Dit is het bijgeleverde aansluitschema voor de Trabant:

Wat ik er (met mijn electronicakennis van een aantal jaren geleden) uit begrijp is dat hiermee het aantal pulsen van beide Trabant cilinders/bobines worden gecombineerd zodat het overeenkomt met dat van een 4-takt 4-cilindermotor met 1 bobine. De diodes zorgen dat de stroom maar 1 richting op kan en beide bobines elkaar dus niet verstoren, de weerstand zorgt voor een lage stroom.
Oftewel:
2-takt 2-cilinder (Trabant)
2 omwentelingen: 2 pulsen (1 bobine)
1 omwenteling: 1 puls (1 bobine)
4-takt 4-cilinder
2 omwentelingen: 4 pulsen (1 bobine)
1 omwenteling: 2 pulsen (1 bobine)
Als ik beide bobines aansluit via het schema, krijgt de toerenteller dus evenveel pulsen als bij een 4-takt 4-cilindermotor.
Het punt is dat ik een 3-cilindermotor heb, oftewel:
2-takt 3-cilinder (Wartburg)
2 omwentelingen: 2 pulsen (1 bobine)
1 omwenteling: 1 puls (1 bobine)
4-takt 6-cilinder
2 omwentelingen: 6 pulsen (1 bobine)
1 omwenteling: 3 pulsen (1 bobine)
Aangezien er een aantal hier zitten met meer electronicakennis dan ik; Kan ik hetzelfde schema aanhouden met een extra aftakking voor de 3e bobine? De aangegeven waardes zeggen me namelijk niet zoveel.