Remtrommels willen niet meer passen
-
Super 5 Devil
Re: Remtrommels willen niet meer passen
Zijn van Pex zag ik, dus Duits. Ik probeer ze toch te gebruiken, want heb ze nu toch liggen he.
Ik zal de tips van Haiko eens gaan uitproberen om zelf de klinknagel erin te meppen.
De cilinders zijn volgens mij inderdaad nauwelijks in de ankerplaat te bewegen, dus daar moet ik het niet halen. Ik zal het zaakje eens een tikje met de hamer geven. Ik zal er wat hout tussen doen om niets te beschadigen.
Ik zal de tips van Haiko eens gaan uitproberen om zelf de klinknagel erin te meppen.
De cilinders zijn volgens mij inderdaad nauwelijks in de ankerplaat te bewegen, dus daar moet ik het niet halen. Ik zal het zaakje eens een tikje met de hamer geven. Ik zal er wat hout tussen doen om niets te beschadigen.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
Tikje met de hamer? Ze zijn gewoon met de hand naar boven/onder te bewegen hoor.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
- Cilindrische as, dus geen half maantje dat schuin kan verschuiven en zo blokkeren zoals bij de conische asstomp.
- Duw de remschoenen samen nadat je de ontluchtingsnippel een slag hebt los gedraaid.
- De originele remschoenen hadden 4 mm beslag, de vervanging is vaak 5 mm omdat men er van uit gaat dat de trommel intussen ook ver genoeg is uitgesleten, danwel opnieuw is uitgedraaid.
- Monteer het eens met een ontspannen handremkabel (dus de kabel losgedraaid bij de hevel) en daarna stel je die weer opnieuw af.
- Buiten de boven/onder-verschuiving is er ook een links/rechtsverschuiving mogelijk.
Toch altijd de handremkabel helemaal ontstpannen .....ieder beetje speling helpt ... 
-
Super 5 Devil
Pfff... nou met veel gefriemel en geduld heb ik aan een zijde (linksachter) de trommel er weer op. De handrem heb ik inderdaad behoorlijk wat lossen moeten zetten en toen wilde het wel.
De rechterkant heb ik net vernieuwd, maar ik heb toch maar een oude korte veer terug gezet aan de onderzijde, omdat de nieuwe veelste veel kracht kostte om aan te trekken.
Nu lijkt het erop dat de handrem continu aangetrokken blijft zitten, terwijl ik hem al heel veel speling heb gegeven.
Het lijkt alsof de handrem de boosdoener is waardoor de trommel rechtsachter nu niet meer wil passen.
Ik zie er al tegenop om voor aan de slag te gaan haha!!
@Marcel (Heinkeltje): ik heb je de verkeerde grootte ringsleutel mee teruggeven. Maatje 32 is niet de juist om de centrale moer aan te draaien (wel voor de trommelabzieher). Kan ik de andere ringsleutel ook nog een keer lenen?
De rechterkant heb ik net vernieuwd, maar ik heb toch maar een oude korte veer terug gezet aan de onderzijde, omdat de nieuwe veelste veel kracht kostte om aan te trekken.
Nu lijkt het erop dat de handrem continu aangetrokken blijft zitten, terwijl ik hem al heel veel speling heb gegeven.
Het lijkt alsof de handrem de boosdoener is waardoor de trommel rechtsachter nu niet meer wil passen.
Ik zie er al tegenop om voor aan de slag te gaan haha!!
@Marcel (Heinkeltje): ik heb je de verkeerde grootte ringsleutel mee teruggeven. Maatje 32 is niet de juist om de centrale moer aan te draaien (wel voor de trommelabzieher). Kan ik de andere ringsleutel ook nog een keer lenen?
- 1 Handremkabel los
- 2 Ontnuchtingsnippel los
- 3 Autom.Nachstellung op binnenste stand
- 4 Remschoenen naar binnen duwen en over de nachstellungspinnetjes doen en tegen de ankerplaat aanduwen.
