Het grote 13" banden- en velgendraadje
Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje
De kudde haat andersdenkenden, niet om de mening, maar om de brutaliteit van zelf denken, iets wat de kudde niet kan.

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Wel alleen op de duitse amazon te krijgen. Nederlandse leveranciers zijn er wel maar niet via amazon.
Prijzen liggen ook wat hoger.
Reviews geven mensen die tevreden zijn maar ook mensen die het glijbandjes vinden en dat is dan voornamelijk met deze maat/lichte auto... Misschien dus de reden dat ze zo goedkoop zijn?
Niet dat die radars veel beter uit de reviews komen overigens.
Ik denk dat we toch gewoon moeten gokken en proberen...
Ik vind de FALKEN SINCERA SN-832 die ik momenteel gebruik nogal snel verslijten. Ze hebben best al wat profiel verloren terwijl er misschien 10.000km mee gereden is.
Ze zijn inmiddels meer dan 2x zo duur als toen ik ze gekocht heb in 2017... Was 35,- is nu 72,- 

Prijzen liggen ook wat hoger.
Reviews geven mensen die tevreden zijn maar ook mensen die het glijbandjes vinden en dat is dan voornamelijk met deze maat/lichte auto... Misschien dus de reden dat ze zo goedkoop zijn?
Niet dat die radars veel beter uit de reviews komen overigens.
Ik denk dat we toch gewoon moeten gokken en proberen...
Ik vind de FALKEN SINCERA SN-832 die ik momenteel gebruik nogal snel verslijten. Ze hebben best al wat profiel verloren terwijl er misschien 10.000km mee gereden is.
Ze zijn inmiddels meer dan 2x zo duur als toen ik ze gekocht heb in 2017... Was 35,- is nu 72,-

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)

Misschien slijten die van €72,- minder snel? 
Die 832 zou verhoudingsgewijs een erg goede natte grip hebben. Wellicht dat de prijs daarvoor een hogere slijtage is?
Ik meen me van lange afstandvakantiegangers (met een aanhanger van de Bodensee naar Litouwen) te herinneren dat die 832 nogal zachte wangen zou hebben, niet optimaal bij een flinke lading.

Die 832 zou verhoudingsgewijs een erg goede natte grip hebben. Wellicht dat de prijs daarvoor een hogere slijtage is?
Ik meen me van lange afstandvakantiegangers (met een aanhanger van de Bodensee naar Litouwen) te herinneren dat die 832 nogal zachte wangen zou hebben, niet optimaal bij een flinke lading.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Ik ga de gok niet meer wagen voor die centen  Dat deed ik voor die 35 euro per band nog wel.
 Dat deed ik voor die 35 euro per band nog wel. 
Voor de kilometers die mijn 1.1 aflegt (3000 - 5000 per jaar) heeft het echt geen meerwaarde om hoge bedragen neer te leggen voor een setje banden die eerder te oud dan versleten zullen zijn.
Ik vind ze gewoon te snel slijten voor het geld dat ze nu kosten.

Dat deed ik voor die 35 euro per band nog wel.
 Dat deed ik voor die 35 euro per band nog wel. Voor de kilometers die mijn 1.1 aflegt (3000 - 5000 per jaar) heeft het echt geen meerwaarde om hoge bedragen neer te leggen voor een setje banden die eerder te oud dan versleten zullen zijn.
Ik vind ze gewoon te snel slijten voor het geld dat ze nu kosten.

Maar als ze eerder verouderen dan dat ze verslijten maakt dat toch niet uit?

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Voor die 35 euro per band is dat nog te doen... voor 72 is dat hetzelfde als je geld gewoon doormidden knippen  
Zelfs op de daily zit niet zulk duur spul en dat ging op de vorige daily ook gewoon meer dan 40.000km mee.
Dus als iets duurders met 10.000 km al meer dan de helft van zijn profiel kwijt is... is dat nogal jammer.

Zelfs op de daily zit niet zulk duur spul en dat ging op de vorige daily ook gewoon meer dan 40.000km mee.
Dus als iets duurders met 10.000 km al meer dan de helft van zijn profiel kwijt is... is dat nogal jammer.

Clickbait bij de provinciale krant:https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240903_93230420

