je moet inderdaad de slagen tellen die hij ingedraaid moet worden. voor je hem eruit draait.
Alleen als dit bijvoorbeeld 4 of 5 of meer slagen zijn kun je er van uit gaan dat de afstelling sowieso al niet juist was, of dat er gecompenseerd is voor een vacuümlek. In dat geval kun je beter opnieuw beginnen vanuit de basis-instelling als je hem goed gereviseerd hebt.
Het aantal uitdraai-slagen kan nog wel eens afwijken omdat je niet "merkt" dat je al uit het schroefdraad bent.
Overigens is het uitdraai-slagen tellen bij stuurkogels natuurlijk wel de juiste methode.
Ik heb trouwens nog een paar zinnetjes gewijzigd in die andere post zojuist.
De reden dat ik aangaf dat schoonmaken onvoldoende is: Ookal heb je een revisiekit gebruikt, betekend het nog niet dat de carburateur 100% in orde is. Het vlakken van de flens en bij een blockvergaser de pasvlakken van de choke horen ook bij een revisie en worden vaak overgeslagen.
Daarnaast is in bepaalde gevallen het controleren van de sproeiers op maat ook van belang, omdat er ook onjuiste maten in de omgang zijn en opgeboorde exemplaren (daarnaast slijten ze ook door vuil in de benzine)
Plasje brandstof in bochtje/Olie Lekkage
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Contacteer:
Re: Plasje brandstof in bochtje/Olie Lekkage
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Flens had ik ook gevlakt , wist ditnog van m’n brommer en cross tijd .
Als ik de carburateur weer demonteer zal ik de sproeiers noteren!
Als ik de carburateur weer demonteer zal ik de sproeiers noteren!
Hierbij de maten van de sproeiers
Vlotter sproeier is 50
Vlotter kamer sproeier is 150
Lucht is 150
Sd sproeier is 120
Vooral de vlotter sproeier is slecht afleesbaar!
Heb het idee dat deze dezelfde maat heeft als de lucht sproeier !
Heb de boel weer gemonteerd en de zwimmer iets hoger gesteld .
Duitse octaan 100 benzine gekocht en de olie van de trabantweld toegevoegd in de mix van 1 op 40 !
Tank schoon gemaakt en benzine haan nieuwe pakkingen en filtertjes gemonteerd .
Loopt stuk mooier en slaat niet af
Vandaag of morgen nog even wat mooier afstellen
Ben wel benieuwd wat jullie vinden van de sproeier maten ?!
Gr Marc
Vlotter sproeier is 50
Vlotter kamer sproeier is 150
Lucht is 150
Sd sproeier is 120
Vooral de vlotter sproeier is slecht afleesbaar!
Heb het idee dat deze dezelfde maat heeft als de lucht sproeier !
Heb de boel weer gemonteerd en de zwimmer iets hoger gesteld .
Duitse octaan 100 benzine gekocht en de olie van de trabantweld toegevoegd in de mix van 1 op 40 !
Tank schoon gemaakt en benzine haan nieuwe pakkingen en filtertjes gemonteerd .
Loopt stuk mooier en slaat niet af
Vandaag of morgen nog even wat mooier afstellen
Ben wel benieuwd wat jullie vinden van de sproeier maten ?!
Gr Marc
De sproeiers kun je vergelijken in Tabel 2.5: https://trabitechnik.com/images/whims2/tafel_2_5.htm (linkje aanklikken, dan popt het in een nieuw venstertje op.
Dat je ethanolvrij benzine erin giet is te prijzen, maar klopvastheid is voor onze tweetakters niet zo'n thema. Dus de onevenredig hoge meerprijs van 100 octaan of meer kun je je besparen. Al kan ik me voorstellen dat je met een heel wagenpark niet op een onnodig complexe benzineboekhouding zit te wachten.
De KNAC noemde onlangs weer een paar ethanolvrije benzinesoorten: https://www.knac.nl/pas-op-met-e10-benzine-in-uw-hobby-auto/
Dito bij de olie: 1:50 is genoeg. Ik zie dat TW Addinol MZ406 verkoopt. Die gebruik ik ook.
Dat je ethanolvrij benzine erin giet is te prijzen, maar klopvastheid is voor onze tweetakters niet zo'n thema. Dus de onevenredig hoge meerprijs van 100 octaan of meer kun je je besparen. Al kan ik me voorstellen dat je met een heel wagenpark niet op een onnodig complexe benzineboekhouding zit te wachten.
