Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
- TrabiFreak
- Erelid
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
- Locatie: Culemborg
- Contacteer:
Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
Wat raden jullie aan als vervanging voor oude, slechte leidingen?
ongebruikt aluminium uit oud DDR bestand, of nieuwe naproduktie (volgens mij uit koper)?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groetjes, Jan Jeroen
ongebruikt aluminium uit oud DDR bestand, of nieuwe naproduktie (volgens mij uit koper)?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groetjes, Jan Jeroen
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
Indien mogelijk koper gebruiken. is mijn mening.
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
Geen koper, maar cunifer. Lijkt op koper, maar is het absoluut niet. Koper is volgens mij ook niet meer te krijgen!
- TrabiFreak
- Erelid
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
- Locatie: Culemborg
- Contacteer:
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
volgens Reich-tuning wel.... "Aus Kupfer" betekend volgens mij "uit koper"...
Maar Frank, jij zegt dan ook cunifer/koper?
Maar Frank, jij zegt dan ook cunifer/koper?
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
...."levert uit voorraad alle maten koperen en kopernikkel (cunifer) remleidingen.
Remleiding is bestand tegen de hoge druk die dagelijks vele malen in het remsysteem wordt opgebouwd. In combinatie met het ruime assortiment aan wartels en nippels die ABS op voorraad heeft kunnen zonder problemen alle remdelen worden gecombineerd tot een veilig en betrouwbaar remsysteem.
ABS levert zowel koperen remleiding als de kopernikkelen variant. Beide soorten kunnen binnen een remsysteem door elkaar gebruikt worden. Koperen remleiding is zachter en daardoor makkelijker verwerkbaar. Deze eigenschap heeft echter ook een nadeel: koperen remleiding is kwetsbaarder dan kopernikkel. Zoals de naam als doet vermoeden is een kopernikkel remleiding een legering van koper en nikkel en is een stuk stugger dan een koperen remleiding.
Kopernikkelen remleiding is lastiger te bewerken en voor het buigen is speciaal gereedschap nodig. Voordeel is wel dat deze remleiding langer mee gaat. Doordat kopernikkel nauwelijks corrodeert blijft hij er ook langer mooi uitzien. Daarom kiezen autoliefhebbers vaak voor het monteren van kopernikkel.
De prijs van remleiding is nauw verbonden met de prijs van koper op de wereldmarkt. Daarom wijzigen de prijzen van remleiding vrij vaak. Als de prijs van koper stijgt, stijgen ook de prijzen van remleiding en andersom." (einde citaat)
Remleiding is bestand tegen de hoge druk die dagelijks vele malen in het remsysteem wordt opgebouwd. In combinatie met het ruime assortiment aan wartels en nippels die ABS op voorraad heeft kunnen zonder problemen alle remdelen worden gecombineerd tot een veilig en betrouwbaar remsysteem.
ABS levert zowel koperen remleiding als de kopernikkelen variant. Beide soorten kunnen binnen een remsysteem door elkaar gebruikt worden. Koperen remleiding is zachter en daardoor makkelijker verwerkbaar. Deze eigenschap heeft echter ook een nadeel: koperen remleiding is kwetsbaarder dan kopernikkel. Zoals de naam als doet vermoeden is een kopernikkel remleiding een legering van koper en nikkel en is een stuk stugger dan een koperen remleiding.
Kopernikkelen remleiding is lastiger te bewerken en voor het buigen is speciaal gereedschap nodig. Voordeel is wel dat deze remleiding langer mee gaat. Doordat kopernikkel nauwelijks corrodeert blijft hij er ook langer mooi uitzien. Daarom kiezen autoliefhebbers vaak voor het monteren van kopernikkel.
De prijs van remleiding is nauw verbonden met de prijs van koper op de wereldmarkt. Daarom wijzigen de prijzen van remleiding vrij vaak. Als de prijs van koper stijgt, stijgen ook de prijzen van remleiding en andersom." (einde citaat)
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
Die 'original' aluleidingen zijn bij de montage maar eigenwijze stijve rotdingen.
Koper is buigzamer, bij de montage een stuk gewilliger en het kan meer hebben.
Koper is buigzamer, bij de montage een stuk gewilliger en het kan meer hebben.
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
gewoon een rol "koper"- remleiding halen bij de autoonderdelenwinkel, nippeltje erop, kraagje persen en hoppa!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
dus, een rol leiding halen en een kraag-pers-ding-apparaatje 

Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
yep! (de nippels van de oude remleidingen zijn vaak toch prima te her-gebruiken!)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
Gewoon nieuwe IFA producten als ze ongebruikt zijn vwb remleidingen.TrabiFreak schreef:Wat raden jullie aan als vervanging voor oude, slechte leidingen?
ongebruikt aluminium uit oud DDR bestand, of nieuwe naproduktie (volgens mij uit koper)?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groetjes, Jan Jeroen
Remslangen allen als ze een Euro keurmerk hebben (+streep op rubber).
En niet ouder zijn dan 2 jaar. Code leesbaar week (36) : jaar (2010) = 3610
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
maar dat heeft ie als het goed is op de techniek avond gehoord, 

liever gelast
als geleased
als geleased
- trabart
- Erelid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
- Locatie: zuid limburg
- Contacteer:
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
grappig .. bij mijn ervaring is juist de leiding op zich goed, maar de nippel doorgedraaidHaiko schreef:yep! (de nippels van de oude remleidingen zijn vaak toch prima te her-gebruiken!)

- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
Ook met het juiste gereedschap?
Re: Remleidingen vervangen... ALU of KOPER?
Nou, zelfs met een remleidingsleuteltje wil de sleutel zelf wel nog wel eens breken zonder de nippel te beschadigen..
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving