bobines en ebza

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
gravety
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 nov 2010, 13:57
Locatie: Dronten

bobines en ebza

Bericht door gravety »

heey,

is er hier iemand die een foto/ plaatje heeft hoe de ebza aangesloten zit icm de bobines.

uit het zwarte kastje achter mn bobines komt één bundeltje met drie draden die naar beneden naar de ebza gaan.
een setje van groen zwart en wit die naar de bobines gaan en één bruine draad.

verder komt er uit de kabelboom, die richting de koplamp en richtingaanwijzer loopt ook nog één bruine draad.

via het schema in mijn whims kom ik er niet uit wat nou precies waar hoort.
welke kleuren op welke punten van welke bobines komen?
en waar de twee bruine draadjes heen gaan.

hoop dat jullie me kunnen helpen.

gr Arno
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: bobines en ebza

Bericht door Haiko »

Het is dat ik mijn 601 niet bij huis heb, anders had ik graag voor je willen kijken.

Kijk anders ff hier: http://trabitechnik.com/index.php?lang= ... auf%20EBZA" onclick="window.open(this.href);return false;

hier staat o.a.:

Leitungen vom Steuerteil wie folgt anschließen:

an den Zündspulen bzw. an Masse (kurzes Leitungsbündel - Pos. 2 im Bild 2.88)
schwarze Leitung an Klemme 15, grüne Leitung an Klemme 1 für 1. Zylinder, weiße Leitung an Klemme 1 für 2. Zylinder, braune Leitung an Masse.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: bobines en ebza

Bericht door Evan_s »

Onderaan bij de ebza is de volgorde (van links naar rechts): blauw, groen, bruin.

Had deze foto nog op m'n laptop staan :

Afbeelding

Bobine voor cilinder links:
boven: geel;
onder: zwart-groen (vanaf de bobine voor de rechtercilinder);

Bobine voor cilinder rechts:
boven: groen;
onder: 2 x zwart-groen (waarvan 1 naar de andere bobine (onder) gaat), zwart.

Bruine kabels aan het schoefje die de bobines op hun plek houden.
gravety
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 nov 2010, 13:57
Locatie: Dronten

Re: bobines en ebza

Bericht door gravety »

helemaal super! heb de bobines angesloten zoals hierboven.

Evan geeft aan: Onderaan bij de ebza is de volgorde (van links naar rechts): blauw, groen, bruin.

volgens onderstaand schema geeft het aan dat de draadjes groen, bruin, zwart(blauw) moeten zitten

Afbeelding

Ik ga er van uit dat het bij Evan werkt, klopt het schema dan niet... of zijn er meerdere manieren mogelijk?

gr Arno
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: bobines en ebza

Bericht door Evan_s »

De tekening geeft puur een electrotechnisch schema weer. Hier nog wat tekst en plaatjes over de aansluiting van de EBZA: http://trabiteam.de/index.php?page=23&l ... _number=26.

Oftewel: blauw, groen, bruin is de enige goede aansluiting van de ebza-geber.
Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: bobines en ebza

Bericht door p60k »

De draadjes verschillen ook nog eens in lengte, dat is speciaal voor mensen die zo'n electrotechnisch schema niet kunnen lezen. En maar wel "common-sense" hebben. Dus de kortste eerst enz enz.
gravety
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 nov 2010, 13:57
Locatie: Dronten

Re: bobines en ebza

Bericht door gravety »

ok dan! vanavond als ik tijd heb de boel even goed aansluiten en kijken of ik er geluid uit kan krijgen ;)

groetjes
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6633
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: links en rechts

Bericht door ruton »

Men heeft het hier nogal eens over "van links naar rechts" maar links aan de auto is rechts als je er voor staat. Daarom telt men de cilinders vanaf de versnellingsbak. De bobine van cilinder 1 heeft dan op contact 15 zwartgroen, en die van cilinder 2 op contact 15 wit. Contact 1 wordt met zwartblauw doorverbonden.

Hetzelfde met het plaatje aan de krukas: ondersteboven wordt links vanzelf rechts.
gravety
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 nov 2010, 13:57
Locatie: Dronten

Re: bobines en ebza

Bericht door gravety »

dus als ik het duitse verhaal van Haiko aangehouden heb en cilinder 1 aan de kant van de versnellingsbak aangehouden heb zit ik goed...?

bij het plaatje op de krukas heb ik vanaf de zijkant gezien de aansluiting aan de bovenkant zitten. (dus niet van bovenaf het blok gezien maar gewoon recht voor me)
Hier doe ik dan de volgorde van links naar rechts blauw, groen, bruin...?
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: bobines en ebza

Bericht door Evan_s »

In mijn verhaal is links (gezien terwijl je voor de auto staat) cilinder II, rechts cilinder I.

Blauw, groen, bruin:

Afbeelding
gravety
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 nov 2010, 13:57
Locatie: Dronten

Re: bobines en ebza

Bericht door gravety »

dan moet het goedkomen ;) heel erg bedankt alvast, ik hou jullie op de hoogte.
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
gravety
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 nov 2010, 13:57
Locatie: Dronten

Re: bobines en ebza

Bericht door gravety »

vanavond weer even geprobeerd te starten, echter geven/krijgen beide bobines geen stroom.

worden de bobines uiteindelijk gevoed via het zwarte kastje door de ebza beneden?
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: bobines en ebza

Bericht door Haiko »

Ja, de bobines kijgen een spanning-kje vanaf het onstekingshuis en zetten deze lage spanning om naar een hoge spanning voor de bougies. Kan ook zijn dat je EBZA of Geberplatte kapot is.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
gravety
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 nov 2010, 13:57
Locatie: Dronten

Re: bobines en ebza

Bericht door gravety »

dat zou niet zo mooi zijn...

hoe kan ik dat testen? de plus en min van de ebza doormeten?

is op contact zetten dan al voldoende of moet ik dan ook even starten?
Trabant 601 1972 (project under construction)
Golf MK1 Cabriolet 1979 (summer cruiser)
Citroen Berlingo 2007 ;) (daily driver)
Chrysler avenger 1979 (collectors item)
Saab 96 1976 (sleeping project)
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: bobines en ebza

Bericht door Haiko »

Dus op beide bougies geen vonk...? dan zou ik denken dat er iets met de EBZA of grundplatte/geberplatte aan de hand is. maar het zou ook aan je Zundschloss kunnen liggen, weet je zeker dat alles JUIST is aangesloten?

Dus dat de startmotor wel ronddraait, maar er geen spanning naar de ontsteking/ebza gaat...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Plaats reactie