Zelf remleidingen maken
Zelf remleidingen maken
Je kunt nieuwe remleidingen laten maken, dat kost je per leiding grofweg twaalf euro voor het werk en de twee wartels (M10x1) en als de leiding van koper is iets van 7½ cent per centimeter (5mm of 3/16"). (prijzen Agron aug 2015)
Ga je een hele auto doen, wordt het al snel interessant om zelf met een pijpensnijder en een felssetje op de bankschroef aan de slag te gaan. Felsgereedschap is er al vanaf vijftien euro, dus daar hoeft de pijn niet perse te zitten.
Maar waar moet je bij de aanschaf van een Felsset op letten?
Hetzelfde geldt voor de aanschaf van het verbruiksmateriaal: de wartels, de leidingen en eventueel een buigtang.
Schiet los!
Ga je een hele auto doen, wordt het al snel interessant om zelf met een pijpensnijder en een felssetje op de bankschroef aan de slag te gaan. Felsgereedschap is er al vanaf vijftien euro, dus daar hoeft de pijn niet perse te zitten.
Maar waar moet je bij de aanschaf van een Felsset op letten?
Hetzelfde geldt voor de aanschaf van het verbruiksmateriaal: de wartels, de leidingen en eventueel een buigtang.
Schiet los!
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Zelf remleidingen maken
Bij felssetjes: goedkoop lekker laten staan. Vaak kun je hier geen dubbele felsrand mee maken die voor veel auto's toch echt wel nodig is. Daarbij kan het vaak niet goed overweg met cunifer leidingen.
Daarbij wordt het niet altijd netjes, wat later weer voor lekkages kan zorgen. Of je moet het opnieuw doen.
Je hebt exemplaren die je in een bankschroef moet zetten en netjes in 2 (of zelfs 3) stappen de remleiding felsen. Deze zijn behoorlijk prijzig. Maar leveren wel het beste resultaat.
Deze zijn soms trouwens ook te lenen bij bedrijven.
Niet alle bedrijven vragen trouwens 12 euro voor het werk per leiding.
Sowieso zou ik cunifer aanraden. Maar dan heb je ook een buigtang erbij nodig. Al is een buigtang altijd aan te raden.
Enige nadeel (en gelijk het grootste voordeel) van Cunifer: je doet het maar 1x als je ook roestvrije wartels kan vinden. Betekend dat je buigtang en felsset een dure kostenpost is die erbij komt
Daarbij wordt het niet altijd netjes, wat later weer voor lekkages kan zorgen. Of je moet het opnieuw doen.
Je hebt exemplaren die je in een bankschroef moet zetten en netjes in 2 (of zelfs 3) stappen de remleiding felsen. Deze zijn behoorlijk prijzig. Maar leveren wel het beste resultaat.
Deze zijn soms trouwens ook te lenen bij bedrijven.
Niet alle bedrijven vragen trouwens 12 euro voor het werk per leiding.
Sowieso zou ik cunifer aanraden. Maar dan heb je ook een buigtang erbij nodig. Al is een buigtang altijd aan te raden.
Enige nadeel (en gelijk het grootste voordeel) van Cunifer: je doet het maar 1x als je ook roestvrije wartels kan vinden. Betekend dat je buigtang en felsset een dure kostenpost is die erbij komt
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Zelf remleidingen maken
Prijzig als in vele tientjes of meerdere honderdjes?
In twee of drie stappen met een bankschroef heb ik indertijd bij Langendijk in Zaandam wel eens gedaan. Dat werden mooie leidingen.
Buigtang:
mijn voorkeur voor koper komt vooral vanwege de buigbaarheid. De 'original DDR' Alfer-leidingen zijn vaak rotdingen om te monteren. Ik wil graag geloven dat je met een buigtang mooie bochtjes kunt maken, maar koper kun ook je met de kop in een wielkast nog wat in de vorm duwen. Neem bijvoorbeeld F39-3 Zwischenrohr, tussen de beide duplexcilinders: dat is een rotbuisje om te monteren.
In twee of drie stappen met een bankschroef heb ik indertijd bij Langendijk in Zaandam wel eens gedaan. Dat werden mooie leidingen.
Buigtang:
mijn voorkeur voor koper komt vooral vanwege de buigbaarheid. De 'original DDR' Alfer-leidingen zijn vaak rotdingen om te monteren. Ik wil graag geloven dat je met een buigtang mooie bochtjes kunt maken, maar koper kun ook je met de kop in een wielkast nog wat in de vorm duwen. Neem bijvoorbeeld F39-3 Zwischenrohr, tussen de beide duplexcilinders: dat is een rotbuisje om te monteren.
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Zelf remleidingen maken
Cunifer /kunifer is zonder buigtang ook prima te buigen. Een tang heb ik nog liggen. Ik had in het verleden een setje die er alleen maar een "trompetje" van kon maken. Mijn huidige set heeft verschillende tussenstukjes, waarmee ik veel betere aansluitingen kon maken. Volgens mij rijdt er zelfs een 1.1 rond met door mij gemaakte remleidingen. De goedkopere setjes vergen iets meer tijd en precisie, maar kunnen prima werken. Belangrijk is dat je de leiding goed recht doorsnijdt, danwel doorzaagt en vervolgens ver genoeg (maar niet te ver) uit de klem laat komen. Dan met het tussenstukje en de klem er een mooie flens op zetten. Vervolgrns zonder tussenstukje nog eventjes afwerken en klaar.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Zelf remleidingen maken
hmmm... Was die overgebleven leiding toevallig bedoeld voor de voorste 2 leidingen?eeuwige_student schreef:Volgens mij rijdt er zelfs een 1.1 rond met door mij gemaakte remleidingen.

