Hoe duroplast eraf halen?
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 22:14
- Locatie: Meensel-Kiezegem, Belgie
- Contacteer:
Hoe duroplast eraf halen?
Hoe haal je duroplast eraf? Het staat wel in het titeltje van de carrosserierubriek, maar nog niemand had hierover iets gepost.
Ik wil de 2 achterste duroplastpanelen van mijn 601 limo erafhalen. Ik heb de schroefjes bovenaan losgemaakt en de 3 schroefjes aan de wielkast ook. Nu heb ik voorzichtig al wat getrokken, maar ik durf niet goed verder doen uit angst om iets te breken. Zijn er nog schroefjes en zo ja waar? En zijn er trucs om het duroplast makkelijker los te laten komen (verwarmen ofzo?)
Ik wil de 2 achterste duroplastpanelen van mijn 601 limo erafhalen. Ik heb de schroefjes bovenaan losgemaakt en de 3 schroefjes aan de wielkast ook. Nu heb ik voorzichtig al wat getrokken, maar ik durf niet goed verder doen uit angst om iets te breken. Zijn er nog schroefjes en zo ja waar? En zijn er trucs om het duroplast makkelijker los te laten komen (verwarmen ofzo?)
Re: Hoe duroplast eraf halen?
In principe kan je het zo loshalen door er een plamuurmes oid tussen te zetten en voorzichtignaar beneden tikken.
Maar als je zeker wilt zijn dat de boel niet breekt: voorverwarmen met een verfstripper, dan haal je het zonder al te veel kracht los.
Maar als je zeker wilt zijn dat de boel niet breekt: voorverwarmen met een verfstripper, dan haal je het zonder al te veel kracht los.
Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 22:14
- Locatie: Meensel-Kiezegem, Belgie
- Contacteer:
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Bedankt!
Maar klopt het dat er aan de onderkant geen schroefjes meer zijn?
Maar klopt het dat er aan de onderkant geen schroefjes meer zijn?
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Als het goed is zitten er wel schroefjes of een soort popnagels.
Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Drie of vier popnagels in de wielkast en aan de onderkant ook een paar.
Aan de auto de onderkant schoonmaken, dan vind je ze snel genoeg.
De popnagels kun je doorboren. Klein beginnen en telkens een wat groter boortje.
Het flauwe is dat er aan die onderkant zowel schroeven als popnagels van verschillend formaat zitten. En allemaal met de hand erin gejast, zodat links en rechts niet gespiegeld zijn!
Avontuur bestaat nog: Duroplast! Voor echte mannen.
Aan de auto de onderkant schoonmaken, dan vind je ze snel genoeg.
De popnagels kun je doorboren. Klein beginnen en telkens een wat groter boortje.
Het flauwe is dat er aan die onderkant zowel schroeven als popnagels van verschillend formaat zitten. En allemaal met de hand erin gejast, zodat links en rechts niet gespiegeld zijn!
Avontuur bestaat nog: Duroplast! Voor echte mannen.
- trabant601
- Berichten: 792
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
- Locatie: Soest
Re: Hoe duroplast eraf halen?
dus jij moet het late doenruton schreef: Avontuur bestaat nog: Duroplast! Voor echte mannen.



Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .
http://gros-trabant-service.webnode.nl/
https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 22:14
- Locatie: Meensel-Kiezegem, Belgie
- Contacteer:
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Het is me vandaag gelukt om het paneel eraf te halen.
Verwarmen doet de lijm echt smelten en dat maakt alles veel makkelijker
Het probleem was dat er bij mij onderaan geen popnagels zaten, maar dat er parkerschroeven voor de duroplast waren geschroefd aan de zijkant (de koppen waren netjes weggeplamuurd
)
Verwarmen doet de lijm echt smelten en dat maakt alles veel makkelijker
Het probleem was dat er bij mij onderaan geen popnagels zaten, maar dat er parkerschroeven voor de duroplast waren geschroefd aan de zijkant (de koppen waren netjes weggeplamuurd

Re: Hoe duroplast eraf halen?
Geen klinknagels? Hmmm, dan is het scherm is vast al eens eerder afgehaald.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Tip: onze Trabanten dus niet in de zon zettenastratimd schreef:........Verwarmen doet de lijm echt smelten en dat maakt alles veel makkelijker .....

Het was Trabannekom
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 22:14
- Locatie: Meensel-Kiezegem, Belgie
- Contacteer:
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Inderdaad.. Hij is dan ook al 2x overspotenHaiko schreef:Geen klinknagels? Hmmm, dan is het scherm is vast al eens eerder afgehaald.

