hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?
Ik wil een schakeling maken, dat ik kort op een knop hoef te drukken, en hij vervolgens begint te starten en doorstart tot de trabi loopt, en dan automatisch stopt met starten (iets met relais ga ik daarvoor verzinnen). Hoe kan ik echter zien dat hij loopt ??
idee 1: het lampje. Denk echter dat dat niet nauwkeurig genoeg is, en hij dus of te vroeg stopt, of te laat...
idee 2: laadstroom meten. Onder 12V op de accu: doorstarten. boven 13V auto loopt startmotor stoppen. Maar zou dit wel werken ?
Misschien heeft iemand nog ideeën, of het ooit gemaakt, of een uitleg waarom mijn ideeën niet zullen werken.
Er komt sowieso een tuimelschakelaar voor contact aan/uit, en als bovenstaand systeem niet werkt een drukknop die ik dan maar in moet houden tot ie loopt.
idee 1: het lampje. Denk echter dat dat niet nauwkeurig genoeg is, en hij dus of te vroeg stopt, of te laat...
idee 2: laadstroom meten. Onder 12V op de accu: doorstarten. boven 13V auto loopt startmotor stoppen. Maar zou dit wel werken ?
Misschien heeft iemand nog ideeën, of het ooit gemaakt, of een uitleg waarom mijn ideeën niet zullen werken.
Er komt sowieso een tuimelschakelaar voor contact aan/uit, en als bovenstaand systeem niet werkt een drukknop die ik dan maar in moet houden tot ie loopt.
-
- Contacteer:
Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?
Het is iets complexer dan je denkt...
Als je nu eens een toerental kon meten, dan kon je dit adh van een programma in een microcontroller laten inlezen en dan een bepaalde tijd de starter laten draaien.
Je moet ook zien dat de auto niet eindeloos blijft starten.. Al bij al denk ik dat je gewoon een drukknop moet gebruiken en zelf moet beslissen wanneer het genoeg is
Als je nu eens een toerental kon meten, dan kon je dit adh van een programma in een microcontroller laten inlezen en dan een bepaalde tijd de starter laten draaien.
Je moet ook zien dat de auto niet eindeloos blijft starten.. Al bij al denk ik dat je gewoon een drukknop moet gebruiken en zelf moet beslissen wanneer het genoeg is

- trabart
- Erelid
- Contacteer:
dat het complex zou worden, dat wist ik wel ja 
maar misschien heeft iemand een geweldig idee dus voorleggen kan altijd

maar misschien heeft iemand een geweldig idee dus voorleggen kan altijd

Aan de blauwe walmtrabart schreef:....... Hoe kan ik echter zien dat hij loopt ??
..............

Het was Trabannekom
Waarom geen trekstarter...?
Oude liefde roest niet!!!
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Lijkt mij een leuk schema om eens uit te testen als die nog in de 1e versnelling staat....
Maar om het wiel niet opnieuw uit te vinden, hoe is het start-stop systeem van moderne auto's geschakeld?

- trabart
- Erelid
- Contacteer:
ik gok dat dat allemaal via de vrij uitgebreide computer gaat die tegenwoordig in elke auto te vinden is 

-
- Contacteer:
Een hedendaagse auto zit ook bomvol sensoren die alles meten
Je kunt in de pimp-shops start knoppen kopen; er zit een klein kastje bij dat verder alles regelt...
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
Het lijkt me stug mel dat dat werkt bij oldtimers .... ??
Zolang er geen stuurslot bij betrokken is, kun je contact en ontsteking op de gekste manieren kortsluiten.
Het enige wat de trabant zal prijsgeven als hij loopt is dat je nog steeds ontsteekpulsen hebt terwijl de startmotor (niet meer) aangestuurd wordt. Eventueel is ook wel te detecteren dat er ontbranding is door een piezo of microfoon bij de uitlaat te monteren.
Blijft nog wel een vrijstandschakelaar nodig om te voorkomen dat hij in de versnelling start.
Dit is met een kleine microcontroller allemaal wel te regelen. Bijvoorbeeld 2 sec start, detecteren of de motor draait. Doorstarten tot er ontbranding is.
Omdat je de microcontroller helemaal kan programmeren, kan je ook bepalen hoevaak en hoelang er gestart mag worden.
eventueel met een draadloze afstandsbediening kan dan natuurlijk ook... Het is maar hoe gek je het wilt maken.
Blijft nog wel een vrijstandschakelaar nodig om te voorkomen dat hij in de versnelling start.
Dit is met een kleine microcontroller allemaal wel te regelen. Bijvoorbeeld 2 sec start, detecteren of de motor draait. Doorstarten tot er ontbranding is.
Omdat je de microcontroller helemaal kan programmeren, kan je ook bepalen hoevaak en hoelang er gestart mag worden.
eventueel met een draadloze afstandsbediening kan dan natuurlijk ook... Het is maar hoe gek je het wilt maken.
Valves! Who needs Valves?
kun je geen gebruik maken van een laadstroom? als schakeling dat hij loopt?
Lijkt me idd de makkelijkste manier.
Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
Boordspanning meten is een idee maar zolang de startmotor nog draait heb je daar niet zoveel aan. De motor moet natuurlijk wel kunnen starten zonder choke en extra gasgeven. Ook moet de benzinekraan openstaan. Het wordt dus geen oplossing voor koude winterochtenden maar hooguit een showdingetje.
Valves! Who needs Valves?