knipperlicht gaat sneller knipperen bij gasgeven

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
hommel84

knipperlicht gaat sneller knipperen bij gasgeven

Bericht door hommel84 »

nou dat dus.. bij het verkeerslicht stationair gaat op den duur het controlelampje uit , de clignoteur tikt niet meer , maar de lampjes gaan aan en uit.
Op het moment dat ik ga rijden knipperren ze sneller en het lampje en het tikje komen weer terug

het gaat om een 6volter

grtn Jos
Trabant, kleinwagen mit großer zukunft

ruton
moderator

Re: knipperlicht gaat sneller knipperen bij gasgeven

Bericht door ruton »

Toeter toetert ook zachter bij lage toeren? En de koplampen doven als je remt?
Hoe oud is de kapitein, ehm de accu?
Het is dat of de spanningsregelaar, gok ik zo.

ErikvG

Bericht door ErikvG »

De gelijkstroomdynamo levert bij stationair nauwelijks tot geen stroom en het is dus vrij normaal dat de boordspanning wat zakt als je even stilstaat.
Bij mij blijft het knipperlicht wel altijd werken (wel wat langzamer)

Kijk even naar de massadraad onder de rechter motorsteun, de accukabel op het motorblok en de bedrading van je spanningsregelaar (alles even loshalen en schoonmaken)
Met wat toeren moet de boordspanning 7,2 volt zijn, stationair zakt-ie terug naar pakweg 6,4 volt

Je kan eventueel je stationair wat hoger zetten maar dat is ook weer zo irritant
Valves! Who needs Valves?

hommel84

Bericht door hommel84 »

bedankt voor de reacties ik zal eens aan het schoonmaken van de bedrading slaan , stationair loopt ie nu eindelijk mooi rustig daar wil ik eigenlijk niks aan doen haha , heb bij theo ooit al een andere spanningsregelaar gekocht , de accu zit er in sinds anderhalf of twee jaar geloof ik
Trabant, kleinwagen mit großer zukunft

ErikvG

Bericht door ErikvG »

De andere spanningsregelaar gaat niets verbeteren aan lage spanning bij stationair, die is juist om de maximale spanning te regelen (de 7,2V)

Een 6V accu is net het ding dat in een 6 volter geen problemen zal geven. Deze accu's leveren heel graag heel veel stroom.
Na 2 uren vergeten verlichting start hij nog gewoon.

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Als aan een kant het voorste of achterste knipperlicht stuk gaat, knippert het andere dubbel zo snel.
Het lijkt mij dan mogelijk dat bij acceleratie de stroom naar een knipperlicht wordt onderbroken, waardoor het lijkt alsof ze sneller knipperen. Alleen als dat zo is: hoe en waar?

ErikvG

Bericht door ErikvG »

Klopt wat je zegt Ruton maar dat is niet het geval hier... bij een lagere spanning gaat hij langzamer knipperen (doet mijn Trabant ook). Alleen hier wordt de spanning zo laag dat het controlelampje en tikken stopt.
Het stationair iets hoger afstellen is voor Hommel geen optie.

Het is natuurlijk niet zo'n heel groot probleem op zich maar hij moet wel even alle belangrijke verbindingen nalopen en zeker weten dat voor de rest alles OK is.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Je kan voor de zekerheid het wattage en voltage van de knipperlichten controleren. Daarnaast heb ik het vermoeden dat een ander knipperlichtrelais zou kunnen helpen. Sommige zijn net iets gevoeligger voor een lagere spanning dan andere.

ErikvG

Bericht door ErikvG »

Zwaardere lampjes dan 21 watt zijn er niet. Hooguit 5,10 of 15 watt en in dat geval zou hij juist sneller gaan knipperen.

Als je goed leest, blijven de knipperlichten gewoon werken maar stoppen alleen het klikkertje en het controlelampje ermee. Een ander (6v) knipperrelais zou kunnen helpen.

Allereerst moet je echter zeker weten dat dynamo/spanningsregelaar/accu goed werkt en er geen nare overgangsweerstanden in zitten door oxidatie. Dat kan namelijk brand veroorzaken. Zeker met een 6Volter een belangrijk aandachtspunt!

Een infrarood temperatuurmeter van een paar tientjes kan handig zijn om eventuele hotspots te vinden.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Volgens de handleiding moet er 15 wat in. Dan gaat hij inderdaad sneller. Maar waarschijnlijk werkt die dan ook bij eenlagere spanning.

Plaats reactie