Kolbenklemmer?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Evan_s

Kolbenklemmer?

Bericht door Evan_s »

Nou, volgens mij mag ik hier over meepraten..

Gisteren op de snelweg vanuit Apeldoorn naar Enschede ter hoogte van Rijssen viel ineens de motor uit. Ik kon 'em echter meteen weer starten, maar een km later viel de motor weer uit. Naar uitgerold tot een parkeerplaats even de motorkap open en aan de fan gedraaid. Zat niet vast, dus dacht niet meteen aan een vastloper. Kon verder niets raars ontdekken. Ook nog even de benzineslang doorgeblazen. Daarna weer verder gereden naar Enschede.

Ik reed 85 km/h, max. 90 km/h. Netjes iedere 5 minuten gas even los en smeer 1:50. Bougies reebruin.

Vanmorgen weer naar m'n stageplek gereden (zo'n 35 km snelweg), probleemloos (op m'n snelheidsmeter na, want die viel uit :roll: ). Net op de terugweg, 'rats'-geluid (beetje rubber-over-rubber-wrijf geluid) en viel ineens wéér de motor uit. Was ook meteen weer te starten.

Net weer even onder de motorkap gekeken en kon de vsnaar meer dan een hele slag verdraaien.. Ik vermoed dus te weinig koeling met een kolbenklemmer tot gevolg.. Morgen maar even de zuigers en cilinders bekijken.
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Re: Kolbenklemmer?

Bericht door eeuwige_student »

Ik heb gisteren nog bij een restaurant gegeten met de naam kolbenklemmer :-)
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Nou, het euvel is gevonden: slechte 2-takt olie. Salco (Rolling Dutchmen) heeft er naar gekeken. Het koelblik was bij aankomst in Oldenzaal gloeiend heet, kon er een ei op bakken. Daarna een soort reinigingsolie in de carburateur gegooid om de boel even goed door te spoelen. Heb er nog wel mooie foto's van :) .

Afbeelding

Andere olie in de tank gegooid en vervolgens een kort ritje gemaakt. Koelblik bleef daarna mooi koel.

Gebruik al een jaar Brega (Brezan huismerk) synthetische 2-taktolie, zonder problemen. Totdat ik afgelopen zondag na het tanken een nieuwe fles heb geopend: warmlopers tot gevolg. Waarschijnlijk een slechte batch. De olie rook ook een beetje zurig. In ieder geval anders dan andere 2-takt olieën.

Op aanraden van Salco ga ik nu Moto 2DX Ratio olie gebruiken (ELF). Die van de Brezan komt mijn tank niet meer in.
mel

Bericht door mel »

Jammer ...

MAAR EEN PERFEKTE ILLUSTRATIE VAN WAT IK HIER EERDER SCHREEF over tweetakt-olie.

Is zo'n postje hier ergens waar weer van die wijsneuzen allerlei dingen meenden te weten...

Gelukkig dat een kenner als Salco jou nu geholpen heeft; het had heel anders kunnen aflopen.... ;)
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Ben ook blij dat Salco voor mijn doen in de buurt zit. Weer een hoop over de Trabant geleerd sinds ik hem een paar maanden ken. Jammer dat hij op dit forum niet actief is. Op het oude forum heeft hij nog wat goede dingen gepost namelijk.
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Ik heb nog even eea uitgezocht/nagevraagd over de Brezan 'Brega' 2-takt olie. Brega is hun huismerk. De olie daarvan bestaat uit een blend van meerdere leveranciers, net afhankelijk welke op dat moment het meest gunstig te verkrijgen is. Daarom is het niet verwonderlijk dat ik er nu pas last van heb. De problemen begonnen pas bij de laatst geopende fles (de vorige voorraad was op, dus een kleine nieuwere voorraad gehaald en geopend --> motor werd veel te warm sinds ik de benzine ben begonnen te mengen met de nieuwe voorraad). Blijkbaar is de samenstelling van deze batch 2-takt olie dus (negatief) veranderd.

Deze Brezan-rotzooi komt er niet meer in! Het is zéker niet de goedkoopste olie (> 6 euro per fles, dus wat dat betreft zegt de prijs niet zoveel).
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Het is ook mogelijk dat de nieuwe olie extra reinigend is, waardoor oude koollagen los komen te zitten en voor extra weerstand zorgen!
trammelanto

Bericht door trammelanto »

Bij elk tweetaktforum gaat het keer op keer over olie... 8-)
Pas nog een 12 liter olie opgereden uit 1961.... Synthetisch en mineraal is het enige belangrijke punt voor oude motoren.

Waar je in de nabije toekomst wel erg goed op moet gaan letten is dat je geen E10 brandstof gaat tanken. Dat kost je je zuigers, cilinders en in het allerergste geval je krukas. Zeker in Duitsland zeer goed opletten aan de pomp en evt. navraag doen bij de pomphouder. Helaas heb ik intussen al een aantal gruwelijkheden gezien die niet toe te schrijven zijn aan olie, maar wel aan E10!!! Ik zou zeggen google even op E10 en oldtimers....

Groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Ik rij nu alweer een tijdje met de nieuwe olie (van ELF). Kost me bij Salco 5 euro per liter. Nog steeds dezelfde motor waarmee ik de kolbenklemmer heb gehad. Zonder problemen tot nu toe :) . *klopt af*
Trabitoon

Bericht door Trabitoon »

Het is nu ook wel weer wat frisser dan in de zomer.
Hopelijk komt het probleem niet meer terug.

Wel al de boel bekeken hoe de cilinders en de zuigers er uitzien?
Trabant 1.1 (1.3 5bak)

Je hebt cabrio-rijders en je hebt mensen die met een cabrio rijden.
Evan_s

Bericht door Evan_s »

De vastloper was ook rond deze buitentemperatuur, dus dat is geen verschil.

Geen brandplekken op de zuiger. Waren wel wat stroeve plekjes op de zuiger en cilinderwand. Werd aangeraden (ook volgens de whims of ratgeber Trabant) om na een vastloper een tijdje wat rijker te smeren, dus smeer nu een tijdje 1:40.
mel

Bericht door mel »

Zuigers wel bewerkt (glad gemaakt...) ?
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Ja, tot waterproof 1000.
Plaats reactie