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Zelf remleidingen maken
Die waren toen vast nog mooi genoeg 

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Zelf remleidingen maken
Met 5 lagen lak en bodenschutz erover is alles mooieeuwige_student schreef:Die waren toen vast nog mooi genoeg



Maar als ik ga upgraden komen er sowieso nieuwe op.

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Zelf remleidingen maken
Owatrol, grondverf, overschilderbare steenslag, lak en zwarte troep? Dat zijn geen 5 lagen lak:-)
Re: Zelf remleidingen maken
ik maak al mijn remleidingen ook zelf. gaat prima en is goedkoper dan kant en klaar.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Zelf remleidingen maken
Ik heb hier een goedkoop setje van HBM, hiermee werken is te doen maar het houd niet over.
Nou was ik gisteren in een garage waar ik het professionele ding mocht gebruiken om even een leiding te maken voor een C Kadett.
Het werken hiermee was toch wel even een heel stuk makkelijker en het resultaat net even mooier. Het aanschaffen van zo'n apparaat zal zich echter nooit lonen voor een amateur.
In mijn geval zal ik in het vervolg mijn leidingen [laten] maken met zo'n professioneel apparaat en voor de uiterste nood de HBM kit gebruiken.
Voor die eventuele centen extra ga ik zelf niet meer klooien.
Nou was ik gisteren in een garage waar ik het professionele ding mocht gebruiken om even een leiding te maken voor een C Kadett.
Het werken hiermee was toch wel even een heel stuk makkelijker en het resultaat net even mooier. Het aanschaffen van zo'n apparaat zal zich echter nooit lonen voor een amateur.
In mijn geval zal ik in het vervolg mijn leidingen [laten] maken met zo'n professioneel apparaat en voor de uiterste nood de HBM kit gebruiken.
Voor die eventuele centen extra ga ik zelf niet meer klooien.
Re: Zelf remleidingen maken
Die van MIDLOCK zijn wel beter. Ik maak zelf in de bankschroef. Netjes werken en het resultaat is prima. Daar ga ik geen extra kosten voor maken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Zelf remleidingen maken
De goedkopere sets geven een redelijk resultaat. Je merkt echter dat de set ook niet is gemaakt om heel vaak te gebruiken. Maar het blijft een uitkomst omdat je altijd een remleiding kan maken als je er snel een nodig hebt.