- 5 Federteller op de voorste remschoen monteren. De Federteller (veerschotels) duwen de remschoen tegen de ankerplaat. Ze zijn af fabriek alleen op de vooras gemonteerd, maar als je van achter een snelheidsafhankelijk gebonk hoort, is het meestal een voorste remschoen aan de achteras die gekanteld is en de wielbouten tegen zich aan krijgt. De achterste remschoen wordt door de handremhevel wel naar achteren getrokken. Je moet voor de montage wel een gat van 8 mm in de ankerplaat boren. In e remschoen zit al een passend gat dat je als mal kunt gebruiken. E.e.a. kont niet op de millimeter precies aan.
- 6 Remschoenen ontvetten, voor de laatse keer aanduwen.
- 7 Trommel ontvetten en erop.
- 8 Remcilinder ontluchten.
- 9 Handremkabel weer vast (zal minder strak kunnen dan voor de klus omdat de schoenen dikker zijn.)
- 10 Wielkast en band op beschadigingen nazien (je kunt er nu toch goed bij) en velg monteren.
- 11 Proefrit door degene die de remmen heeft gemonteerd.
-
heinkeltje
natuurlijk mag je de sleutel lenen
bel me maar
marcel
bel me maar
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
-
Super 5 Devil
Heinkeltje gaf aan dat het wellicht zo is dat mijn remtrommels nog niet zo ver zijn uitgesleten en de bremsbelag op de nieuwe remschoenen gewoon te dik is en ik dus voor andere remschoenen moet gaan kijken die ietsjes dunner zijn. Ik denk dat hij hier wel eens gelijk in kan hebben, want ze zijn inderdaad dikker dan de oude. De oude plaats ik niet terug vanwege een afgebroken stuk beslag en een flink ingescheurde zowel over de lengte van van het aanloopvlak zeg maar als een lengtescheur die vanaf de zijkant zichtbaar is.
Op zoek naar nieuwe dus!
Ruton, de tips neem ik mee! Wellicht probeer ik het nog een keertje met deze, maar ik ben bang dat ze gewoon te groot zijn. Die gaan de schuur dan maar in tot ze wel passen de volgende keer dat er nieuwe bremsbacken op komen.
Op zoek naar nieuwe dus!
Ruton, de tips neem ik mee! Wellicht probeer ik het nog een keertje met deze, maar ik ben bang dat ze gewoon te groot zijn. Die gaan de schuur dan maar in tot ze wel passen de volgende keer dat er nieuwe bremsbacken op komen.
-
heinkeltje
meet ze eens exakt op met een schuifmaat.
De oude en de nieuwe.
en meet ook eens de trommel op.
Een groete schuifmaat hebben wij op het werk liggen (snijders)
Kom maar gewoon langs bij snijders meet ik hem wel voor je op.
Misschien heb je wel een vrije dag ofzo om langs te komen, dan weet je het ook zeker.
Ook zou het kunnen dat je verschillende diktes bremsbelag kunt bestellen,de mannen en vrouwen van het forum weten dat zeker wel.
En vraag meteen even wat te doen met de remmennastellers (ontvetten en of inspuiten met koperspray) of een betere tip.
Marcel
De oude en de nieuwe.
en meet ook eens de trommel op.
Een groete schuifmaat hebben wij op het werk liggen (snijders)
Kom maar gewoon langs bij snijders meet ik hem wel voor je op.
Misschien heb je wel een vrije dag ofzo om langs te komen, dan weet je het ook zeker.
Ook zou het kunnen dat je verschillende diktes bremsbelag kunt bestellen,de mannen en vrouwen van het forum weten dat zeker wel.
En vraag meteen even wat te doen met de remmennastellers (ontvetten en of inspuiten met koperspray) of een betere tip.
Marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
Ik geef ze altijd een likje kopervet, maar ik ben er genoeg tegengekomen die hartstikke droog stonden en ook prima functioneerden.heinkeltje schreef:En vraag meteen even wat te doen met de remmennastellers (ontvetten en of inspuiten met koperspray) of een betere tip.
Hier geldt beter te weinig vet dan teveel.
