Deuren Trabant 500/600

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
huub
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Deuren Trabant 500/600

Bericht door huub »

Beste Trabant rijders

Ik ben al een tijdje aan het klooien met het stellen van de beide portieren.

Niet passend te krijgen.... Ik heb 2 sets, maar geen een is dezelfde....
De scharnieren idem.
Wie heeft in de buurt van midden Limburg en omstreken een Trabant 500/600 ???
Ik zou graag wat maten willen opnemen van de deuropeningen en de deuren zelf....

Dan heb ik wat richtmaten..
Bvd
Huub

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4899
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door ruton »

Mijn losse portieren liggen in België op de taalgrens, maar ik heb ze nooit opgemeten. Maar je mag wel eens langskomen om mijn 64er 600K op te meten. Al is daaraan ook wel e.e.a. aan te wensen. Of ik kom ermee naar jouw bolide. Dan heb je ze naast elkaar.

De portieren die je hebt, zaten die ook al 'ab Werk' aan die auto?

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2050
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door Trabantenaar »

Ook al geprobeerd om eerst de deuren zelf te proberen en later de raamstijl? Die kunnen bij een P50/60 uit elkaar.

Raamstijlen werden af fabriek ook gewoon bij gebogen als ze niet lekker pasten. Net zoals de deur zelf trouwens.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door huub »

Bedankt voor de reacties...
Ik ben al iets verder..

1) De deuren zijn niet de originele " ab Werk" en pasten/passen ook niet helemaal.
En ze zijn in slechte staat.... ( goed doorgerot aan de raam waterafvoer)..
Een betere reserve set deuren passen redelijk/matig in de sponningen.

2) De scharnieren zal ik moeten aanpassen. Dwz. inkorten. ( doorslijpen en weer aan elkaar lassen ).
3) De vangschalen ( alu of verzinkt ) van de deurkeilrubber hebben verschillende maten....
4) De kunststof sluitkom van het deurslot zijn verschillend in uitvoering...

Dat zijn de verrassingen wanneer je een gedeeltelijk gesloopte wagen koopt...

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2050
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door Trabantenaar »

Zou je niet beter een set deuren kopen die beter matchen met het origineel?

Door de jaren heen zijn er verschillende productie-marges geweest.
Het eventuele verschil tussen een limo en een kombi moet je trouwens ook niet onderschatten, mocht dat ook mee spelen bij een donor.
Die werden in verschillende fabrieken gebouwd.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door huub »

Beste Trabantrijders.

De deuren zitten eindelijk in de wagen...
De meest gave heb ik gelukkig kunnen gebruiken.
Ik heb het eea nagemeten en ben wel de nodige toleranties tegengekomen.....

Voor P 50/60 rijders met een scheve deur en niet passend in de sponning en die zich ook hieraan willen wagen/ergeren.
Dit zijn mijn bevindingen:
Het alu gedeelte met ruiten, het slot, deurvang rubber, deurrubbers en het duroplast demonteren. Dit werkt veel beter en je hebt veel meer ruimte.
De draad m 8 optappen van het scharnier en boutjes nemen welke exact passen en niet uitsteken. Vooral het bovenste scharnier kan dan klemmen tegen de B stijl.
De deur zonder scharnieren in de sponning plaatsen en opmeten hoeveel ruimte er is . L + R .
Eventueel op houtjes zetten en met potlood merktekens plaatsen. De afstand tussen bovenkant deur en onderkant dak moet ongeveer gelijk zijn.
De scharnieren welke niet passen heb ik doorgeslepen en 5 mm ingekort. Eerst gehecht, gericht en afgelast.
( De U vorm hoeft niet parallel te lopen, zo richten dat deze ongeveer 3 mm langs de buitenste B stijl draait. Let op dat het midden van de scharnier genoeg ruimte heeft aan de binnenzijde van de B stijl...ivm klemmen ) En het scharnier moet in gesloten toestand ongeveer 3 mm speling hebben tov de B stijl.
Met vulplaatjes van diverse diktes kun je nu het eea redelijk goed richten.
Met een kartonnetje van ongeveer 1 a 3 mm kun je uitzoeken waar nog het eea klemt.
Het alu raamgedeelte met ramen monteren en richten.
Zonder rubbers vallen de portieren heel makkelijk in het slot.
Haast je niet,
P 50/60 deur duurt uren
P 601 deur duurt minuten

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2050
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door Trabantenaar »

Als je het duroplast er ook afgehaald hebt. Zit je sowieso met een voordeel omdat je het staal makkelijker kan richten.
Duroplast is niet flexibel, staal is dat wel.

Dat je de scharnieren hebt moeten inkorten kan best. Maar dat is niet de normale methode om een deur uit te lijnen.
Het zou eigenlijk ook niet nodig hoeven zijn.
Scharnieren kunnen verbogen zijn of de auto is krom.

Heb je vooraf ook een foto gemaakt van het verschil in de scharnieren waar je het eerder over had?
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door huub »

Vond dit wel makkelijker....
Ik heb diverse scharnieren geprobeerd, ook deze zijn verschillend in maatvoering.
En ik had maar een set met lange pennen.

Voordat ik ging inkorten heb ik op kartonnetjes de layout getekend.
Is veel nauwkeuriger dan foto s.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2050
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door Trabantenaar »

Maar foto's vinden wij op een forum veel handiger om te kunnen bekijken ;)
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Deuren Trabant 500/600

Bericht door huub »

Wanneer deze wagen geheel gerestaureerd is en op kenteken gezet....

Plaats reactie