Afslaan bij warme motor
Afslaan bij warme motor
Sinds mei een Trabant 601 gekocht. Na al heel wat rijplezier heeft de auto ineens een vreemd probleem. Tijdens een tourtochtje, vanuit het niets nam hij in vermogen af en begon de uitlaat te ploffen en sloeg de motor af, de auto was daarna erugg moeilijk weer te starten en met luid geknal. Thuis de bougies eruit gehaald en deze bleken helemaal zwart zijn, terwijl ze vernieuwd waren met de APK keuring. Toch maar nieuwe erin gedaan gedraaid , maar weer hetzelfde probleem.. Zwart.. Voor de zekerheid de bobines vervangen en carburateur reiniger in de tank gedaan.
De auto starte meteen goed en na z'n 50 kilometer rondgereden te hebben leek hij het hier goed op te doen, Bougies opnieuw los gedraaid en waren ook mooi koffiebruin. Starten ging ineens weer heel soepel.
Helaas is het probleem terug gekomen . Na ongeveer een kilometer of 5 rijden , als de motor warm is , slaat de auto ineens tijdens het rijden af en is hij moeilijk te starten. Zodra de motor is afgekoeld is er niks aan de hand. Benzine zit er genoeg in.. Wie heeft enig idee wat dit kan zijn?
De auto starte meteen goed en na z'n 50 kilometer rondgereden te hebben leek hij het hier goed op te doen, Bougies opnieuw los gedraaid en waren ook mooi koffiebruin. Starten ging ineens weer heel soepel.
Helaas is het probleem terug gekomen . Na ongeveer een kilometer of 5 rijden , als de motor warm is , slaat de auto ineens tijdens het rijden af en is hij moeilijk te starten. Zodra de motor is afgekoeld is er niks aan de hand. Benzine zit er genoeg in.. Wie heeft enig idee wat dit kan zijn?
Re: Afslaan bij warme motor
Carburateurreiniger in de tank?
Tabel 02.2. Störungen am Motor in WHIMS geeft voor een slechte warme start een teveel aan peut als mogelijkheid: dat kan die nabrander verklaren.
Als het de ontsteking is, is het meestal maar één cilinder die problemen heeft. Ook een nieuwe bougie vonkt niet als hij niet weet dat hij moet vonken. Aangezien ze allebei zwart waren, zou ik beginnen met het brandstofsysteem. Want ik gok erop dat er iets verstopt zit en dat de benzinetoevoer minder dan de benodigde 250ml/minuut is. Daar kun je met laagtoerig voorttuffen nog een heel eind mee komen, maar zodra er even volgas nodig is, verslikt hij zich.
In de tijd dat de motor dan even niet draait cq afkoelt heeft de benzine immers alle tijd om toch weer op peil te komen in de vlotterkamer. En dan doet die het weer even.
De ervaring heeft geleerd dat een nieuwbakken trabantrijder in de eerste twee jaar alle hoeken onder de motorkap te zien krijgt. Als er bij de auto nog geen logboek zit, leg dat aan, daar ga jij of je monteur plezier aan hebben.
Het benzinesysteem -van het gaatje in de tankdop, via het kraantje tot vlotternaald- wordt idealiter elke twee jaar gereinigd. Dat lijkt overdreven, maar ook na 25 jaar trabant rijden heb ik me deze zomer toch weer laten verrassen met wat je allemaal aan troep erin kunt tegenkomen. (ik had ook pardoes een knallend vermogensverlies toen ik op de snelweg een vrachtwagen wilde inhalen)
Bij de vlotternaald begint de carburateur. En als de haperende (warme) motor beter gaat lopen wanneer je de choke trekt, dan is naar alle waarschijnlijkheid de hoofdsproeier deels verstopt. Wat die tekort komt, wordt met choken via het startsysteem aangevuld. Wanneer is de carburateur voor het laatst gereinigd?
Daarom een logboek, en daarom zie je ook alle hoeken.
Tabel 02.2. Störungen am Motor in WHIMS geeft voor een slechte warme start een teveel aan peut als mogelijkheid: dat kan die nabrander verklaren.
Als het de ontsteking is, is het meestal maar één cilinder die problemen heeft. Ook een nieuwe bougie vonkt niet als hij niet weet dat hij moet vonken. Aangezien ze allebei zwart waren, zou ik beginnen met het brandstofsysteem. Want ik gok erop dat er iets verstopt zit en dat de benzinetoevoer minder dan de benodigde 250ml/minuut is. Daar kun je met laagtoerig voorttuffen nog een heel eind mee komen, maar zodra er even volgas nodig is, verslikt hij zich.
