Trabant schokdempers

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Plaats reactie
huub

Trabant schokdempers

Bericht door huub »

Beste Trabant rijders,
Wat is het verschil tussen P 50/60 en P 601 schokbrekers ?
En zijn ze onderling toepasbaar ??
Bvd
Huub
ruton
Moderator

Re: Trabant schokdempers SRI

Bericht door ruton »

In 1969 is er een verbeterde Stoßdämpfer in serie gegaan (SRI 271). En die is volgens mij gewoon uitwisselbaar met die daarvoor.
Maar je kunt zekerheidshalve even kijken of er op dat onderwerp nog meer in de SRI staat: https://trabitechnik.com/index.php?page=1000&category=79&lang=de

Er is ook door een liefhebber een overzicht gemaakt van wat in welke SRI staat: Sachsenring Informationsdienst Übersicht Tabelle.
ruton
Moderator

Re: Trabant schokdempers

Bericht door ruton »

De oudjes (daar vallen ook de eerste 601 onder) hadden geen eindbegrenzing en daarom een vangband. Met invoering van de eindbegrenzing was die vangband niet meer nodig. Knappe jongen die nu, vijftig jaar later, nog nieuwe schokbekers zonder eindbegrenzing scoort.
huub

Bericht door huub »

Dank je wel Joost.
Ben nog niet veel wijzer. Maar dat komt nog wel.....
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Wat wil je eigenlijk weten?
De eerste 601 hadden dezelfde schokbrekers als de bollekes, dus zo kun je het verschil niet benoemen.

Pakken we WHIMS er even bij, Hoofdstuk 13.2 de Detailänderungen:
1969 Januar Schwingungsdämpfer mit besserer Dämpfungskraft in der Druckstufe von 15 + 5 kp in 30 + 5 kp
En in de praktijk opvallender:
1973 Juli Schwingungsdämpfer B-2-140-65/35 mit Endlagebegrenzung/Fangband entfällt.
Dan nog een ander schroefdraad boven:
1977 April Schwingungsdämpferbefestigung oben mitM8.
en tot slot:
1979 Oktober neue Schwingungsdämpferausführung
Die laatste zal ook het type zijn dat in de onderdelenkatalogus in tekening F11 en F22 als wordt benoemd met Stoßdämpfer mit Anschlag . Al stond toen ook nog steeds een Stoßdämpfer Q erin, dat zou die oude zònder eindbegrenzing kunnen zijn.
De catalogus is dd 1981, de Nachtrag is nieuwer en daar wordt een nieuwe schokbreker Schwingungsdämpfer F 2-439/127-110/40 A genoemd)

Dat is wat ik zo snel in de online-literatuur vind.
Wat ik in de praktijk wel heb ontdekt, is dat er bij de triangels voor de bollekes (die met zowel schokbrekerbevestiging als vangbandoog) twee maten ogen voor de onderste schokbrekerbevestiging zijn. Het schokbrekergat (schroefdraad) in de triangels van mijn P60 is kleiner dan dat in een setje dat ik los heb liggen. Ik kan nog eens speuren wanneer dat is veranderd.

Als je originele schokbrekers voor je bolleke zoekt, kun je bij Funk terecht: https://p50-teile.de/collections/trabant-p50-fahrgestell-federung De aluminium hulzen zijn helaas uitverkocht.
huub

Bericht door huub »

Hoi Joost,
Bedankt voor de info.
Het schijnt dat de eerste dempers iets langer en wat dunner zijn geweest.
De achterste dempers zijn met een M12 bout bevestigd, de triangels ( die ik heb ) zijn alle met een m 10 bout bevestiging.
Ik heb enkel M 12 schokbrekers voor de voorste triangels heb ik verloopbusjes gemaakt. De alu. busjes heb ik ook nog wel een paar.
Bedankt voor de moeite, dan ga ik de beste 4 uitzoeken.
Grt
Huub
Plaats reactie