense trabantrijder!

pietvg

Bericht door pietvg » 03 nov 2011, 21:24

Het beste is gewoon de putjes 1 voor 1 opvullen met plamuur. Er is extra fijne plamuur voor in de handel van SOUDAL (SOUDAL EXTRA FINE), vooral geen vezelplamuur gebruiken deze is veel te grof.
Spuitplamuur lijkt me sterk dat je dit haalt, dit is eigenlijk alleen om schuurkrassen te vullen niet om putjes te vullen. Het allerbeste is plamuren, schuren met bijvoorbeeld 280, daarna spuitplamuur, daarna weer schuren met 280, daarna grondlak, schuren met 500/600, en dan aflakken.

Tip, alle lagen 2k gebruiken, anders heb je kans dat de uiteindelijke laklaag de grondlagen doet oplossen en dan krijg je een vreselijke pap zooi

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 nov 2011, 11:30

rainier schreef:Er is ook 'control powder' op de markt om deze putjes op te sporen. Wel vraagt dit het nogmaals licht opschuren van je auto...

Het opsporen lukt ook met het blote oog. Dus dat kan zonder extra hulpmiddelen.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 nov 2011, 11:32

pietvg schreef:Het beste is gewoon de putjes 1 voor 1 opvullen met plamuur. Er is extra fijne plamuur voor in de handel van SOUDAL (SOUDAL EXTRA FINE), vooral geen vezelplamuur gebruiken deze is veel te grof.
Spuitplamuur lijkt me sterk dat je dit haalt, dit is eigenlijk alleen om schuurkrassen te vullen niet om putjes te vullen. Het allerbeste is plamuren, schuren met bijvoorbeeld 280, daarna spuitplamuur, daarna weer schuren met 280, daarna grondlak, schuren met 500/600, en dan aflakken.

Tip, alle lagen 2k gebruiken, anders heb je kans dat de uiteindelijke laklaag de grondlagen doet oplossen en dan krijg je een vreselijke pap zooi

Ik ben inderdaad al begonnen met het vullen van de gaatjes. Glasvezelplamuur heb ik inderdaad niet gebruikt, want die is hier niet voor geschikt. Aangezien de plamuur bijna op is, zal ik eens kijken hoe goed de saudal plamuur werkt.

Plaats reactie