De KNAC noemde onlangs weer een paar ethanolvrije benzinesoorten: https://www.knac.nl/pas-op-met-e10-benzine-in-uw-hobby-auto/
Dito bij de olie: 1:50 is genoeg. Ik zie dat TW Addinol MZ406 verkoopt. Die gebruik ik ook.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Contacteer:
100 octaan zal zelfs voor meer verbruik zorgen omdat deze motoren totaal niet geoptimaliseerd zijn voor een hoger octaangehalte.
Oorspronkelijk liepen ze op octaangetal 79... (weet je gelijk waarom dat tijdschrift zo heet)
Later werd er in de DDR nog octaangetal 88 verkocht maar alles daarboven is eigenlijk onnodig.
De enige reden waarom we op 98 rijden is vanwege de E10 die we niet in de carburateur willen hebben E5 heeft momenteel (nog) geen ethanol er in.
Toen er in duitsland nog 91 te krijgen was, was dat de beste optie geweest.
Wat betreft de Sproeiermaten: We hebben hier met een flink verrijkte sproeierbezetting te maken.
Standaard hoort er dit in te zitten:
De vlottersproeier 20 - 25 (er bestaan trouwens geveerde en ongeveerde versies, dat is ook een identificatie punt)
De hoofdsproeier 113 of 115 (soms zelfs maar 100 voor de zuinige pieten)
De Luchtsproeier is 150 (die is dus nog origineel bij jou)
de SD(eigenlijk SKD) sproeier is 120
Verklaard wel waarom die lastig af te stellen valt. Een Te-rijk mengsel is ook niet bevorderlijk. Maar als het een standaard blok is, lijkt me deze carburateur ook niet echt geschikt (ik heb te weinig kennis van carburateur-tuning om te weten tot hoe ver je kan gaan bij een standaard blok)
Of het blok zelf getuned is fysieke aanpassingen) is helaas alleen te achterhalen door de cilinders te demonteren en te kijken hoe alle kanalen er uit zien. Soms is het al te zien aan de inlaat als die verruimd is (slijp/schuur-sporen vallen wel op)
Het probleem is ook dat we niet weten wat voor carb het is geweest. Je hebt kans dat er ook wat opgeboord is ten opzichte van origineel.
Kijk even in dat tabelletje wat Ruton heeft gemeld. Daar staan ook een paar opvallende kenmerken in genoemd waar ze aan te refereren zijn.
Dan weten we misschien enigszins welk type carb het is geweest.
Oorspronkelijk liepen ze op octaangetal 79... (weet je gelijk waarom dat tijdschrift zo heet)
Later werd er in de DDR nog octaangetal 88 verkocht maar alles daarboven is eigenlijk onnodig.
De enige reden waarom we op 98 rijden is vanwege de E10 die we niet in de carburateur willen hebben E5 heeft momenteel (nog) geen ethanol er in.
Toen er in duitsland nog 91 te krijgen was, was dat de beste optie geweest.
Wat betreft de Sproeiermaten: We hebben hier met een flink verrijkte sproeierbezetting te maken.
Standaard hoort er dit in te zitten:
De vlottersproeier 20 - 25 (er bestaan trouwens geveerde en ongeveerde versies, dat is ook een identificatie punt)
De hoofdsproeier 113 of 115 (soms zelfs maar 100 voor de zuinige pieten)
De Luchtsproeier is 150 (die is dus nog origineel bij jou)
de SD(eigenlijk SKD) sproeier is 120
Verklaard wel waarom die lastig af te stellen valt. Een Te-rijk mengsel is ook niet bevorderlijk. Maar als het een standaard blok is, lijkt me deze carburateur ook niet echt geschikt (ik heb te weinig kennis van carburateur-tuning om te weten tot hoe ver je kan gaan bij een standaard blok)
Of het blok zelf getuned is fysieke aanpassingen) is helaas alleen te achterhalen door de cilinders te demonteren en te kijken hoe alle kanalen er uit zien. Soms is het al te zien aan de inlaat als die verruimd is (slijp/schuur-sporen vallen wel op)
Het probleem is ook dat we niet weten wat voor carb het is geweest. Je hebt kans dat er ook wat opgeboord is ten opzichte van origineel.
Kijk even in dat tabelletje wat Ruton heeft gemeld. Daar staan ook een paar opvallende kenmerken in genoemd waar ze aan te refereren zijn.
Dan weten we misschien enigszins welk type carb het is geweest.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...
Idealiter meet je de sproeiers na. Bij dat Hongaarse China-spul zijn de toleranties aanzienlijk en ook de vorm is dan vaak een verrassing (bv. onregelmatige hemi's waar het een strakke kegel moet zijn).