Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1
Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1
Hallo,
toen ik gister in mijn trabant 1.1 reed begon na een tijdje het oliedruklampje te branden wanneer de motor stationair liep, en het verdween weer zodra ik maar een beetje gas gaf. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Oliefilter aan vervanging toe?
toen ik gister in mijn trabant 1.1 reed begon na een tijdje het oliedruklampje te branden wanneer de motor stationair liep, en het verdween weer zodra ik maar een beetje gas gaf. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Oliefilter aan vervanging toe?
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Re: Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1
Hoe snel reed je gemiddeld en wat voor olie zit er precies in?
Zorg op dat moment dat je hem even op toeren houdt tot die wel uit blijft stationair. Want de olie is op dat moment te dun om stationair voldoende te smeren.
Ik heb datzelfde probleem ook met 10W40 op hoge snelheid(snelweg)/warme dagen en langere ritten. De eerstvolgende keer gaat er bij mij dikkere olie in. 10w40 is eigenlijk te dun met die korte 4bak die een Trabant heeft.
Zorg op dat moment dat je hem even op toeren houdt tot die wel uit blijft stationair. Want de olie is op dat moment te dun om stationair voldoende te smeren.
Ik heb datzelfde probleem ook met 10W40 op hoge snelheid(snelweg)/warme dagen en langere ritten. De eerstvolgende keer gaat er bij mij dikkere olie in. 10w40 is eigenlijk te dun met die korte 4bak die een Trabant heeft.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Zit er een bypass bij het oliefilter die blijft hangen?
Deze is er voor dat de oliefruk niet te hoog oploopt bij koude dikke olie, of 1 in het geval van een verstopt filter? Kogelklepje met veer
Deze is er voor dat de oliefruk niet te hoog oploopt bij koude dikke olie, of 1 in het geval van een verstopt filter? Kogelklepje met veer
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Te hoge oliedruk wordt niet gemeten. Als dat gebeurt stroomt gewoon de olie aan alle kanten het blok uit... Met name via de koppakking bij de dynamo, dat is sowieso een zwakke plek in het systeem.
Er zit wel een bypass in de oliepomp. Maar om daar bij te komen mag je halve blok uit elkaar en kun je net zo goed de hele pomp vervangen (zijn de kosten niet)
De oliedrukmeting heeft 2 sensoren. 1 voor de lage druk (30kpa/0,3 bar)) (of er uberhaupt olie stroomt), de ander of er genoeg druk is op toeren (140kpa/1,4 bar). De minimale oliedruk is 200kp/2 bar op 2000 toeren met een olietemperatuur van 80°C
Daarom zal je bij een te hoge olietemperatuur/te dunne olie met weinig toeren dus merken dat de olielamp gaat branden tijdens het stationair lopen.
Zolang de druk op toeren voldoende is, zal die lamp wel uit gaan.
Daarom moet je hem in die situatie op toeren houden... Anders loopt je blok in de soep, als de lamp dan nog blijft branden is het een zaak om zo snel mogelijk de motor uit te zetten en aan de kant te gaan staan...
Het uit zich meestal na langere ritten. De 4bak van een Trabant 1.1 (en wartburg 1.3 ook, dat is dezelfde bak) is dusdanig kort dat je 50 en 150 in de 4 kan rijden, dus lange tijd op hoge snelheid rijden zorgt ervoor dat het blok eigenlijk veel te heet wordt.
IFA hanteerde mede daarom ook dikkere olie dan vw aanraad (20w50 ipv 10w40)
Installeren van een 5bak (veel werk) of een oliekoeler is ook het overwegen waard. Maar voor normaal gebruik kun je beter dikkere olie gebruiken.
Ik ben zelf aan het twijfelen tussen 10w50 en 15w50 omdat de hydraulische klepstoters graag dunnere olie willen, en met name bij koud weer is het dan niet handig om veel dikker te gaan.
Inmiddels wordt voor de vw blokken veel te dunne olie aangeraden. Bij die blokken moet er sowieso een halfsyntheet of minerale olie in.
Ik reed gemiddeld 90-95 op de snelweg. Dat was de eerste keer in een tijd dat hij snelweg heeft gereden. Toen kwam ik in de file te staan en begon het lampje te branden.
De vorige eigenaar had er dus 10w40 in gestopt en een met klein beetje 10w30 bijgevuld. Ik dacht dat dat ‘s winters goed genoeg was maar ik zal de olie verwisselen… Is 15w50 dus goed? Hopelijk valt het mee met de schade…
De vorige eigenaar had er dus 10w40 in gestopt en een met klein beetje 10w30 bijgevuld. Ik dacht dat dat ‘s winters goed genoeg was maar ik zal de olie verwisselen… Is 15w50 dus goed? Hopelijk valt het mee met de schade…
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Ja dit is typisch, langdurig 90-100 rijden, een file en dan gaat het lampje aan als die stationair loopt. Vooral als het wat warmer weer is.
