ombouw 6 volt 12 volt
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02 dec 2010, 15:18
ombouw 6 volt 12 volt
Hallo Mensen,
Denk er toch over om mijn trabant om te bouwen van 6 naar 12 volt. 6 volt accu is dood en lampjes moet ik allemaal vervangen want die zijn kapot.
Nu begrijp ik dat het allemaal best te doen is. Heb er een trabant op 12 volt naast staan waar de onderdelen vanaf komen, maar zit even met de dat kastje tegen het schutbord waar 4 dragen uitgaan/inkomen.
Weet iemand wat ik hier mee moet doen? Ik begreep dat dit niet meer nodig was.. Moet je dit omleiden oid?
Lex
Denk er toch over om mijn trabant om te bouwen van 6 naar 12 volt. 6 volt accu is dood en lampjes moet ik allemaal vervangen want die zijn kapot.
Nu begrijp ik dat het allemaal best te doen is. Heb er een trabant op 12 volt naast staan waar de onderdelen vanaf komen, maar zit even met de dat kastje tegen het schutbord waar 4 dragen uitgaan/inkomen.
Weet iemand wat ik hier mee moet doen? Ik begreep dat dit niet meer nodig was.. Moet je dit omleiden oid?
Lex
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Dat alu kastjeop je schutbord, is de spanningsregelaar. We kunnen natuurlijk even een schema van 12V en 6V naast elkaar houden om te zien welke draadjes waar heen moeten. Ik zal zaterdag wel even wat documentatie meenemen. Zooo moeilijk is het vast niet.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Whims 10.02.1 ff!
Als die twaalfvolter niet zo'n spanningsregelaar naast de accu heeft, heb je naar alle waarschijnlijkheid een dikke 12V DLM (wisselstroomdynamo) eronder hangen. Daar zit de regelaar op de dynamo.
Als die twaalfvolter niet zo'n spanningsregelaar naast de accu heeft, heb je naar alle waarschijnlijkheid een dikke 12V DLM (wisselstroomdynamo) eronder hangen. Daar zit de regelaar op de dynamo.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02 dec 2010, 15:18
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Ik zal kijken of dat zo is. Maar er schijnt dan nog wat met die draadjes te moeten gebeuren die nu in die spanningsregelaar zitten. Daar ging het me om. Weet je dat toevallig ook?ruton schreef:Whims 10.02.1 ff!
Als die twaalfvolter niet zo'n spanningsregelaar naast de accu heeft, heb je naar alle waarschijnlijkheid een dikke 12V DLM (wisselstroomdynamo) eronder hangen. Daar zit de regelaar op de dynamo.
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Nee.
Maar met de benamingen op de aansluitingen (D-, D+, 51 etc.) kun je al een eind komen. Maar vergeet niet dat de ombouw van 6 naar 12 Volt doorgaans ook eentje van een GLM (Gleichstrom-LichtMachine) naar DLM (wisselstroom) is.
In Oktober '84 is de Trabant af fabriek naar 12 Volt gegaan en eigenlijk meteen ook op DLM.
Een tussenoplossing kan een 12V GLM zijn: dan blijven alle aansluitingen hetzelfde, Je hoeft buiten de stroomverbruikers dan alleen maar simpelweg 1op 1 de 6V-GLM en de 6V-Reglerschalter te vervangen.
Probleem is hoe je aan originele 12 Volt gelijkstroomonderdelen komt.
Ik heb een 12V GLM hier liggen, durf echter niets te beweren over prestaties en/of slijtage ervan. Regelaars hetzelfde: aan de buitenkant zie je niet meteen of die nog goed is. En 12V regelaars zijn zo mogelijk nog moeilijker te vinden.
Zeker de helft van alle slopers is een 6-Voltauto maar het gros dat rijdt, heeft 12V. Één keer raden waar iedereen mee blijft zitten.