In de tijd dat de motor dan even niet draait cq afkoelt heeft de benzine immers alle tijd om toch weer op peil te komen in de vlotterkamer. En dan doet die het weer even.
De ervaring heeft geleerd dat een nieuwbakken trabantrijder in de eerste twee jaar alle hoeken onder de motorkap te zien krijgt. Als er bij de auto nog geen logboek zit, leg dat aan, daar ga jij of je monteur plezier aan hebben.
Het benzinesysteem -van het gaatje in de tankdop, via het kraantje tot vlotternaald- wordt idealiter elke twee jaar gereinigd. Dat lijkt overdreven, maar ook na 25 jaar trabant rijden heb ik me deze zomer toch weer laten verrassen met wat je allemaal aan troep erin kunt tegenkomen. (ik had ook pardoes een knallend vermogensverlies toen ik op de snelweg een vrachtwagen wilde inhalen)
Bij de vlotternaald begint de carburateur. En als de haperende (warme) motor beter gaat lopen wanneer je de choke trekt, dan is naar alle waarschijnlijkheid de hoofdsproeier deels verstopt. Wat die tekort komt, wordt met choken via het startsysteem aangevuld. Wanneer is de carburateur voor het laatst gereinigd?

Re: Afslaan bij warme motor
Zwarte bougies is toch te veel brandstof?
Ik denk vlotter, of vlotternaald/zitting.
Ik denk vlotter, of vlotternaald/zitting.
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
Re: Afslaan bij warme motor
Zwarte bougies betekent een geheel verkeerd, te rijk mengsel.
Dit kan zijn:
1) Te veel benzine. Vlotter blijft hangen of niveau is verkeerd. Is de tankdop ontluchting nog goed open. ( Ik neem aan de de chokehandle goed staat. )
2) Te weinig lucht. Filter verstopt oid. Zit er een dikke pertinax pakking ( ongeveer 8 mm ) tussen de carburateur en het inlaatspuitstuk ? Zit de carb. goed vast ?
3) Te zwakke vonk of verkeerd tijdstip. Is de vonk sterk genoeg ? Weet je zeker dat de bougies de juiste graad hebben ? Zijn de bobines goed aangesloten. 1 en 15 nooit verwisselen..
Als de bovenste 2 punten ok zijn:
En wanneer dit verschijnsel zich weer voordoet trek dan eens de choke uit, loopt de motor dan een tijdelijk stuk beter, dan is de vonk veel te zwak. Let op dat je de juiste bobines hebt. Ebza en puntjes verschillen.
Succes.
Huub
Dit kan zijn:
1) Te veel benzine. Vlotter blijft hangen of niveau is verkeerd. Is de tankdop ontluchting nog goed open. ( Ik neem aan de de chokehandle goed staat. )
2) Te weinig lucht. Filter verstopt oid. Zit er een dikke pertinax pakking ( ongeveer 8 mm ) tussen de carburateur en het inlaatspuitstuk ? Zit de carb. goed vast ?
3) Te zwakke vonk of verkeerd tijdstip. Is de vonk sterk genoeg ? Weet je zeker dat de bougies de juiste graad hebben ? Zijn de bobines goed aangesloten. 1 en 15 nooit verwisselen..
Als de bovenste 2 punten ok zijn:
En wanneer dit verschijnsel zich weer voordoet trek dan eens de choke uit, loopt de motor dan een tijdelijk stuk beter, dan is de vonk veel te zwak. Let op dat je de juiste bobines hebt. Ebza en puntjes verschillen.
Succes.
Huub
Re: Afslaan bij warme motor
Kan soms ook geen slecht idee zijn om de carburateur eens ultrasoon te (laten, kan ik voor je doen evt) reinigen.
Ik vermoed dat voor 99% geldt, dat ze nooit zijn gereinigd vanaf het moment dat ze de fabriek zijn verlaten.
Ik vermoed dat voor 99% geldt, dat ze nooit zijn gereinigd vanaf het moment dat ze de fabriek zijn verlaten.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Afslaan bij warme motor
... en bovendien, een schone carburateur ziet er gewoon mooier uit en lekkage etc is makkelijk op te sporen dan bij een die onder de drek en vet zit.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Afslaan bij warme motor
Iedereen erg bedankt voor reacties. Wij zelf hebben ook het vermoeden dat het probleem in of bij de carburateur zit. Net terug van vakantie hier en gaan er mee aan de slag. Uiteraard houden we jullie op hoogte.
