Schone motor, niet starten
Schone motor, niet starten
Beste Trabbifans,
ruim een jaar reed ik met veel plezier mijn Trabant 601 uit 1989. Totdat plots de motor vastliep. Motor demonteerd en nagekeken. Cilinder bleek schroeiplekken te hebben. Beide cilinders vervangen door "nieuwe" inclusief koppakking. Ook benzineleiding nagekeken en slangen/filter schoongemaakt. Hierna startte de Trabant wel, maar maakte veel toeren en weinig power.Winter even niet aan gewerkt, tot nu. Dus carburateur nagekeken, schoongemaakt (zat prut in) en met hoge luchtdruk doorgespoten. Nu moest alles in orde zijn. Helaas: Motor valt bij starten vanaf 1000/1500 toeren spontaan uit. Ook tijdens draaien motor geregeld backfire. Heel vreemd, want motor en carburateur zijn schoon en nagekeken.
Ik weet nu even geen raad meer. Wil toch graag weer met de Trabant rijden. Heeft iemand een tip/wijze les of direct het antwoord voor het probleem? Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht!
ruim een jaar reed ik met veel plezier mijn Trabant 601 uit 1989. Totdat plots de motor vastliep. Motor demonteerd en nagekeken. Cilinder bleek schroeiplekken te hebben. Beide cilinders vervangen door "nieuwe" inclusief koppakking. Ook benzineleiding nagekeken en slangen/filter schoongemaakt. Hierna startte de Trabant wel, maar maakte veel toeren en weinig power.Winter even niet aan gewerkt, tot nu. Dus carburateur nagekeken, schoongemaakt (zat prut in) en met hoge luchtdruk doorgespoten. Nu moest alles in orde zijn. Helaas: Motor valt bij starten vanaf 1000/1500 toeren spontaan uit. Ook tijdens draaien motor geregeld backfire. Heel vreemd, want motor en carburateur zijn schoon en nagekeken.
Ik weet nu even geen raad meer. Wil toch graag weer met de Trabant rijden. Heeft iemand een tip/wijze les of direct het antwoord voor het probleem? Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht!
Re: Schone motor, niet starten
Heb je al in WHIMS gekeken?
Re: Schone motor, niet starten
controleer ook even je ontsteking...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Schone motor, niet starten
Knallen duidt inderdaad op iets met de ontsteking. Heb je EBZA of contactpuntjes?
Re: Schone motor, niet starten
Er zal toch wel iemand van het forum in de buurt wonen?
Re: Schone motor, niet starten
Evan_s, ik heb EBZA
Re: Schone motor, niet starten
veel toeren, weinig vermogen duidt op weinig compressie
als er uitlaatgassen tussen de zuigerveren het carter ingaan ontstaat er een heet mengsel welke bij vermogensvraag in het carter ontsteekt en met nieuw mengsel in de compressiekamer in de uitlaat nogmaals ontsteekt ( backfire )
waarschijnlijk door het vastlopen zijn je zuigerveren dusdanig heet geworden dat de veerkracht er uit is en niet meer goed afdicht
door te weinig compressie zuigt de motor te weinig mengsel en valt stil bij weinig toeren
als er uitlaatgassen tussen de zuigerveren het carter ingaan ontstaat er een heet mengsel welke bij vermogensvraag in het carter ontsteekt en met nieuw mengsel in de compressiekamer in de uitlaat nogmaals ontsteekt ( backfire )
waarschijnlijk door het vastlopen zijn je zuigerveren dusdanig heet geworden dat de veerkracht er uit is en niet meer goed afdicht
door te weinig compressie zuigt de motor te weinig mengsel en valt stil bij weinig toeren
Re: Schone motor, niet starten
Bedankt voor de snelle reacties. Exionman, Bij het vervangen van de cilinders, heb ik er ook nieuwe zuigerveren ingezet. Deze zijn dus nog amper gebruikt.
Re: Schone motor, niet starten
misschien moet je de vergaser eens opnieuw instellen, welk type heb je?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4341
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Schone motor, niet starten
Misschien de verkeerde maten veren, zuigers of cilinders?