Uitgesteld: APK-vrijstelling oudere voertuigen

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Uitgesteld: APK-vrijstelling oudere voertuigen

Bericht door Trabantenaar » 22 jan 2020, 22:23

Ten tijde van de invoer van de GAIK kentekenplaten. Was er ook een overgangsperiode. In 2/2000 ingevoerd en 2/2003 moest alles over zijn.
Dit geld ook voor de invoer van bromfiets-kentekens, 9/2005 - 1/2007

Dus dat er een overloop tussen invoer en daadwerkelijke verplichting in de wet komt, is op zich niet heel vreemd.
Al is er volgens mij normaliter eerst een wet, en daarin worden die datums dan ook vastgelegd.

Afijn, de meesten van ons zullen geen tractor hebben. Hooguit eentje met Trabant motorblok ;)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub

Bericht door huub » 05 feb 2020, 23:32

Tractoren op kenteken.
Enkele opmerkingen:
1) Aan de tractor gekoppeld of blijft de huidige GV regeling van toepassing ( Op naam). Waarom moeten bestaande gv kentekens opnieuw betaald worden ???
2) Welke categorieën komen er, aan de snelheid gekoppeld, het aantal PK s. of Tonnages. etc.
3) Hoe zit het met de eigendomspapieren ?
De meeste, vooral de oudere tractoren, hebben dit nooit gehad. Het is dus onmogelijk aan te tonen dat dit ook je eigendom is.
4) Kentekenen betekend in de nabije toekomst APK. Hoe vaak te keuren, door wie, en met welke normen. Oldtimer vrijstelling ?
5) Veel oude tractoren zijn geïmporteerd uit Duitsland. De originele kfz brieven zijn bijna nooit bewaard. De eerste toelating en ook het bouwjaar is niet meer bekend. Van de honderden trekkerfabrikanten zijn er heden ten dage nog enkele over. Deze gegevens zijn helaas weg...
En:
1-Wel of geen rolbeugel plicht.
2-Wel of geen remlicht, alarmlichten of knipperlichten ? ( Echte oude beestjes hebben helemaal geen verlichting noch dynamo )
3-Mag ik met een messenbalk nog op de openbare weg ?
4-Wel of geen spiegel(s) ?
5- Wel of geen bijrijders op de spatborden ?
Zolang ik me kan heugen ben noch ik of mijn vader zaliger aangehouden door oom agent....
( Waar wel op werd gelet is dat wanneer er met rode diesel werd gereden enkel en alleen landbouw toepassingen waren toegestaan. De boetes waren toen behoorlijk hoog. Oude vrachtwagen zeilen waren erg gewild bij tractor eigenaren. )

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 05 feb 2020, 23:55

De kentekenplicht geldt bij mijn weten straks alleen voor landbouwvoertuigen met een constructiesnelheid vanaf 25km/h. Andere bronnen melden 40km/h
APK plicht is sowieso pas bij een constructiesnelheid van 40km/h

Oudere tractoren hebben niet zulke constructiesnelheden en je kunt ze indien nodig nog altijd begrenzen voor openbare weg, gebruik.
(met 40km/h je land afmaaien lijkt me ook niet bepaald bevorderlijk voor je oogst, maar dat terzijde)
Voor zover ik terug kan vinden zou het GV kenteken ook gewoon aangehouden blijven.

Ennehm, Als je nu op de openbare weg wilt rijden, wordt je ook aangehouden als je geen knipperlichten of remlicht hebt op je tractor. Zeker als dat savonds/snachts is.

Messenbalk moet nu ook afgeschermd worden en bij te grote lengte ook gemarkeerd. Dat zal niet anders worden denk ik.

Het is niet dat die apk gelijk getrokken wordt aan alle motorvoertuigen he.
De apk voor bedrijfswagens verschilt in bepaalde maten ook ten opzichte van personenwagens. Net zoals die van vrachtwagens en bussen verschilt daarvan.
Dit zal voor de tractor apk ook het geval zijn.
Er zal vast een aantal zaken verplicht worden zoals verlichting en remwerking. Maar ik denk dat het over het algemeen ook afhangt van bouwjaar e.d. net zoals bij personenwagens.
De regel komt vanuit de EU. In andere landen zijn tractoren al jaren voorzien van eigen kentekens. Maar wij zijn hier nogal traag met de invoering ervan.

Hou er rekening mee dat de wet nog niet door de eerste kamer is. Dus er kan nog genoeg veranderen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 06 feb 2020, 02:45

Het dondert mij eigenlijk niet zo wat ze met die landbouwvoertuigen doen, als ze er nu maar eens mee opschoten. Wat voor de oldtimerbezitter primair interessant is, is tenslotte de APK-vrijstelling vanaf 50 jaar.
Al zal ik dan zeker in de beginperiode wel ervoor zorgen dat er toch een geldige APK op mijn karretjes zit. Want tegen een oldtimer zullen die dienders wèl durven.

Plaats reactie