Radio trabant 601

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
trabantje
Contacteer:

Radio trabant 601

Bericht door trabantje »

hoi hoi, ik heb een Trabant 601s , gekocht in 2018 en er tot de corona periode heerlijk in gereden, in 2021 een nieuwe auto gekocht en hierdoor is de Trabant helaas in verval gekomen, nu januari 2025 ben ik begonnen met het groot onderhoud, ik werk van voor naar achteren, en nu ben ik bij het dashboard aangekomen, hier zit een gleuf voor de radio, alleen welke radio heb ik exact nodig?

p.s. welke antenne heb ik nodig, en hoe sluit ik alles aan?

alvast bedankt
Vos Lim :)
ruton
Moderator

Re: Radio trabant 601

Bericht door ruton »

Hoi, welkom hier.

Boven de 80kmh is een radio sowieso een ijdele exercitie, omdat de motor dan alles overstemt.
Is die Sonderwünsch 6 Volt of 12 Volt?
Wat voor dashboard heb je? een ouder, en later standaard dashboard of de latere (geknikte) luxe instrumententafel ?
Wat niet meteen past kun je passend maken, ik heb indertijd ook wat moeten wegslijpen.
De hamvraag blijft wat je van die radio verwacht. Alleen middengolf? FM en cassette? Of usb en Bluetooth? Een retro-uiterlijk en zo ja, welke periode?
Blijf in elk geval weg van het merk Pyle.
Misschien dat de volgende links je verder kunnen helpen:
https://www.oldtimerautoradio.nl
http://www.rfv-elektronik.de/
http://www.ddr-autoradio.de/UKW%20Umbausatz.htm
https://www.rft-ersatzteile.de/index.htm
trabantje
Contacteer:

Bericht door trabantje »

heel erg bedank ruton, ik heb 12v en ik verwacht eigenlijk alleen dat het minimaal FM speelt en ja, het liefst een retro-uiterlijk, de periode maakt mij niet zoveel uit, heeft Trabant zelf ook radioos geproduceerd? of zijn er ooit radioos speciaal voor de trabant gemaakt?
bedankt voor de linkjes, ik ga er nu naar kijken

vriendelijke groet
vos lim
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Nooit zo in die radio's verdiept. Ik dacht dat van sommige jaargangen de luxe-versies (die zo ongeveer alle losse opties van de Sonderwünsch bij elkaar had) met een LW/MW-Tesla werden geleverd. maar het kan net zo goed een Radio-Vorbereitung zijn geweest, dus alleen de stekkertjes en de antenne.
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Bericht door Trabantenaar »

De radio's van RFT waren geschikt voor de originele Trabant radioruimte. Ze zijn net wat kleiner dan westerse radio's volgens mij.
Nieuw spul ga je er sowieso niet zonder zaagwerk in krijgen. Volgens mij heb je zelfs te weinig ruimte achter het dashboard op die plek.
De 1.1 had wel een DIN vak. Maar dat zat iets meer naar rechts, zodat het niet tegen de kachel aan komt.
De 601 heeft de kachelbuizen ook wat onhandig erachterlangs lopen en heeft daarom ook niet genoeg diepte voor een moderne DIN radio met cd speler of cassette Als je naar DIN wil raad ik je een mp3 radio aan. Die zijn zeer kort en dan is het wel mogelijk.

Van RFT kun je kiezen voor Een A300/1 bijvoorbeeld. Met FM en cassette. Of een A200, A330 of A345 zonder cassette.
De meeste andere radio's hebben alleen Kortegolf en Middengolf (AM).
UKW (Ultrakurzwelle) is de Duitse benaming voor FM. Dus laat je er niet door verwarren.
Daarnaast zijn ze niet allemaal stereo. Genoeg van die radio's waren mono. Want een Trabant had ook maar plek voor 1 speaker in de nieuwere dashboards. Ook in de luxe versies.

Let wel even op de prijs... Er zijn geldwolven die die dingen voor veel te hoge bedragen aanbieden. Zo spannend is het allemaal niet. Je kunt ze vaak in een stapel onderdelen nog ertussen hebben zitten voor een habbekrats.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
trabantje
Contacteer:

Bericht door trabantje »

heel erg bedankt, Ruton en Trabantenaar
Plaats reactie