Ook een optie: trommels laten uitdraaien. Idealiter pak je daar een stel oudjes vol rillen voor, die krijgen dan een tweede leven.
Een tussenoplossing is een oude en een nieuwe remschoen monteren.
-
Super 5 Devil
Ik lees net op de Spaetbremser website het volgende bij de bremsbacken die je daar kan bestellen:
Hinweis bei Montagschwierigkeiten: Ab und zu kommt es vor, dass nach der Montage der Bremsbacken die Bremstrommel schwer oder garnicht zu montieren ist. Das war bereits zu DDR-Zeiten so. Bitte kontrollieren ob die Nachsteller ganz zurück sind, die Backen mittig ausgerichtet, Backen und Federn korrekt montiert und das Handbremsseil (nur bei Hinterachse) gelockert ist. Ist wirklich alles richtig und die Trommel geht immernoch schwer drauf, dann kürzt man den Belagträger einfach ein bis zwei Millimeter. Dazu am abgerundeten Ende des Belagträgers (gegenüber des Radzylinders) ein wenig wegfeilen oder schleifen.
Wat wordt hier precies afgeschuurd of weggevijld? Is dat nu het uiteinde waarmee de remcilinder tegen de remschoen drukt?
Is dit de moeite waard om te proberen of moet ik gewoon ergens iets dunnere remschoenen halen?
Iemand een idee waar ik deze kan krijgen. Liefst een beetje betrouwbaar spul.
Hinweis bei Montagschwierigkeiten: Ab und zu kommt es vor, dass nach der Montage der Bremsbacken die Bremstrommel schwer oder garnicht zu montieren ist. Das war bereits zu DDR-Zeiten so. Bitte kontrollieren ob die Nachsteller ganz zurück sind, die Backen mittig ausgerichtet, Backen und Federn korrekt montiert und das Handbremsseil (nur bei Hinterachse) gelockert ist. Ist wirklich alles richtig und die Trommel geht immernoch schwer drauf, dann kürzt man den Belagträger einfach ein bis zwei Millimeter. Dazu am abgerundeten Ende des Belagträgers (gegenüber des Radzylinders) ein wenig wegfeilen oder schleifen.
Wat wordt hier precies afgeschuurd of weggevijld? Is dat nu het uiteinde waarmee de remcilinder tegen de remschoen drukt?
Is dit de moeite waard om te proberen of moet ik gewoon ergens iets dunnere remschoenen halen?
Iemand een idee waar ik deze kan krijgen. Liefst een beetje betrouwbaar spul.
Andersom. Het is het uiteinde van de remschoen dat in het rubbertje verdwijnt en tegen de remcup zit.Super 5 Devil schreef: Is dat nu het uiteinde waarmee de remcilinder tegen de remschoen drukt?
-
Super 5 Devil
We bedoelen hetzelfde, ik heb het inderdaad verkeerd omschreven. Maar het is het uiteinde van de bremsbacken dus. Dat bedoelde ik. Gaat dit een mogelijk uit te proberen iets zijn of haal ik me gewoon een nieuw setje voor achter (en mogelijk voor)?ruton schreef:Andersom. Het is het uiteinde van de remschoen dat in het rubbertje verdwijnt en tegen de remcup zit.Super 5 Devil schreef: Is dat nu het uiteinde waarmee de remcilinder tegen de remschoen drukt?
Als het echt zo'n stom idee zou zijn, dan had Spätbremser het niet voorgesteld of weer van de webstek gehaald.
Maar monteer eerst eens een oude en een nieuwe schoen, en kijk hoe dat bevalt.
Maar monteer eerst eens een oude en een nieuwe schoen, en kijk hoe dat bevalt.
-
Super 5 Devil
Nou, ik denk dat ik dan nog niet genoeg win. Het scheelt echt behoorlijk wat, met wat ik nog nodig heb aan ruimte.
Maar het is zeker het proberen waard. Ik laat jullie wel weten of het wat gegeven heeft.
Maar het is zeker het proberen waard. Ik laat jullie wel weten of het wat gegeven heeft.