Zwaar punt in besturing
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 24 nov 2019, 00:22
Zwaar punt in besturing
Vraagje, ik heb een stuurprobleempje.
Rond de middenstand heb ik een zwaar punt, ik voel tijdens het rijden een soort weerstand waar ik doorheen moet draaien. Met name bij een linkerbocht. Heel irritant, net of iemand tegenstuurt.
Ik heb de auto op de krik gezet met de voorwielen los, maar ik zie of voel dan geen speling of andere rare dingen. Ook draait het stuur dan probleemloos heen en weer. Heeft Iemand hier ervaringen hiermee?
Ik heb als proef de stelbout op het stuurhuis iets losser gezet, dat maakte geen verschil. Ook heb ik de stuurstang iets ingedraaid (uitspoor) aangezien de wielen wat op toespoor stonden. Ook geen verschil, wel staat nu mijn stuur weer recht in de rechtuitstand.
Rond de middenstand heb ik een zwaar punt, ik voel tijdens het rijden een soort weerstand waar ik doorheen moet draaien. Met name bij een linkerbocht. Heel irritant, net of iemand tegenstuurt.
Ik heb de auto op de krik gezet met de voorwielen los, maar ik zie of voel dan geen speling of andere rare dingen. Ook draait het stuur dan probleemloos heen en weer. Heeft Iemand hier ervaringen hiermee?
Ik heb als proef de stelbout op het stuurhuis iets losser gezet, dat maakte geen verschil. Ook heb ik de stuurstang iets ingedraaid (uitspoor) aangezien de wielen wat op toespoor stonden. Ook geen verschil, wel staat nu mijn stuur weer recht in de rechtuitstand.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Zwaar punt in besturing
Fusees al gesmeerd?
Wordt vaak vergeten
Zomaar aan de spoorstang draaien is niet handig. Meet de afstand tussen de voorwielen aan de voorkant en achterkant van de velg (band kan ook maar das niet accuraat), dan heb je een betere indicatie hoe de uitlijning staat.
Wordt vaak vergeten
Zomaar aan de spoorstang draaien is niet handig. Meet de afstand tussen de voorwielen aan de voorkant en achterkant van de velg (band kan ook maar das niet accuraat), dan heb je een betere indicatie hoe de uitlijning staat.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Re: Zwaar punt in besturing
Onbelast moet je wel wat toespoor hebben. https://trabitechnik.com/index.php?page=43&article_id=2624&lang=de
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Zwaar punt in besturing
Het spoor kan geen zware punten in de besturing geven. Ik zou ook als eerste de fusees bedenken, omdat die normaal belast worden bij het sturen en opgekrikt niet. Voor het stuurhuis zou het opkrikken niet uit hoeven te maken. (Uitzondering indien je gewei rot is en je stuuras daardoor klemt).
Je kan de fusees opnieuw smeren. Nog beter is het om ze los te maken, schoon te maken en dan te smeren. Indien de pennen roestig zijn, moet je die vervangen.
Je kan de fusees opnieuw smeren. Nog beter is het om ze los te maken, schoon te maken en dan te smeren. Indien de pennen roestig zijn, moet je die vervangen.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 24 nov 2019, 00:22
Re: Zwaar punt in besturing
Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag. Heb ondertussen ook de speling van het stuurwiel opgelost met de getande ring voorop het stuurhuis. D.m.v. de 2 m6 boutjes iets te lossen, en de tandring iets met de klok mee (vanaf de bestuurdersplaats gezien) te verstellen.
Morgen eerst eens met de vetspuit de fusees doorsmeren, en het stuurhuis zelf.
De sporing bijstellen was een experiment, aangezien het toespoor gewoon duidelijk zichtbaar was. En nu heb ik nog steeds iets toespoor van 3mm.
Uiteraard heb ik geen uitlijnbank in de schuur, dus het is een beetje op gevoel.
Morgen eerst eens met de vetspuit de fusees doorsmeren, en het stuurhuis zelf.
De sporing bijstellen was een experiment, aangezien het toespoor gewoon duidelijk zichtbaar was. En nu heb ik nog steeds iets toespoor van 3mm.
Uiteraard heb ik geen uitlijnbank in de schuur, dus het is een beetje op gevoel.
Re: Zwaar punt in besturing
Dat zou mijn eerste handeling zijn, als het al een tijdje niet was gebeurd.ZeeuwseTweetakt schreef: ↑12 apr 2020, 22:36 Morgen eerst eens met de vetspuit de fusees doorsmeren, en het stuurhuis zelf.
Het voordeel van die lege snelwegen is dat je niet alleen de uitlaat eens lekker schoon kunt branden, maar op rechte stukken prima kunt merken of de sporing nog spoort.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 24 nov 2019, 00:22
Re: Zwaar punt in besturing
Zeker, en wat nog fijner is dat nu iedereen opeens op Trabant snelheid rijd! Als ik nu 90 op de teller tuf komt iedereen langzaam voorbij.
Toen ik de in Oktober voor het eerst met de Trabant de snelweg opging, zat ik met angst in de spiegel te kijken of er niemand achterop kwam.
Toen ik de in Oktober voor het eerst met de Trabant de snelweg opging, zat ik met angst in de spiegel te kijken of er niemand achterop kwam.
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Zwaar punt in besturing
De stelbout op het stuurhuis is voor de speling in de lengterichting van de stuuras. De getande ring is voor de speling in de andere richting. Mocht er bij het draaien dus veel speling op zitten kan je die gebruiken. Dat is een excentrische bus. Door hem te draaien kan je bepalen hoe hard de tanden in de beugel gaan. In veel gevallen is er dan eigenlijk wel iets versleten.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 24 nov 2019, 00:22
Re: Zwaar punt in besturing
Fusees en stuurhuis doorgesmeerd, dat heeft geholpen! Ik ga de fusees binnenkort nog los maken en reinigen.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Echt
- Contacteer:
Re: Zwaar punt in besturing
Regelmatig smeren kan veel leed voorkomen. In principe moet dat elke beurt. en als je veel kilometers maakt, moet je het vaker doen.
Niet smeren zorgt ervoor dat vocht vrij spel heeft. Kans dat er al roest aan je fuseepinnen zit is aanwezig. Dit kan in ernstige gevallen alleen worden verholpen door ze in hun geheel te vervangen. Even opschuren is meestal vragen om speling.
Niet smeren zorgt ervoor dat vocht vrij spel heeft. Kans dat er al roest aan je fuseepinnen zit is aanwezig. Dit kan in ernstige gevallen alleen worden verholpen door ze in hun geheel te vervangen. Even opschuren is meestal vragen om speling.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):