Nee Mel, eigenlijk niet. Het is niet echt meer opgetreden sinds ik wat olie erbij gegooid heb maar de olie heb ik nog niet vervangen.
Daarvoor is het zo'n 3 keer gebeurd dat de 4de niet pakte met een koude versnellingsbak.
Terugschakelen gaat met een warme bak ook beter dan met een koude. De moeite waard om heel binnenkort er nieuwe olie in te mikken in plaats van meteen een andere bak erin te zetten.
Met een nieuwe bak weet je ook niet precies wat hij zal doen en als ik deze zou moeten vervangen dan kan ik er net zo goed nog even mee doorrijden.
Ik zal mijn ogen eens openhouden voor een andere bak (eventueel eentje die geschikt is om te reviseren). Wel een leuke uitdaging
Elke bak is te reviseren. Er zijn ook diverse Trabant-specialisten die revisiebakken aanbieden. Ik heb zelfs bedrijven gezien die met een ruilsysteem werken en dan betaal je enkel de revisiekosten bij met wat verzendkosten.
Een vrijloop heeft enige vorm van smering nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Het probleem kan dus een gebrek aan smering zijn of, zoals Mel al aangaf, een nagenoeg versleten vrijloop. Aangezien de vrijloop (meestal) op de as geperst zit (meerdere montage varianten mogelijk, afhankelijk van bouwjaar van de bak), is zelf vervangen zonder speciaal gereedschap lastig.
Ik zou in ieder geval de bak eens voorzien van verse olie, want de smerende werking van de olie zal intussen ook wel drastisch afgenomen zijn.
Tip: flinke rit maken, waardoor de olie in de bak warm wordt, en vervolgens aftappen. Vervolgens netjes bijvullen en het niveau controleren aan de hand van niveau-schroef. Succes
Groet,
Marco
Laatst gewijzigd door trammelanto op 12 apr 2013, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!
Wijlen Jan Piet Kemper of Michel Dekkers heeft ooit eens in de Blauwe Walm de tip gegeven om een bak, die lange tijd in opslag heeft gestaan, voor de montage een dagje op de koppelingskant te leggen. Op die manier loopt de vrijloop weer even vol olie.
Volgens mij nog een tip die al eerder is gemeld. Een aantal mensen spoelen de bak met diesel. Een rondje rijden, aftappen en het vuil is er deels uit. Ze vergeten echter dat de bak van een trabant nooit geheel leeg loopt, maar dat er circa 0,5 liter in blijft zitten. Dus als je dit doet, kan je beter de bak daarna nog een keer spoelen met verse olie alvorens de goede olie erin te doen.
Komt er dan zóveel vuil in de bak terecht dat spoelen met diesel nodig is? Ik heb het nog bij geen een andere auto meegemaakt, het verbaast me echt dat dat zó vervuilt.
nee, volgens mij niet zoveel vuil. Het verversen wordt echter meestal vaak vergeten, zodat de olie is ingedikt. Maar of het echt nodig is geen idee. De tip was meer om bij het spoelen rekening te houden met de resthoeveelheid, dan dat je moet spoelen.
Bij versnellingsbakken tot en met december 1986 moet er 1,3 Liter olie worden bijgevuld. De bakken vanaf 1987 hebben genoeg aan 1 Liter. Je kunt de nieuwe bakken herkennen aan de steilere wand boven de uitloopschroef. Opklikken voor groot: Ölablaßschraube Getriebe ab 1/1987Ölablaßschraube Getriebe ab 1/1987
Bij een 1.1 is het ook 1 liter.
Bij mij kwam er meer uit dan dat er in moest. Komt vaker voor, volgens de boekjes zou er namelijk 1,2 in moeten.
Bij een 1.1 kun je ook het niveau controleren door de bout bij de linker aandrijfas eruit te draaien (je kijkt er eigenlijk recht op als het wiel eraf is).
Olie moet daaruit lopen als er 1 liter in is gegooid, dan is het voldoende.
Meer olie zorgt namelijk voor een verzadiging in de bak. Wat resulteert in minder soepel draaien en meer warmteontwikkeling.
oldschool schreef:Heb 20 liter staan, daar schakelt ie perfect mee, hoor wel als iemand wat wilt kostenloos
Ik durf het bijna niet te vragen maar heb jij deze olie nog en wat is het voor olie ?
Dat was (de dunne) HLP68 en en ik heb er ook een paar kannetjes van mogen gebruiken. Het is inmiddels op. Zit nu zelf ook weer omhoog, De landbouwonderdelenbank in Schinnen kan het wel leveren, maar dan zit ìk met minimaal 20 L opgescheept, omdat Kroon weer niet klein levert...
Ik werd naar Heuts verwezen.
Het is vast beter dan helemaal niets, dat heb ik vorige zomer wel geleerd toen mijn bak leeg gelekt bleek...
Whims noemt in tabel 2.2 (boek blz 24) de verschillende benamingen in de Oostbloklanden en wellicht omdat Joegoslavië deels tot het NSW* werd gerekend vinden we daar het ons bekende SAE80, dat ook onder de tabel nog eens wordt aangeraden, voor het geval ze de olie uit het lijstje niet hebben.
Ik heb jaren met Kroon 80W90 gereden, al dan niet met een drupje HPLS erbij, omdat ik niet aan HLP68 kon komen. Toen ik die eenmaal had, was ik verbaasd hoe dun die HLP68 was.