Verbruik

Restauratietips, Links naar Webshops e.d. vind u hier.
Plaats reactie
rondjerijder

Verbruik

Bericht door rondjerijder »

Voor de meesten is de Trabant een hobby auto welke niet voor het dagelijkse woon-werk verkeer word gebruikt, het verbruik is derhalve ook niet erg belangrijk.
Toch heb ik dit wat ruim proberen bij te houden, leeg rijden tot de reservestand en dan tien liter er bij gooien, hiermee kwam ik dan tussen de 150 en 160 km ver.
Niet erg nauwkeurig natuurlijk omdat ze door schommelingen in de tank de ene keer wat meer uit de tank krijgt dan een andere keer maar het is natuurlijk wel een indicatie.
Mochten er meer zijn die het verbruik hebben bij gehouden, verneem ik dat graag.
Een verbruik van 1:15 a 1:16 vind ik voor een ouderwetse tweecilinder tweetakt vrij normaal in het dorps en inter-dorps verkeer.
Of vlieg ik met deze aanname volledig uit de bocht ? :shock:
ruton
Moderator

Re: Verbruik

Bericht door ruton »

Nee hoor, dat is zeker geen extreem verbruik.
Ik heb het in mijn wilde jaren - toen ik er niet om maalde om 'even' per Trabant naar Berlijn te tuffen - eens meegemaakt dat ik op grond van mijn dagteller zo langzamerhand eens op reserve moest gaan, en om dat 'paniekmoment' te vermijden rij ik bij een pompstation binnen en constateer dat er nog 16 (zestien!) liter in zit. Ik had al die tijd in de slipstream van een vrachtwagen gehangen en werd de facto door Van Gend & Loos vervoerd...
jshuiting

Bericht door jshuiting »

Zit over het algemeen tegen de 1:15 aan.

Zowel de beige kombi met sparvergaser alsook jan's blauwe met normale vergaser. :lol:
Viertakt sind zwei zu viel!
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

1:15 is inderdaad niet vreemd. Als je een geruit petje opzet en met 80 km per uur over de snelweg gaat sukkelen, zou het nog iets zuiniger moeten kunnen.
rondjerijder

Bericht door rondjerijder »

eeuwige_student schreef:1:15 is inderdaad niet vreemd. Als je een geruit petje opzet en met 80 km per uur over de snelweg gaat sukkelen, zou het nog iets zuiniger moeten kunnen.
Mijn resultaten zijn bereikt met een zwarte reclame muts van een Peugeot dealer. :mrgreen:
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Kijk maar uit, dan rij je met de franse slag!
Super5Devil

Bericht door Super5Devil »

Dit doet me eraan herinneren, dat ik het weer eens zou moeten meten. Ik geef er geen ene moer om hoeveel hij gebruikt, want als hij leeg is moet er toch nieuw sap in en kilometers maak ik er toch niet echt mee, maar het is voor de statistieken en mijn eigen idee of het vervangen van de lekkende vlotternaald de oplossing is van mijn verbruik van 1:9 tot 1:11. Ik was te lui om hem te maken, dus dat zal me wel wat tientjes gekost hebben die luiigheid. Als ik de brandstofkraan open liet staan liepen de kwartjes van Kok over de oprit, dus ik zal ongetwijfeld ook veel verloren zijn op de Brabantse wegen. Bij nader inzien misschien toch minder handig met een tweetakter, als die zoveel brandstof (en dus olie) lekt over de straat... :-)
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Die straat kan er nog wel tegen, maar de bodem niet.
De saneringsnorm voor minerale olie in grondwater ligt op 500 µg/ of 0,5 mg/l. Met 1000 l benzine kan je dus heel wat water vervuilen. Als je rekent met een vervuiling even groot als de saneringsnorm dan kan 1.600.000.000 l of 1600000 m3 water vervuild worden.

Nu heb jij geen duizend liter gelekt, ook niet direct in de bodem en het is geen stookolie, maar dik anderhalve kuub per ml olie is niet misselijk.
Super5Devil

Bericht door Super5Devil »

Het spijt me Joost... Ik kwam er ook veel te laat achter. Pas toen ik een plas van anderhalve meter doorsnee onder de auto zag liggen op een keer en hij enorm naar benzine stonk om eerlijk te zijn. Ik had ervoor altijd een verstopte uitlaat in combinatie met een hangende choke of slecht afgestelde carburateur de schuld gegeven.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

De laatste tijd heeft mijn 601 (met sparvergaser) maar geen pit. Dat merk je vooral als je ineens weer een P60 op de weg hebt die trekt als een tierelier (ook met sparvergaser).
Het was me al opgevallen dat er best wel een ledje minder in de KMVA mocht branden en vandaag moest ik met 192 km op de dagteller al naar reserve; thuis waren beide bougies even heet.
Voor mij een teken dat de carburateur eens onder handen genomen mag worden.
Of -en sommigen zullen me dat aanraden- eens kijken wat het 28HB3-spul dat ik nog heb liggen waard is.

Alleen die russische beer, waardoor de gevoelstemperatuur ook overdag een flink eind onder het vriespunt blijft is dan wat minder.
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

ik heb net ook nog in een onverwarmde schuur liggen te sleutelen. Dan zijn een stel sleutelhandschoenen ook goed tegen de kou!
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Bericht door Trabantenaar »

eeuwige_student schreef:ik heb net ook nog in een onverwarmde schuur liggen te sleutelen. Dan zijn een stel sleutelhandschoenen ook goed tegen de kou!
Windvrije, droge schuur bedoel je?
Dat is buiten niet te realiseren. Wind is het meest vervelende.
Op kou kun je kleden en een zeiltje is met wat moeite gespannen. Maar die wind is zelfs met een kontenkachel nog vervelend.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Zeker windvrij en droog, anders was het echt niet te doen.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

En uien eten voor een warme tegenwind biedt ook geen soelaas.
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

ik heb er wel een petroleumkanon staan. Maar eer die een hele loods heeft verwarmd, ben ik al weg. Toen ik er vaker was, sloot ik een deel af met doeken, zodat het wel warm was te stoken.
Plaats reactie