Het enige 6-Volt onderdeel dat je wel zonder problemen in een 12-Volter kunt inbouwen is de startmotor. Ik start al zeker vijf jaar zo en de 6-Volt Anlassser gaat maar niet stuk.
Maar met de benamingen op de aansluitingen (D-, D+, 51 etc.) kun je al een eind komen. Maar vergeet niet dat de ombouw van 6 naar 12 Volt doorgaans ook eentje van een GLM (Gleichstrom-LichtMachine) naar DLM (wisselstroom) is.
In Oktober '84 is de Trabant af fabriek naar 12 Volt gegaan en eigenlijk meteen ook op DLM.
Een tussenoplossing kan een 12V GLM zijn: dan blijven alle aansluitingen hetzelfde, Je hoeft buiten de stroomverbruikers dan alleen maar simpelweg 1op 1 de 6V-GLM en de 6V-Reglerschalter te vervangen.
Probleem is hoe je aan originele 12 Volt gelijkstroomonderdelen komt.
Ik heb een 12V GLM hier liggen, durf echter niets te beweren over prestaties en/of slijtage ervan. Regelaars hetzelfde: aan de buitenkant zie je niet meteen of die nog goed is. En 12V regelaars zijn zo mogelijk nog moeilijker te vinden.
Zeker de helft van alle slopers is een 6-Voltauto maar het gros dat rijdt, heeft 12V. Één keer raden waar iedereen mee blijft zitten.
Het enige 6-Volt onderdeel dat je wel zonder problemen in een 12-Volter kunt inbouwen is de startmotor. Ik start al zeker vijf jaar zo en de 6-Volt Anlassser gaat maar niet stuk.
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Doe het nu in 1 keer GOED !
2 x goede bobine, een 12v ruitenwissermotor, 12v Blinkgeber, DLM en EBZA: alles goed in 1 keer.
Je hebt dus nix meer te maken mer "alu kastjes" en dergelijke....
Vergeet ook niet een handjevol controle lampjes 12v....
2 x goede bobine, een 12v ruitenwissermotor, 12v Blinkgeber, DLM en EBZA: alles goed in 1 keer.
Je hebt dus nix meer te maken mer "alu kastjes" en dergelijke....
Vergeet ook niet een handjevol controle lampjes 12v....
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Gelukkig kan alles uit de 12V Donor Trabant gehaald worden! Dus dat scheelt. Enige wat even uitgezocht moet worden is de aansluiting van de DLM. Maar ook daar komen we wel uit.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: ombouw 6 volt 12 volt
DLM ? Gaat rechtstreeks naar Anlasser en accu...
Verder alleen een draadje naar het laadstroomlampje
Verder alleen een draadje naar het laadstroomlampje
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Precies Mel, maar dan moeten we nog wel even uitvogelen welk draadje dat is 

Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Blauwe draadje welke nu op aansluiting 61zit van de regler moet verbonden worden met de blauwe van de dynamo. Dikke rode van de dynamo naar startmotor waar ook dedikke rode van de accu op komt.rest is dan overbodig.
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.
Re: ombouw 6 volt 12 volt
klopt, wat gast zegt, en volgens mij kun je bij ombouw van puntjes naar ebza gewoon 1 draadje wegknippen en intapen of netjes het helemaal ontleden.
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Nou Lex, hoop dat het allemaal lukt. Ik was om 11 uur weer thuis.
Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
Re: ombouw 6 volt 12 volt
Alarmlichtschakelaar? Die zijn er ook in 6V en 12V...mel schreef:Doe het nu in 1 keer GOED !
2 x goede bobine, een 12v ruitenwissermotor, 12v Blinkgeber, DLM en EBZA: alles goed in 1 keer.
Je hebt dus nix meer te maken mer "alu kastjes" en dergelijke....
Vergeet ook niet een handjevol controle lampjes 12v....
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: ombouw 6 volt 12 volt
De schakelaar is niet anders, alleen het controle lampje...
Laatst omhoog gehaald door lexvanprooijen op 13 mar 2011, 10:10.