Handleiding Zundeinstellgerat

Alles m.b.t de Wartburg, Barkas, Framo, Melkus, Robur, Garant, Sachsenring, EMW en andere IFA/DDR voertuigen kunt u hier vinden.
Plaats reactie
jshuiting

Handleiding Zundeinstellgerat

Bericht door jshuiting »

Heeft iemand, of weet iemand waar ik aan een handleiding/technische documentatie kan komen voor dit apparaat?

Afbeelding

Bij voorbaat dank :)
Viertakt sind zwei zu viel!
ruton
Moderator

Re: Handleiding Zundeinstellgerat

Bericht door ruton »

Ik heb alleen een verkoper op ebay gevonden, Misschien heeft die wat en wil hij het voor je kopiëren en anders weet hij wellicht hoe dat apparaat precies heet.
(Het is in elk geval niet de ZEG 1N of de Elkon SD102.)

Edit: Deze verkoper heeft er 5 weken gelden een 'mit Buch' verkocht. Als je de koper kunt traceren...
jshuiting

Bericht door jshuiting »

Heb net een digitale gevonden, maar vooralsnog bedankt voor het meedenken.
Zat op de verkeerde naam te zoeken, het is een VEB Fahrzeugelektrik Bedarf Leipzig (VEB), Typ TZL 69.
Rolt ook zo lekker over de tong..

PDF werkt niet online, dus voor andere geintreseerde even een PB, en dan mail ik hem.

Mocht trouwens iemand weten wat er als eerste kappot gaat aan zo'n apparaat wanneer je de massa niet aansluit tijdens het meten hoor ik dat graag.
Was zoals gewoonlijk weer eens iets te enthousiast. :mrgreen:

Alles werkt namelijk, behalve de stroboscoop zelf, krijgt vermoedelijk geen ingangsignaal, zowel direct van de contactpunten ziet hij niks alsook niet van de bobine via inductie..
In test/calibratiemodus begint alles wel te bewegen en te flikkeren zoals het hoort.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Al gevonden.
Het bestand slaat zich op als index.php, maar als je de extensie verandert in .pdf krijg je een bruikbare pdf.

En nog bruikbaarder is deze versie waar ik de watermerken van ural-375.de uit heb gehaald: KFZ-Tester fuer Zuend und Lichtanlage TLZ69.pdf

Op het W311-forum wordt nog wat over de onderdelen gebabbeld. Het apparaat zou indertijd een militair geheim zijn geweest...
jshuiting

Bericht door jshuiting »

Militair misschien, maar geheim.. :lol:

Moet wel zeggen dat het heel goed in mekaar zit, vooral het gebrek aan printplaten is een verademing.

Maar heb de Ural-loze handleiding gedownload, zal hem binnen no time wel weer werkend hebben. :)
jshuiting

Bericht door jshuiting »

Gisteravond aan de gang geweest en alles doorgemeten, kwamen uit op een kleine condensator waar 47k op staat in het circuit van de meetspoel/bougiekabel.

Ik meet gedomenteerd niks geen weerstand op de polen.
Kan ik dan met zekerheid zeggen dat deze niet meer is?
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Met de weerstand instelling kun je een condensator juist opladen en kijken of dat nog functioneert.
Maar zolang die in het bord zit kun je nooit zeker van zijn met meten.

Je zou hem dan moeten desolderen en met een capaciteitsmeter moeten doormeten en dan nog heb je geen uitsluitsel of die het nog doet zoals het moet (ookal kun je hem wel laden via de weerstand instelling)

Normaal gezien heeft een condensator sowieso geen weerstand, maar een dead short (interne kortsluiting) mag ook niet.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
jshuiting

Bericht door jshuiting »

Hmm.. ik heb hem los gesoldeerd en gemeten op weerstand, helemaal niks, over load.

Als je hem test op de wel bekende piepstand die elke multimeter heeft, moet deze dan ook spanning doorlaten?
Hier reageert hij namelijk ook niet op.

Capaciteitsmeter heb ik helaas niet, schijnen ook nogal aan de prijs te zijn.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Misschien hebben ze hier een capaciteitsmeter. Bel ruim tevoren.
jshuiting

Bericht door jshuiting »

Doorgemeten met een capaciteitsmeter die ik mocht lenen van de lokale Euronics, kwam precies uit op 47pF.

Toch voor de zekerheid een nieuwe erin gesoldeerd van Conrad, helemaal niks geen reactie.
Oude er weer in gesoldeerd en uitgetest, en voila hij werkte weer.
Wel van korte duur, want de volgende dag dat ik hem op een kameraad zijn Trabi wou uittesten werd het toerental signaal langzaam minder, en hield hij er langzaam maar zeker weer mee op...

De condensator, C7, zou een Rohrcondensator N 750-45/10-500 TGL 5354 zijn, maar kan hier dus helemaal niks van maken.
Op de condensator staat 47K wat 47pF zou beteken met een nominale afwijking van 10%, maar hoeveel volt en dergelijke.. niks.
Plaats reactie