Dus bij -10ºC, maar op een droge weg en zonneschijn mag je gerust met zomerbanden rijden. Zolang het weer niet omslaat.Limburgse automobilisten zijn gewaarschuwd: Duitse regels voor winterbanden strenger
(...) In het verleden zijn er winterbanden en vierseizoenenbanden verkocht waar alleen M+S (Modder en Sneeuw) op staat. Die werden door de oosterburen nog gedoogd als ze vóór 2018 gemaakt waren. Vanaf 1 oktober zijn ze echter niet meer toegestaan als er niet óók het sneeuwvloksymbool bij staat. Alleen banden met dat symbool hebben met test bewezen dat ze werkelijk geschikt zijn voor winterse omstandigheden.
...
Rijden met de foute banden kan een boete van zestig euro opleveren. Hinder je het andere verkeer doordat je geen winterbanden hebt, dan kan die zelfs oplopen tot 120 euro. Raak je betrokken bij een ongeluk, dan kan het helemaal een dure aangelegenheid worden. Los van de vraag of je schuld hebt aan een ongeval kan de tegenpartij je aansprakelijk stellen omdat je de verkeerde banden onder de auto had, waarschuwt verzekeraar Allianz Direct.
Wie echter even de grens over wil wippen om de tank te vullen, kan aan de strenge regels ontsnappen. Dan moet je wel de weersvoorspellingen in de gaten te houden, legt een woordvoerder van Bovag uit. De Duitse wet schrijft namelijk voor dat je banden met een sneeuwsymbool moet hebben tijdens ‘winterse omstandigheden’. Daarvan is alleen sprake als het ijzelt, bij gladheid en bij sneeuw.
...
VACO-directeur Hijzen: „Er gelden in Duitsland namelijk geen regels voor de temperatuur waarbij je winterbanden moet hebben.”
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Gewoon all seasons kopen van na 2018, er zijn eigenlijk geen banden meer die zonder dat "three-peak mountain snowflake" symbool worden verkocht. Ook daarvoor werden banden met alleen M+S al bijna niet meer verkocht vanwege de duitse wetgeving.
Volgens mij werden die M+S enkel gedoogd voor een overgangsperiode van 5 jaar. Die verplichting is er al jaren. Het wordt nu alleen nog eens gemeld voor de dommies die op oude troep blijven rijden.
Over het algemeen zijn winterse omstandigheden sowieso al een schaarste. Tenzij je op wintersport gaat... Dan toch maar echte winterbanden kopen voor in de alpen, maar dat was altijd al nodig.

Volgens mij werden die M+S enkel gedoogd voor een overgangsperiode van 5 jaar. Die verplichting is er al jaren. Het wordt nu alleen nog eens gemeld voor de dommies die op oude troep blijven rijden.
Over het algemeen zijn winterse omstandigheden sowieso al een schaarste. Tenzij je op wintersport gaat... Dan toch maar echte winterbanden kopen voor in de alpen, maar dat was altijd al nodig.

Het ziet er naar uit dat o.a. autobanden vanaf volgend jaar duurder gaan worden, en wel hierom. 
Dat is niet het einde van de wereld, maar juist de redding ervan.

Dat is niet het einde van de wereld, maar juist de redding ervan.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Gutteguttegut... Weer regeltjes die totaal geen zoden aan de dijk zetten.
Maar rubberplantages bestaan uit bomen en zullen dus niet zo snel voor ontbossing zorgen... (alleen wel voor monoculturen aan bomen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Braziliaanse_rubberboom
Daarnaast zal er wel weer een workaround zijn dat je kunt compenseren op papier. Zoals vele bedrijven al met CO2 doen door bomen te planten. Of geld naar projecten te sturen die dat doen.

Maar rubberplantages bestaan uit bomen en zullen dus niet zo snel voor ontbossing zorgen... (alleen wel voor monoculturen aan bomen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Braziliaanse_rubberboom
Daarnaast zal er wel weer een workaround zijn dat je kunt compenseren op papier. Zoals vele bedrijven al met CO2 doen door bomen te planten. Of geld naar projecten te sturen die dat doen.

Nep-Certificaten kopen van CO₂ cowboys. Follow The Money ontmaskert ze aan de lopende band. 
Ze verraden soms zichzelf door zogenaamd heel royaal te zeggen dat de lokale bewoners de bananen van die bomen zelf mogen houden. Dat is dus geen bos aanplanten, maar een plantage.
En als die regels nodig zijn om roofbouw tegen te gaan, dan moet dat maar.

Ze verraden soms zichzelf door zogenaamd heel royaal te zeggen dat de lokale bewoners de bananen van die bomen zelf mogen houden. Dat is dus geen bos aanplanten, maar een plantage.
En als die regels nodig zijn om roofbouw tegen te gaan, dan moet dat maar.
- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Dat soort praktijken verwacht ik hierbij dus ook. Regels helpen niet daartegen. Ze kunnen zelfs averechts werken.

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Duurt nog een jaartje langer

https://www.nu.nl/klimaat/6330295/europese-wet-die-ontbossing-moet-tegengaan-met-jaar-uitgesteld.html

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
Inmiddels definitief uitgesteld met een jaar:Trabantenaar schreef: ↑02 okt 2024, 21:38Duurt nog een jaartje langer
https://www.nu.nl/klimaat/6330295/europese-wet-die-ontbossing-moet-tegengaan-met-jaar-uitgesteld.html
https://www.nu.nl/buitenland/6335405/europese-wet-die-ontbossing-moet-tegengaan-definitief-met-jaar-uitgesteld.html

Omdat de DOT van de Falken 535 onder de P60 de tien jaar nadert, dan toch maar eens naar die Yokohama's omgezien. Te laat, zo bleek. De productie is in juni '24 (4½ jaar na introductie) al gestopt en Autodoc.de heeft er op moment van schrijven nog welgeteld twee, en levert geen banden buiten Duitsland.ruton schreef: ↑09 jul 2023, 01:56 Niet de goedkoopste, maar de Yokohama G.T Special Classic Y350 145/80 R13 75 S heeft een mooi profiel, dat lijkt op de Vredestein Sprint Classic, die er voor onze 13" velgen al heel lang niet meer is.
De levertijden van autodoc kennende en rekening houdend met de vakantie van mijn Duitse postadres gaat 'm dat niet worden.