Maar in de DDR vonden ze gelukkig voor alles een oplossing(hoe slecht die oplossing ook was)

-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 30 sep 2016, 13:36
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Ik ben ook begonnen aan het afhalen van de achterste panelen. Rechtsachter om precies te zijn.
Nu hebben we de schroefjes boven en onder verwijderd en het paneel wijkt boven al volledig en op de B-stijl ook. Echter bij de wielkastrand, waar de drie popnagels in zaten, die zijn uitgeboord, daar krijgen we de kit niet goed los. We hebben er al een verfföhn op gezet, maar dat lost het niet op. We hadden zelfs het duroplast wat heet, zolang duurde het.
Is er een handige manier om daarbij te komen? Steek je van binnenuit bij de wielkastrand of van wrik je van buitenaf?
En de onderste rand, daar lijkt een rubber aan te zitten, die over het plaatstaal valt, klopt dat? Hoe zit dat precies vast? En hoe pak ik dat het best aan? Van binnenuit of buitenaf?
Ik wil niet teveel slopen. Het is voor mij de eerste keer dat ik een paneel van een Trabant af haal, dus speel liever op safe. Het lijkt nog niet eerder los te zijn geweest en origineel.
Nu hebben we de schroefjes boven en onder verwijderd en het paneel wijkt boven al volledig en op de B-stijl ook. Echter bij de wielkastrand, waar de drie popnagels in zaten, die zijn uitgeboord, daar krijgen we de kit niet goed los. We hebben er al een verfföhn op gezet, maar dat lost het niet op. We hadden zelfs het duroplast wat heet, zolang duurde het.
Is er een handige manier om daarbij te komen? Steek je van binnenuit bij de wielkastrand of van wrik je van buitenaf?
En de onderste rand, daar lijkt een rubber aan te zitten, die over het plaatstaal valt, klopt dat? Hoe zit dat precies vast? En hoe pak ik dat het best aan? Van binnenuit of buitenaf?
Ik wil niet teveel slopen. Het is voor mij de eerste keer dat ik een paneel van een Trabant af haal, dus speel liever op safe. Het lijkt nog niet eerder los te zijn geweest en origineel.
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Dat rubber is de 'Kantenschutz'.
Die kit krijg je alleen mechanisch eraf: bikken. Zie ook WHIMS 12.2.7.4. Auswechseln von Beplankungsteilen.
Misschien werkt het nog het beste als je eerst met een scherpe beitel de kop van de popnagels eraf bikt en dan met z'n tweeën werkt: de een duwt beheerst het paneel naar beneden en de ander heeft een bril op en zit in de kofferbak en bikt de kit weg.
Andere vraag: mocht het paneel te erg breken, weet je dan al waar je een ander kunt krijgen, want ik heb die niet?
Die kit krijg je alleen mechanisch eraf: bikken. Zie ook WHIMS 12.2.7.4. Auswechseln von Beplankungsteilen.
Misschien werkt het nog het beste als je eerst met een scherpe beitel de kop van de popnagels eraf bikt en dan met z'n tweeën werkt: de een duwt beheerst het paneel naar beneden en de ander heeft een bril op en zit in de kofferbak en bikt de kit weg.
Andere vraag: mocht het paneel te erg breken, weet je dan al waar je een ander kunt krijgen, want ik heb die niet?
Re: Hoe duroplast eraf halen?
genoeg panelen liggen hier, alleen een beetje ver weg
Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 30 sep 2016, 13:36
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Op die manier hebben wij het al gedaan, Joost, maar het zit echt zo enorm goed vast. We gaan gewoon door. We zijn kennelijk op de goede weg zo. Het is jammer dat die prut zo poreus geworden is, anders had het er niet af gehoeven. Het zat nog goed vast. De popnagels waren er al uit. Die zijn uitgeboord.
Een paneeltje breken, gaan we niet doen, want we zijn eerder te voorzichtig.
En anders haal ik er wel een op, die hopelijk een beetje op lengte is. Desnoods in Drachten. Ik ken de weg daarheen...
Een paneeltje breken, gaan we niet doen, want we zijn eerder te voorzichtig.
En anders haal ik er wel een op, die hopelijk een beetje op lengte is. Desnoods in Drachten. Ik ken de weg daarheen...

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Hoe duroplast eraf halen?
Jammergenoeg zit die kit altijd verder dan nodig is. Want de wielrand zelf kun je in principe tussen komen.
Heb je trouwens vanaf de binnenkant opgewarmd of de buitenkant? Buitenkant verwarm je alleen het paneel mee.
Wat je misschien beter kan doen is een plamuurmes oid warm stoken en die tussen carosserie en duroplast steken vanaf de binnenzijde. Dan komt de warmte direct op de kit, en niet zozeer in de panelen zelf.
Heb je trouwens vanaf de binnenkant opgewarmd of de buitenkant? Buitenkant verwarm je alleen het paneel mee.
Wat je misschien beter kan doen is een plamuurmes oid warm stoken en die tussen carosserie en duroplast steken vanaf de binnenzijde. Dan komt de warmte direct op de kit, en niet zozeer in de panelen zelf.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)