wiellager achter vervangen Advies of en hulp
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Het is normaal dat maar 50% van de achterste remvoering is bekleed. Dat kan de oorzaak niet zijn.
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Ik zal hierbij wat foto's laten zien:
1) foto van zelfbouw tooltje ... geinspireerd door iemand hier op t forum van tijd geleden. Dank!
2) de remvoering van de rechterschoen loopt minder ver door
Overigens heb ik nu de as eruit.. Het binnenlager heeft voelbare speling, buitenlager lijkt goed te zijn.
Krengen zijn nog duur als je ze bij de normale kanalen haalt!


1) foto van zelfbouw tooltje ... geinspireerd door iemand hier op t forum van tijd geleden. Dank!
2) de remvoering van de rechterschoen loopt minder ver door
Overigens heb ik nu de as eruit.. Het binnenlager heeft voelbare speling, buitenlager lijkt goed te zijn.
Krengen zijn nog duur als je ze bij de normale kanalen haalt!


- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Duur? Een paar euro op ebay. Als je een merknaam wil hebben gaat het over een tientje. De remvoering is normaal. Als dit echter per kant verschilt kan dat wel een remverschil tot gevolg hebben.
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Bij de rechterschoen zit aantal cm's geen remvoering.... links is ie wel op de laatste 2 cm op de uiteindes voorzien.
De c3 lagers zijn goedkoop, de c2 toleranties zitten op 20 euro/stuk
De c3 lagers zijn goedkoop, de c2 toleranties zitten op 20 euro/stuk
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Hoi,
Ik heb de goedkopere standaard lagers gemonteerd, c2 is een beetje overdreven vind ik.
Wel dubbelzijdig dicht.
Ik heb de goedkopere standaard lagers gemonteerd, c2 is een beetje overdreven vind ik.
Wel dubbelzijdig dicht.
Groet Anton
Kwestie van gas geven....
Kwestie van gas geven....
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Ok, dan stop ik de zoektocht naar de C2 lagers! Dank
Is dit bij de remschoenen inderdaad standaard of heb ik andere nodig?

Is dit bij de remschoenen inderdaad standaard of heb ik andere nodig?

Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Bij de achterste remschoen raakt dat onderste gedeelte toch nooit de trommel, dus kun je je dat materiaal ook besparen.
Zie ook deze foto van Trabiteile:
En als je naar het aanbod van Trabantwelt kijkt, zie je ook dat die schoenen niet over de volle lengte bekleed zijn.
Zie ook deze foto van Trabiteile:

En als je naar het aanbod van Trabantwelt kijkt, zie je ook dat die schoenen niet over de volle lengte bekleed zijn.
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Ik had dit echt nog nooit zo gezien .. klein stukje wel. Ok, dank voor de bewijsfoto!
Gaan de originele er weer in!
@eeuwige-student: je had me toch goed begrepen dus!
Gaan de originele er weer in!
@eeuwige-student: je had me toch goed begrepen dus!
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Alleen de handrem krijg ik niet werkend????
De zelfstellers werken .. voetrem ook ... maar handrem doet op dat wiel nauwelijks iets ....
Iemand een suggestie?
De zelfstellers werken .. voetrem ook ... maar handrem doet op dat wiel nauwelijks iets ....
Iemand een suggestie?
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Kabel strakker spannen. Dat kan midden onder de auto, bij de handremhevel. Steeksleutel 13, als ik het goed herinner.
Die Handbremse soll in der 4.oder 5. Raste des Zahnsegmentes fest werden. Nachstellung mit der Nachstellmutter unter der Bodengruppe (Bild 6.15)

Als het alleen dàt wiel is, klemt ofwel de kabel, danwel heb je toch een montagefout gemaakt.
Die Handbremse soll in der 4.oder 5. Raste des Zahnsegmentes fest werden. Nachstellung mit der Nachstellmutter unter der Bodengruppe (Bild 6.15)

Als het alleen dàt wiel is, klemt ofwel de kabel, danwel heb je toch een montagefout gemaakt.
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
De handelremkabel in de trommel beweegt evenveel als de andere kant die wel remt....
Probleem zit dus in de trommel.
Alles weer losgehaald en bij deze een foto. Bij het aantrekken van de handrem beweegt de
hefboom die aan de achterste schoen zit wel volledig mee, maar zet niets in beweging.
Lijkt erop als de remschoenen zo ver naar buiten staan dat het horizontale metalen deel
met de veer bovenop tekort is????
De remtrommel binnendiameter is <200 mm en de voering op remschoen is 5 mm
en is volgens spec.
Het metalen horizontale deel lijkt tekort ... meet tussen de 2 inhammen 9,2 cm
of ik heb verkeerde remschoenen? ( deze zaten op de auto )