Het wordt erger als de motor al wat kilometers achter zn kiezen heeft en de olie is al langer geleden vervangen.
Dunnere olie bijvullen is altijd verkeerd.
Dit is trouwens de officiële tabel uit het werkplaatshandboek: Je ziet dat voor de huidige gemiddelde zomertemperatuur wat dikkere olie wordt verlangd.
Op basis hiervan zou ik de 15w50 pakken voor behoud van de hydrostoters en dan het probleem met de oliedruk bij warme motor.
Ik ben zelf er nog niet uit of ik 10w50 of 15w50 ga pakken, maar ik neig meer naar de 15w50
Voordeel van de 15w is dat dat eigenlijk de "basis" olie is en dus ook als de olie wat ouder is, de olie dikker blijft dan 10w.
Het wordt erger als de motor al wat kilometers achter zn kiezen heeft en de olie is al langer geleden vervangen.
Dunnere olie bijvullen is altijd verkeerd.
Dit is trouwens de officiële tabel uit het werkplaatshandboek: Je ziet dat voor de huidige gemiddelde zomertemperatuur wat dikkere olie wordt verlangd.
Op basis hiervan zou ik de 15w50 pakken voor behoud van de hydrostoters en dan het probleem met de oliedruk bij warme motor.
Ik ben zelf er nog niet uit of ik 10w50 of 15w50 ga pakken, maar ik neig meer naar de 15w50
Voordeel van de 15w is dat dat eigenlijk de "basis" olie is en dus ook als de olie wat ouder is, de olie dikker blijft dan 10w.
Bedankt voor de info, ik zal voor 15w50 gaan.
Wat is de oliecapaciteit? Ik kan het niet vinden in de handleiding en in het reparatieboekje.
Volgens de Reparaturanleitung Trabant 1.1 Motor:
Füllmengen mit Filterwechsel 3,0 l
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Die 3L is geteld met oliefilter bij IFA. Terwijl VW voor dezelfde blokken 3L ZONDER filter aanhoudt...
Met filter is het 3,5L wat daar in de boeken staat.
Als je gekozen hebt voor een korter oliefilter (er zijn 2 versies) moet er minder in dan dat. (altijd nieuw filter mee monteren natuurlijk).
Advies: Koop 4l en gooi er 2,5 in de motor. Check daarna het peil en vul aan tot ongeveer 3kwart van de peilstok.
Laat daarna de motor even draaien (minuutje of 10/20) zodat de olie ook door het filter heen kan worden gepompt. Daarna enkele minuten wachten tot alles in het carter is gezakt en nogmaals bijvullen tot vol.
Waarom niet gelijk tot vol? In bepaalde gevallen zit er nog best veel olie in het blok wat na een tijdje lopen wel in het carter terecht kan komen. Ook als je het oliefilter vooraf al gevuld hebt (deels, want zoveel kan er niet in door de positie) wil het nog wel eens hoger worden ipv lager.
Extra (technische) documentatie over de 1.1 kun je vinden via de link in mijn onderschrift.
Met filter is het 3,5L wat daar in de boeken staat.
Als je gekozen hebt voor een korter oliefilter (er zijn 2 versies) moet er minder in dan dat. (altijd nieuw filter mee monteren natuurlijk).
Advies: Koop 4l en gooi er 2,5 in de motor. Check daarna het peil en vul aan tot ongeveer 3kwart van de peilstok.
Laat daarna de motor even draaien (minuutje of 10/20) zodat de olie ook door het filter heen kan worden gepompt. Daarna enkele minuten wachten tot alles in het carter is gezakt en nogmaals bijvullen tot vol.
Waarom niet gelijk tot vol? In bepaalde gevallen zit er nog best veel olie in het blok wat na een tijdje lopen wel in het carter terecht kan komen. Ook als je het oliefilter vooraf al gevuld hebt (deels, want zoveel kan er niet in door de positie) wil het nog wel eens hoger worden ipv lager.
Extra (technische) documentatie over de 1.1 kun je vinden via de link in mijn onderschrift.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Ik heb inmiddels de 15W50 besteld. Maar of dat bevalt kan ik pas zeggen als de auto weer op de weg mag.
Ik heb er nu ook 15w50 inzitten. Hopelijk is het probleem nu weg.
- Bijlagen
-
- IMG_0550.jpeg (369.38 KiB) 413 keer bekeken
Kleine update: sindsdien geen problemen meer gehad met het oliedruklampje.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Ook met flink heet weer en een tijdje snelweg niet? Fijn!
Zijn de klepstoters er niet rumoeriger van geworden?
Zijn de klepstoters er niet rumoeriger van geworden?
Nog niet in erge hitte gereden, maar wel laatst een stuk van 1,5 uur met vooral snelweg (bijna de hele tijd 110-120kmh gereden) en ook toen geen lampje gehad. Van de klepstoters merk ik ook geen verschil met voorheen.