Daarom heb ik hem ook hier even in gekopieerd.
Het is een probleem waar iedereen het altijd over heeft, terwijl het eigenlijk heel erg simpel is... Hierbij een uitleg over alle maten van velgen.
ET-Waarde
De ET-waarde (van Einpress-Tiefe) is een maat die aangeeft hoever het hart van de velg uit het midden ligt.
Het geeft de maat aan vanaf het midden van de velg, gemeten tot het punt waarop de velg met zijn body tegen de remmen aankomt. Voor de duidelijkheid hier een plaatje:

Als de ET-waarde groter wordt, betekend dit feitelijk dat de velg meer aan de binnenkant uit gaat steken, wordt de ET waarde kleiner, komt de velg naar buiten, en krijg je eerder een "diepbed" -velg (waarbij je de randen zo mooi kunt polijsten

Als je ET-waarde dus te klein is, zal de buitenring van de velg aan gaan lopen op je spatbord-rand. Kies je de ET-waarde te groot, zal de velg aan gaan lopen aan de binnenkant, op je wielophaning/ schokbrekers/ veren. Dit is uiteraard ook nog afhankelijk van de breedte van de velg!
Nog een extra kleine uitleg:
Er bestaat een andere waarde, de RS-Waarde. DIt is de Rear Spacing, oftewel hoever de velg naar binnen komt. Hiermee kun je de ET-waarde dus uitrekenen. Probleem is dat de RS-waarde door fabriekanten nagenoeg nooit wordt opgegeven, en de ET-waarde niet makkelijk zelf te meten is. Hiermee samen kun je het dus wel zelf!
Dit kan uitgerekend worden met de volgende simpele formule:
ET = RS - 1/2 breedte velg -dikte velg
(ET = RS - ½ wheel width - rim width)
STEEKMAAT
De steekmaat (ook Lochkreis, LK) van een velg is nog veel simpeler te verklaren dan de ET-Waarde. Dit is de afstand van de bouten tot elkaar. Trek een cirkel door het hart van de boutmaten. De diameter van deze cirkel is de Steekmaat.

Bij 4-gaats velgen is dit nog makkelijker te meten: De hart- op hart-afstand van 2 tegenover liggende bouten.
Standaard Trabant heeft LK-160. Dit geeft aan dat 2 tegenover liggende bouten 160 mm uit elkaar zullen liggen.
Bij Volkswagen, opel etc. is de LK-100, dus 100mm, en bij Trabant 1.1 is dit hetzelfde als bij Fiat, Alfa en Lancia, steek = LK98.
Door middel van adapterplaten zolas hier al meerdere malen besproken kun je de steekmaat van de auto aanpassen, zodat andere velgen mogelijk zijn.
Hou er dan ook rekening mee dat de ET-waarde van de velg feitelijk veranderd! De adapterplaat moet meegerekend worden met het hart van de velg!
ET waarde voor Trabant
Een ET-waarde die past voor Trabant is erg lastig te zeggen. Dit is namelijk compleet afhankelijk van het type ophanging, stuurcorrectie, veren en verlaging. Verder is het natuurlijk logisch dat voor bredere velgen grotere aanpassingen noodzakelijk zijn, vooral aan de spatborden. Dit valt nog een klein beetje te compenseren door smallere banden om de brede velgen te leggen.
Over het algemeen wordt achter een probleem gevonden, voor niet zo zeer.
Standaard Trabant veglen hebben de maten:
4j*13 ET35 (breedte = 4", diameter = 13", en Einpresstiefe = 35)
In principe is een ET-waarde varierend van ET25 - ET33 mogelijk met adapterplaten. Bij stuurcorrectie is zelfs nog kleiner mogelijk, volgens mij tot ET20.
Ter verduidelijking nog even een opsomming van MIJN auto:
Ik heb verlaagde verenpakket met ingekorte schokdempers, Stuko, 20mm adapterplaten en 6Jx13 velgen (6 inch breed, 13 inch diameter), met steekmaat 100. ET30. Daar omheen liggen 165-65-R13 banden. Om dit er tussen te passen heb ik de spatbordranden 1 cm uitgeslepen, en 1 cm verbreed.
Dan ziet het er dus zo uit (de rechter natuurlijk

Hopelijk hebben jullie allemaal wat aan deze informatie!
Groetjes, Jan Jeroen.