Probleem zit dus in de trommel.
Alles weer losgehaald en bij deze een foto. Bij het aantrekken van de handrem beweegt de
hefboom die aan de achterste schoen zit wel volledig mee, maar zet niets in beweging.
Lijkt erop als de remschoenen zo ver naar buiten staan dat het horizontale metalen deel
met de veer bovenop tekort is????
De remtrommel binnendiameter is <200 mm en de voering op remschoen is 5 mm
en is volgens spec.
Het metalen horizontale deel lijkt tekort ... meet tussen de 2 inhammen 9,2 cm
of ik heb verkeerde remschoenen? ( deze zaten op de auto )

Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Die 'Drucksteg' geeft wel vaker problemen. Er is een linker en een rechterkant. Maar hoofdstuk 6.4.3 van WHIMS komt ook niet verder dan: "8: Auf richtige Einbaulage des Drucksteges für die Handbremsbetätigung achten. :
Ik heb net even in mijn F42-doos gekeken: de handremhevel past in de lange sleuf van de Drucksteg. Die lange sleuf moet dus aan de achterkant zitten. De Drucksteg duwt dan de hevel richting de trommel, zodat die door de kabel de andere kant kan worden opgetrokken. Op jouw foto is die beweging niet meer mogelijk.
Het enige dat ik nu vanaf mijn toetsenbord kan zeggen is: probeer dat eens goed te pielen en op zijn plaats te vloeken. Er zijn gevallen bekend waar men ten einde raad in die Drucksteg is gaan zagen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
____________
En van een heel andere orde (maar nu je toch bezig bent):

Die veerschoteltjes (Federteller, pijltjes 1) die bij de voorwielen de remschoenen tegen de ankerplaat duwen, kunnen goede diensten bewijzen bij de voorste remschoen van de achterrem. Kwestie van een 8mm gaatje door de ankerplaat boren en monteren en de remschoen zal niet meer tegen de wielbouten op de naaf bonken.

Ik heb net even in mijn F42-doos gekeken: de handremhevel past in de lange sleuf van de Drucksteg. Die lange sleuf moet dus aan de achterkant zitten. De Drucksteg duwt dan de hevel richting de trommel, zodat die door de kabel de andere kant kan worden opgetrokken. Op jouw foto is die beweging niet meer mogelijk.
Het enige dat ik nu vanaf mijn toetsenbord kan zeggen is: probeer dat eens goed te pielen en op zijn plaats te vloeken. Er zijn gevallen bekend waar men ten einde raad in die Drucksteg is gaan zagen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
____________
En van een heel andere orde (maar nu je toch bezig bent):

Die veerschoteltjes (Federteller, pijltjes 1) die bij de voorwielen de remschoenen tegen de ankerplaat duwen, kunnen goede diensten bewijzen bij de voorste remschoen van de achterrem. Kwestie van een 8mm gaatje door de ankerplaat boren en monteren en de remschoen zal niet meer tegen de wielbouten op de naaf bonken.
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Overigens heb ik geen remschoen waarbij - zoals bij de afbeelding die jij stuurde - de hefboom van de handrem
aan de remschoen in de remcilinder valt.
Zou dat t probleem zijn? Verkeerde remschoenen?
En ja ... dat kantelen van die voorste maakte ik me ook al zorgen over ... bij mn Golf 1 ooit zaten
die veertjes.
Zijn er meer foto's voorhanden van de juiste remschoenen?
Wordt nog hard werken voor de APK a.s. vrijdag!!!!!
aan de remschoen in de remcilinder valt.
Zou dat t probleem zijn? Verkeerde remschoenen?
En ja ... dat kantelen van die voorste maakte ik me ook al zorgen over ... bij mn Golf 1 ooit zaten
die veertjes.
Zijn er meer foto's voorhanden van de juiste remschoenen?
Wordt nog hard werken voor de APK a.s. vrijdag!!!!!
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Haal de spanning van de handremkabel, schroef eens het ontluchtingsventiel van de remcilinder los en duw de remschoenen dan tegen elkaar. Uiteraard met de automatische bijstelling ook weer naar het midden geduwd. Dat is een truc voor als de trommel niet wil passen, maar wellicht dat het hier ook soelaas biedt.
(Als je geen extra veerschoteltjes hebt, kun je bij de montage van de remschoenen de onderkant van de schoenen met een schroevendraaier er achter zoveel mogelijk naar je toe trekken zodat ze zoveel mogelijk naar achter kantelen. Alle kleine beetjes helpen.)
En je remschoen lijken mij de goede.
(Als je geen extra veerschoteltjes hebt, kun je bij de montage van de remschoenen de onderkant van de schoenen met een schroevendraaier er achter zoveel mogelijk naar je toe trekken zodat ze zoveel mogelijk naar achter kantelen. Alle kleine beetjes helpen.)
En je remschoen lijken mij de goede.
Re: wiellager achter vervangen Advies of en hulp
Ik denk dat dat niet helpt .. zodra ik dan rem zal het zich weer naar buiten stellen en dan zijn we terug bij af.