Re: Afslaan bij warme motor
Inmiddels de carburateur gereinigd en gemonteerd. Bij de eerste paar ritjes liep de auto als een trein, maar vanmorgen starte de auto ineens heel moeilijk. Na lang proberen lukte het toch, helaas tijdens het tochtje hetzelfde probleem en zijn we weer terug bij af. De auto slaat af en komen luide ploffen uit de uitlaat...
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Afslaan bij warme motor
Is de carburateur ook afgesteld? zoals vlotter hoogte?
Heb je de motor al op lekkages gecontroleerd?
Hoe veel wordt er normaliter met de auto gereden? Af en toe of langere stukken? Van te koud rijden kan de uitlaat namelijk behoorlijk dicht gaan zitten waardoor je ook uitval kan krijgen.
Heb je de motor al op lekkages gecontroleerd?
Hoe veel wordt er normaliter met de auto gereden? Af en toe of langere stukken? Van te koud rijden kan de uitlaat namelijk behoorlijk dicht gaan zitten waardoor je ook uitval kan krijgen.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Re: Afslaan bij warme motor
De vlotter is op 17 a 18 mm afgesteld. De laatste tijd is de auto weinig gebruikt door dit mankement en zijn het alleen korte ritjes geweest. De uitlaat hebben we nog niet gecheckt, waar zou deze verstopping kunnen zitten? Ver
Re: Afslaan bij warme motor
De hete uitlaatgassen verwarmen de uitlaat van voor naar achter. Voor kan die meteen beginnen met schoon branden, maar achter komt het vaak niet zover omdat je dan alweer op de bestemming bent. Daarom kan de achterdemper dichtkoeken, waardoor de gassen niet lekker kunnen doorstromen en de motor wordt gesmoord.
Met een langere filevrije snelwegrit kun je de uitlaat schoonbranden en in zekere zin hoort dat tot het gewone onderhoud! Op gegeven moment verdwijnt bij vollast die pluim (als de uitlaat erg dicht zit kan er ook een vonkenregen uitkomen) en je merkt vanzelf wel dat de auto daarna beter trekt.
- larseparsje
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 27 aug 2021, 18:25
Re: Afslaan bij warme motor
Is het probleem al opgelost? Zoja wat was het?
Ik heb nu volgensmij precies hetzelfde probleem.
Ik heb vorig weekend nog dik 300 kilometer gereden waarvan minstens 50 op de snelweg. En hij reed als een zonnetje, dus ik weet niet of het bij mij de uitlaat is. Koud en/of stationair loopt de motor goed maar als ik flink gas geef voel ik verlies in vermogen en soms valt ie dan dus ook uit. Dus dan denk ik niet de ontseking? Bougies ook helemaal zwart. Heb er nieuwe in gedaan maar het probleem blijft. Dus ik denk dat ik eerst maar ga kijken bij de brandstof voorziening. (Ik heb er vorig jaar een nieuwe kraan, waterzak en filter op gezet)
Ik heb overigens ook een nieuw luchtfilter op de auto gezet. Ik heb de oude nog, dus die zal ik even terugplaatsen kijken of dat nog verschil maakt.
Groet, Lars
Ik heb nu volgensmij precies hetzelfde probleem.
Ik heb vorig weekend nog dik 300 kilometer gereden waarvan minstens 50 op de snelweg. En hij reed als een zonnetje, dus ik weet niet of het bij mij de uitlaat is. Koud en/of stationair loopt de motor goed maar als ik flink gas geef voel ik verlies in vermogen en soms valt ie dan dus ook uit. Dus dan denk ik niet de ontseking? Bougies ook helemaal zwart. Heb er nieuwe in gedaan maar het probleem blijft. Dus ik denk dat ik eerst maar ga kijken bij de brandstof voorziening. (Ik heb er vorig jaar een nieuwe kraan, waterzak en filter op gezet)
Ik heb overigens ook een nieuw luchtfilter op de auto gezet. Ik heb de oude nog, dus die zal ik even terugplaatsen kijken of dat nog verschil maakt.
Groet, Lars
Re: Afslaan bij warme motor
Er is een hele waslijst aan mogelijkheden (02.2. Störungen am Motor) maar ik gok op een (deels) verstopte hoofdsproeier.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Afslaan bij warme motor
Zwarte boegies lijkt mij een teken van te rijk lopen eerlijk gezegd.
Hoewel ze altijd wel zwart zijn door de olieverbranding. Zou je bij een goedlopend blokje toch best nog een reebruine elektrode moeten zien.
Hoewel ze altijd wel zwart zijn door de olieverbranding. Zou je bij een goedlopend blokje toch best nog een reebruine elektrode moeten zien.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)