Dan een rij zwarte die nog net wat smaller zijn dan de groene helemaal rechts die je alleen maar voor een nieuwe 21mm pin (22 af 1975) kunt gebruiken.
Die twee bussen helemaal links met het stikkertje zijn de bussen van voor 1968. Ze zijn kleiner en hebben geen schuine buitenrand voor het V-rubber omdat ze ook een andere afdichting hebben. Ik werk hier met de oudere bussen van persmateriaal: pertinax, wie zal het zeggen, maar het is stevig, vormvast en bovenal: kleiner in binnendiameter. Ook al waarschuwt het Reparatiehandboek voor een mogelijk uitzetten van de bussen door vocht.
Het werk zelf begint met de oude bus eruit tikken. Een beitel, een schroevendraaier, een drevel: wat er maar grip heeft en meer duwt dan snijdt.
Bij deze ingreep heb ik van de bovenste fusee alleen de onderste bus vervangen, want alleen daar zat de speling. Dat betekent dus ook dat je wat voorzichtiger met uittikken moet zijn, anders kun je de bovenste alsnog vervangen.
De nieuwe bus gelijkmatig indrukken. In de bankschroef gaat dat niet zo makkelijk, maar met een bout door de bussen heen en wat dikke ringen trek je hem heel mooi gelijkmatig naar binnen. De ‘busbaan’ vooraf invetten versoepelt dat niet alleen, het voorkomt ook roest en het over een jaar of wat moeizamer eruit tikken.

De onderste fuseebus heeft een gat dat op de plek van van de smeernippel moet komen. Desnoods de smeernippel even eruit draaien (SW7) en een nieuw gaatje boren, maar let dan wel erop dat je het schroefdraad niet raakt.
Vervolgens gaan we de bus ruimen tot op de juiste maat. En wat doe ik hier fout? Ik draai met een steeksleutel in plaats van met een wringijzer. Met een wringijzer kun je veel regelmatiger draaien, zodat het geen ei wordt. Een tweede fout is dat ik horizontaal werk. Je doet dit echt beter verticaal. De pin moet er door passen, maar ook absoluut niet meer dan dat. Dat betekent telkens voorzichtig een stukje ruimen, de ruimer eruit en de pin erin en als die nog niet past weer de ruimer erin en die een fractie ruimer zetten, ruimen, ruimer eruit en weer de pin erin totdat die er doorheen wil. Dat mag vooral niet al te soepel gaan, want je wilt natuurlijk geen speling hebben.
Een paar opnames van de 18-21mm ruimer, in het Duits Reibahle. De mesjes zijn schuin en zitten in een even schuine schuine groef. Door nu de ene ring een slag los te draaien, de mesjes die kant op te schuiven en dan de andere ring weer aan te draaien kun je de ruimer verstellen.