Remlichtschakelaar
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Remlichtschakelaar
Gisteren merkte ik dat mijn remlichten erg laat pas aan gaan. (ik zag het toen ik geparkeerd stond en de remlichten het niet deden terwijl ik wel de rem intrapte)
Ik kan dus in principe remmen en stilstaan zonder dat de remlichten ondertussen aan gaan. Voor achterliggers niet zo handig dus.
Als je het rempedaal harder intrapt doen ze het wel, maar zodra je iets van die kracht afhaalt gaan ze gelijk weer uit.
Nou weet ik dat het een drukschakelaar aan het eind van de remcilinder betreft, dus dan verwacht je dat die bij druk functioneert en niet als je net het rempedaal aantikt. maar er zit een flink verschil in net aantikken en gewoon kunnen remmen zonder gemlichten.
Ik kwam het volgende topic tegen met de zoekfunctie: viewtopic.php?f=16&t=1396
In de 2e post daar wordt hetzelfde genoemd: hard trappen werkt wel.
Is het dus verstandig om de sensor te vervangen, of gaat dit niks uit maken? Dat haal ik namelijk niet uit dat topic.
Wat me ook opgevallen is, is dat bij andere trabanten ik de remlichten altijd wat zie aarzelen (knipperen bij licht remmen) dat doen mijn remlichten niet.
Wellicht is dat een extra symptoom?
Ik kan dus in principe remmen en stilstaan zonder dat de remlichten ondertussen aan gaan. Voor achterliggers niet zo handig dus.
Als je het rempedaal harder intrapt doen ze het wel, maar zodra je iets van die kracht afhaalt gaan ze gelijk weer uit.
Nou weet ik dat het een drukschakelaar aan het eind van de remcilinder betreft, dus dan verwacht je dat die bij druk functioneert en niet als je net het rempedaal aantikt. maar er zit een flink verschil in net aantikken en gewoon kunnen remmen zonder gemlichten.
Ik kwam het volgende topic tegen met de zoekfunctie: viewtopic.php?f=16&t=1396
In de 2e post daar wordt hetzelfde genoemd: hard trappen werkt wel.
Is het dus verstandig om de sensor te vervangen, of gaat dit niks uit maken? Dat haal ik namelijk niet uit dat topic.
Wat me ook opgevallen is, is dat bij andere trabanten ik de remlichten altijd wat zie aarzelen (knipperen bij licht remmen) dat doen mijn remlichten niet.
Wellicht is dat een extra symptoom?
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Remlichtschakelaar
je kunt hem eens ontluchten, maar over het algemeen geldt bij een Trabant dat enige vorm van remvertraging alleen bij flink intrappen wordt bereikt, dus dat die lampen niet eerder aangaan is het probleem eigenlijk niet zo...
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Remlichtschakelaar
Zoals ik al aangaf, De remmen werken al terwijl de lampen niet branden. Zeker in stadsverkeer (korte stukjes, licht remmen e.d.) gaan die lampen dus niet aan terwijl je wel afremt.
Remwerking is verder uitstekend, ontluchten lijkt me niet echt nodig, daarbij is dat nog gebeurt bij het vervangen van de remvloeistof in december/januari.
Remwerking is verder uitstekend, ontluchten lijkt me niet echt nodig, daarbij is dat nog gebeurt bij het vervangen van de remvloeistof in december/januari.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Remlichtschakelaar
Een nieuwe schakelaar moet je ook ontluchten...
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Remlichtschakelaar
Aha, daar kon het bij mij wel eens aan liggen, mijn remlichten gaan wel eens spontaan aan, zelfs van contact af, op de inrit.ruton schreef:Een nieuwe schakelaar moet je ook ontluchten...

Even een tikje tegen het pedaal en ze zijn weer uit.
Hoe ontlucht je die dingen dan ?
Er is namelijk geen doorstroming van remolie mogelijk, lijkt me nogal een sinecure om een luchtbel uit de druk schakelaar te krijgen.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Remlichtschakelaar
Ik denk dat ik maar een keer een schakelaar op het pedaal bouw. Weet ik tenminste ook zeker dat het blijft werken 

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Remlichtschakelaar
Dat is wel weer de weg van de minste weerstand.Trabantenaar schreef:Ik denk dat ik maar een keer een schakelaar op het pedaal bouw. Weet ik tenminste ook zeker dat het blijft werken

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Remlichtschakelaar
Klopt, maar ik heb ook plannen om het remsysteem te upgraden en dan kan die originele drukschakelaar sowieso niet worden gebruikt 

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Remlichtschakelaar
Een vw schakelaar moet ook passen en die zouden beger moeten zijn.
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Remlichtschakelaar
Keuze genoeg bij de klassenfeind.eeuwige_student schreef:Een vw schakelaar moet ook passen en die zouden beger moeten zijn.
https://www.rexbo.nl/vw/kever-47/1303-1 ... aar-102248
Re: Remlichtschakelaar
Mijn 601 heeft standaard een controlelampje, dat gaat branden als ik op de rem trap. Dus dan weet ik meteen ofdat de remlichten werken of niet.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Remlichtschakelaar
Een remlichtschakelaar op oliedruk, zoals bij de P601, gaat na verloop van tijd moeilijker bewegen. En dus moet je steeds meer druk opbouwen voor je lichten gaan branden. En dus moet je steeds harder trappen/remmen voor je licht krijgt. Gewoon vervangen, kosten maar een paar euro en het scheelt veel onveiligheid met achterliggers die toch al niet meer zo gewend zijn aan 2 remlichten. En volgens mij hoef je je remmen helemaal niet te ontluchten, de hoeveelheid olie die je met het wisselen verliest is echt minimaal. Bij mijn Amazon kan je ze in elk geval zo verwisselen zonder te ontluchten.
Re: Remlichtschakelaar
het probleem heb ik ook gehad ! ergens hier op het forum gelezen welk type geschikt was voor de trabant < gewoon een VW >schakelaartje opgehaald bij de automaterialen zaak en het werkte weer supper
ik heb wel meteen even nieuwe olie in het systeem geperst om dat bij het los nemen toch lucht in de zuiger komen gaat !!
ik heb wel meteen even nieuwe olie in het systeem geperst om dat bij het los nemen toch lucht in de zuiger komen gaat !!
