Fuseebussen vervangen en ruimen [tutorial]

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Fuseebussen vervangen en ruimen [tutorial]

Bericht door ruton »

Het begint ermee dat je ‘droog even de potentiële bussen past. Naarmate de Trabanten jonger zijn, zijn de fuseepinnen dikker. Een pin van voor 1968 of een latere die ooit wat is afgedraaid zal al bij voorbaat dansen in de heldergroene of zwarte plastic bussen die de handel tegenwoordig aanbiedt.
P1150794 fuseebus boven soortenrijkdom.JPG
P1150794 fuseebus boven soortenrijkdom.JPG (119.8 KiB) 163 keer bekeken
De drie bruinige bussen in de tweede rij van links zijn de bussen waar ik het liefst mee werk. Met een beetje geluk zijn ze zelfs maar 19,5 mm in binnendiameter, waardoor ook een wat dunnere pin niet zal wiebelen.
Dan een rij zwarte die nog net wat smaller zijn dan de groene helemaal rechts die je alleen maar voor een nieuwe 21mm pin (22 af 1975) kunt gebruiken.
Die twee bussen helemaal links met het stikkertje zijn de bussen van voor 1968. Ze zijn kleiner en hebben geen schuine buitenrand voor het V-rubber omdat ze ook een andere afdichting hebben.
links voor 1968-rechts na 1968.jpg
links voor 1968-rechts na 1968.jpg (68.93 KiB) 163 keer bekeken
Ik werk hier met de oudere bussen van persmateriaal: pertinax, wie zal het zeggen, maar het is stevig, vormvast en bovenal: kleiner in binnendiameter. Ook al waarschuwt het Reparatiehandboek voor een mogelijk uitzetten van de bussen door vocht.

Het werk zelf begint met de oude bus eruit tikken. Een beitel, een schroevendraaier, een drevel: wat er maar grip heeft en meer duwt dan snijdt.
Bij deze ingreep heb ik van de bovenste fusee alleen de onderste bus vervangen, want alleen daar zat de speling. Dat betekent dus ook dat je wat voorzichtiger met uittikken moet zijn, anders kun je de bovenste alsnog vervangen.
P1150772 bus indrukken.JPG
P1150772 bus indrukken.JPG (111.96 KiB) 163 keer bekeken
De nieuwe bus gelijkmatig indrukken. In de bankschroef gaat dat niet zo makkelijk, maar met een bout door de bussen heen en wat dikke ringen trek je hem heel mooi gelijkmatig naar binnen. De ‘busbaan’ vooraf invetten versoepelt dat niet alleen, het voorkomt ook roest en het over een jaar of wat moeizamer eruit tikken. ;)
De onderste fuseebus heeft een gat dat op de plek van van de smeernippel moet komen. Desnoods de smeernippel even eruit draaien (SW7) en een nieuw gaatje boren, maar let dan wel erop dat je het schroefdraad niet raakt.

Vervolgens gaan we de bus ruimen tot op de juiste maat.
P1150774 ruimen.JPG
P1150774 ruimen.JPG (109.72 KiB) 163 keer bekeken
En wat doe ik hier fout? Ik draai met een steeksleutel in plaats van met een wringijzer. Met een wringijzer kun je veel regelmatiger draaien, zodat het geen ei wordt. Een tweede fout is dat ik horizontaal werk. Je doet dit echt beter verticaal.
P1150776 ruimen messen.JPG
P1150776 ruimen messen.JPG (105.17 KiB) 163 keer bekeken
De pin moet er door passen, maar ook absoluut niet meer dan dat. Dat betekent telkens voorzichtig een stukje ruimen, de ruimer eruit en de pin erin en als die nog niet past weer de ruimer erin en die een fractie ruimer zetten, ruimen, ruimer eruit en weer de pin erin totdat die er doorheen wil. Dat mag vooral niet al te soepel gaan, want je wilt natuurlijk geen speling hebben.

Een paar opnames van de 18-21mm ruimer, in het Duits Reibahle.
P1150780 ruimer 18-21.JPG
P1150780 ruimer 18-21.JPG (176.48 KiB) 163 keer bekeken
De mesjes zijn schuin en zitten in een even schuine schuine groef. Door nu de ene ring een slag los te draaien, de mesjes die kant op te schuiven en dan de andere ring weer aan te draaien kun je de ruimer verstellen.
P1150781 ruimer mes los.JPG
P1150781 ruimer mes los.JPG (114.23 KiB) 163 keer bekeken
P1150782 ruimer mes los groef.JPG
P1150782 ruimer mes los groef.JPG (114.38 KiB) 163 keer bekeken
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Fuseebussen vervangen en ruimen [tutorial]

Bericht door ruton »

Als de fuseepin, hier die van de Federgabel, is ingevet en helemaal is doorgeduwd en even rondgedraaid (best draai je die even aan aan met de moer en de ring.) zul je zien dat er wat lucht is tussen de rand van de bus en het eind van het gladde deel van de pin.
P1150783 zonder vulring.JPG
P1150783 zonder vulring.JPG (111.88 KiB) 162 keer bekeken
Dit moet je opvullen met vulringen (Ausgleichscheiben), totdat het precies gelijk loopt met de rand van de bus. Ik heb gepoogd dat hier met een liniaal te laten zien, maar met een blote vinger voelen is betrouwbaarder, is de ervaring.
P1150786.JPG
P1150786.JPG (111.19 KiB) 162 keer bekeken
Met die vulringen kun je ook nog eens de mist ingaan: niet alleen met de dikte (daar zijn ze voor bedoeld) maar je hebt er van 19 en van 21 mm.
P1150787 vulring 19 en 21 mm.JPG
P1150787 vulring 19 en 21 mm.JPG (178.88 KiB) 162 keer bekeken
De onderdelengroothandel in Eisenach heeft me dertig jaar geleden dus weer eens Wartburgonderdelen meegegeven. Voor de Trabant hebben we ringen van 19mm nodig.
P1150789 bus 19mm.JPG
P1150789 bus 19mm.JPG (102.17 KiB) 162 keer bekeken
Nu er nog ‘geen druk op staat’, kunnen we de boel even lekker doorsmeren:
P1150791 afsmeren.JPG
P1150791 afsmeren.JPG (125.85 KiB) 162 keer bekeken
En vervolgens mogen de afsluitring, borgring en de moer erop.

Ook hier geldt dat je het niet als een bezetene moet aandraaien. Ondanks de dikke M12x1,5 bout, zijn voor de bovenste fuseepin 49- 59 Nm genoeg. De kroonmoer van de onderste pin mag een tikje sterker aangedraaid worden: 49 tot 73,6 Nm. (WHIMS Tafel 2)
P1150792 momentsleutel bek.JPG
P1150792 momentsleutel bek.JPG (122.97 KiB) 162 keer bekeken
P1150793 momentsleutel 54Nm.JPG
P1150793 momentsleutel 54Nm.JPG (102.26 KiB) 162 keer bekeken
Hier is de moer van de bovenste fuseepin met 54 Nm aangedraaid.
Je zult zien dat de vork nu ineens een stuk moeizamer draait. Als de bladveervork te vast zit na het aandraaien, moet er nog een vulringetje bij.
Plaats reactie