Mistlampen

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
ZeeuwseTweetakt

Mistlampen

Bericht door ZeeuwseTweetakt » 25 dec 2019, 15:36

Afgelopen dagen weer lekker aan de Trabant geknutseld, de zekering van de mistlampen vloog er uit zodra je de schakelaar omzet. De bedrading bleek van stukjes en tape aan elkaar te hangen. Ik heb maar heel de bedrading vervangen tot aan de separate zekering bij de accu. Lampen branden weer als vanouds. Nu nog de controlelamp voor koplampverstelling weer in orde maken.

Zojuist de kerstrit 2019 afgerond en zoonlief nog even Trabiles gegeven. Ook voor het eerst een stukje snelweg gereden, maar harder dan 90km/h durf ik echter niet. Voelt toch niet helemaal gezond voor het motorblokje, binnenwegen zijn beter geschikt..
!cid_16f3d1051df113cb6e71.jpg

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Mistlampen

Bericht door eeuwige_student » 25 dec 2019, 22:42

Hij zou wel harder moeten kunnen, maar 90 tot 100 is een mooie kruissnelheid. Daarnaast weet ik niet hoe vaak die op de snelweg is geweest. Een heel lang stuk is wel goed om alles schoon te branden. Dus een ritje van 100 km over de snelweg is best een keer goed.

ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt » 26 dec 2019, 12:11

eeuwige_student schreef:
25 dec 2019, 22:42
Hij zou wel harder moeten kunnen, maar 90 tot 100 is een mooie kruissnelheid. Daarnaast weet ik niet hoe vaak die op de snelweg is geweest. Een heel lang stuk is wel goed om alles schoon te branden. Dus een ritje van 100 km over de snelweg is best een keer goed.
De 100 km/h haalt hij zeker, denk de 110 km/h ook nog wel (op de teller). Ik weet alleen niet of een 30 jaar oude tweetakt een dergelijk hoog toerental nog wel aan kan, ben natuurlijk nieuw in de Trabantwereld, en een beetje bang voor een vastloper o.i.d.
Maar 90km/h is goed te doen, zeker als straks 100 km/h de standaard word op onze snelwegen.

Maar nu maar weer verder met de elektra, binnenverlichting doet het ook nog niet, en de ruitenwissers alleen op de interval.
De ruitenwisserschakelaar heeft 4 standen, waarvan alleen de laatste 2 standen reageren op een interval stand?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 26 dec 2019, 14:00

Van links naar rechts en uit het hoofd: Uit - normaal - snel - kort interval - lang interval.
Waarbij ik in gebruik de snelle stand liever vermijd omdat de vlooien van de ruitenwisserstangen dat niet altijd volhouden. Ze gaan altijd tijdens een hoosbui stuk...

Begin eens met alle contacten schoon maken. Een paar keer eraf en erop schuiven kan al verschil maken.

Wat heb je aan documentatie? Een WHIMS is onontbeerlijk en een goed schema van de bedrading ook. Al is het maar om vast te stellen of er niet ooit eens iemand met zijn eigen kleuren draad aan gekloemeld heeft.

Er is wel vaker een enorm misverstand geweest, dat na het plaatsen van een foto aan het licht kwam. Toen bleek dat er heel andere draden op iets zaten dan er op zouden moeten zitten. Of het zijn wel de juiste draden, maar een of andere klootviool is er met een verfspuit overheen geweest zonder de boel eerst goed af te dekken.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 26 dec 2019, 16:47

Controlelamp koplampverstelling: Bouw koplamp uit en maak alle massacontacten goed schoon. Dat is wat schuurwerk.
De schakelaar is eveneens een massacontact.

Doe dit ook voor massacontacten die zich in de motorruimte bevinden. Dit is sowieso geen slecht idee in het algemeen als er electrische problemen zijn. (in principe een standaard onderhoudsklus met een intervaltijd van c.a. 10 jaar)
Het kan zelfs zijn dat daardoor je koplampen beter licht gaan geven, omdat ze hun stroom beter kwijt kunnen aan de massa.
Binnenverlichting is meestal hetzelfde euvel. Daar zit een contactje tegen de stijl aan, Dat maakt meestal niet zo lekker contact. Lampje kan uiteraard ook kapot zijn, en het kabeltje ernaartoe kan er ook af zijn gekomen ooit. (met een stukje touw is dat gelukkig wel makkelijk terug op zn plek te krijgen)

Wat betreft de ruitenwissers: Contacten aan zowel de motor als de schakelaar schoonmaken en terug monteren.
Dat de interval wel werkt, duid erop dat er op zn minst stroom door de schakelaar loopt. Aangezien de motor massagestuurd is (dat wilt zeggen: er komt altijd een plus bij de motor, maar de massa (terugloop) gaat dus eerst via de schakelaar. Dit doet mij eraan denken dat iets onjuist is aangesloten of simpelweg geen verbinding meer heeft.
Aansluitschema nalopen om te kijken of alles juist is aangesloten:
Afbeelding
Linkje voor groot formaat: http://trabant-dessau.de/Bilder-technik/wiwa868211.jpg
Eenvoudig meten van de schakelaar met 4 aansluitingen:
Stand 1: verbinding tussen 31 en 31b rechtstreeks
Stand 2: verbinding tussen 31 en 54 met een zeer hoge weerstand, Daarnaast is er bij ingeschakeld relais (Hiervoor moet de kunststof kap er even af) een rechtstreekse verbinding tussen 31 en 54d
Stand 3: gelijk aan Stand 2
Stand 4: gelijk aan stand 2 en 3

Eenvoudig meten van de schakelaar met 5 aansluitingen:
Gelijk aan 4 aansluitingen, maar bij het indrukken van de schakelaar staan 31 en 53c rechtstreeks met elkaar verbonden. Dit is onafhankelijk van de rest van de stand

Helaas kan ik het met 6 aansluitingen (zoals het plaatje) niet doormeten op dit moment. Deze zit in de auto.

Als de auto oorspronkelijk uitgevoerd was met een schakelaar met 6 aansluitingen, en er zit nu een met 4 aansluitingen, of andrsom. Kan er dus makkelijk een overschot of tekort aan kabels zijn.

Overigens zijn die vlooien ook te vervangen voor paperclips schijnbaar :mrgreen: :
(foto pappenforum.de)
Afbeelding
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt » 29 dec 2019, 13:34

Kijk, weer genoeg tips om de kerstvakantie nuttig door te brengen. Nu er met pekel is gestrooid mag ze toch de garage niet uit..

Plaats reactie