remmen monteren: de veerschotels

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Plaats reactie
ruton
Moderator

remmen monteren: de veerschotels

Bericht door ruton »

Bij de voorremmen worden de remschoenen door veerschotels (en schotelveertjes) tegen de ankerplaat gedrukt. Alleen willen die krengen bij het monteren nog wel eens wegschieten.
Om dat te voorkomen heeft de handel speciale aandrukgereedschappen bedacht, zoals de Midlock 1024 en varianten daarop. Die kunnen je aardig wat gevloek en gezoek besparen en ze zien er ± zo uit:
Afbeelding

Nu dronk ik laatst een biertje, en zoals dat bij mannen gebruikelijk is, krijgen ze dan een geniale inval.
P1120210 kopie.JPG
Een kroonkurk heeft precies de goede maat, en als je daar met een 10mm boor een gat in boort (de sleuf in de schotel is 8,2 mm lang) en vervolgens met een drevel twee deuken erin slaat, dan kun je met een seegerringtang of iets anders spits de schotel aanduwen met een verminderde kans, dat de boel onder de tang weg schiet.
P1120211 kopie.JPG
Tot zover de theorie. Voorlopig heb ik nog geen remmenklus, maar dan zal ik die kroonkurk zeker eens uitproberen.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: remmen monteren: de veerschotels

Bericht door Trabantenaar »

Enige nadeel van een kroonkurk is dat die net zo dun of nog dunner zijn dan het veerplaatje. En die verbuigen al vrij makkelijk.
De kans dat het verbuigt onder de druk van het veertje is aanwezig. Misschien is het dus ongeschikt of alleen voor eenmalig gebruik. maar dat moet dan toch eerst geprobeerd worden. Ik vind t wel vindingrijk overigens.

Ik ben benieuwd of het trouwens met een klepveertang ook zou kunnen lukken... Klepveren zitten op een gelijksoortige manier geborgd.
Zo'n tang bestaat in verschillende vormen en er is een vorm die enigzins gelijke werking heeft (bovenop de klepveer-schotel drukken met een gat er in om de borging te verwijderen)

Het voordeel van zo'n tang is dat je de veer niet handmatig in hoeft te drukken maar dat de tang die op zijn plek houdt.
Voor iemand met te weinig kracht in de vingers (of hand/pols klachten van andere aard) kan dat een uitkomst zijn.

Voor remveertjes zou je het zelfs zelf kunnen maken van een opengeslepen, versleten dop uit je doppenset. en een lijmklem.
(klepveren zijn in veel gevallen te sterk om dat veilig met een los dopje te kunnen doen)
Feitelijk kan het ook alleen een opengeslepen dopje met een los handvat zijn wat er op geklikt wordt. Dan heb je ongeveer hetzelfde als de echte tool en heb je er alleen een slijpmachine voor nodig om het te maken.

Ik zal mn eigen klepveren-dop eens gaan zoeken, of de maat een beetje overeen komt.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Uit het hoofd staat me wel bij dat klepveertangen (die de tweetaktsleutelaar niet nodig heeft) een stuk prijziger zijn dan het aandrukgereedschap.

Bovendien moet je langs achter dat staafje inbrengen, en als daar die tang in de weg zit...
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Tang tegen staafje drukken zodat dat niet meer kan bewegen en je zonder kracht te zetten zo de boel er op kan monteren na het indrukken van de veer is het idee erachter. Maar ook dat moet geprobeerd worden, het is een idee. Of het werkt weet ik niet.

En vooral als je zo'n ding toevallig al hebt liggen natuurlijk ;) Of je werkelijk iets hebt van hand/pols klachten en je dus naar iets zoekt waardoor je zelf minder kracht hoeft te zetten en toch iets wilt hebben om dit klusje te kunnen klaren.

De meeste 2takt rijders hebben ook wel een viertakter voor de deur staan.
Al ben ik me ervan bewust dat maar weinig mensen een klepverentang in huis hebben.
Ikzelf evenmin. Die had ik destijds dus van een oude dop en een lijmtang gemaakt. Wat niet bepaald eenvoudig werkte op de kop die ik had, ivm klepveren die in een kokergat zaten...
Die dop moet nog ergens liggen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

ruton schreef: 16 mei 2021, 15:23 Tot zover de theorie. Voorlopig heb ik nog geen remmenklus, maar dan zal ik die kroonkurk zeker eens uitproberen.
Net op die plek zit er een bochtje op de remschoen, die de kroonkurk danig in de weg kan zitten. Ik had de rand van de kroonkurk natuurlijk wat kunnen bijbuigen, maar omdat de tang ruim voordat de kroonkurk dat bochtje bereikte al zijn grip verloor en het met een "brake spring compressor tool" zoveel comfortabeler gaat, heb ik de kans dat ik tussen de coniferen van de buren naar onderdelen zou moeten zoeken maar tot nul beperkt.
Bij de Trabant zijn die kroonkurken geen werkbare optie, dat is nu aangetoond. Beter tik je die deukjes direct in de veerschotel als je geen aandruktooltje hebt, dan is er geen kroonkurk die kan wegglijden.
Plaats reactie