Raar
Re: Raar
Het heeft ook niet zoveel nut... en je introduceert een zwak punt... dat zei ik eerder ook al.
Als je het dan met alle geweld wilt dan moet je eersteklas spullen gebruiken.
De theorie is dat je een gedeelte van de bekabeling waar o.a. de stroom voor je ontsteking loopt verkort waardoor je ontsteking beter werkt. Dit heeft meer effect in 6 v dan in 12 v Trabantjes.
De praktijk is natuurlijk dat de meeste Trabantjes prima kunnen vonken zonder deze update als de standaard bekabeling in goede conditie is.
Als je het dan met alle geweld wilt dan moet je eersteklas spullen gebruiken.
De theorie is dat je een gedeelte van de bekabeling waar o.a. de stroom voor je ontsteking loopt verkort waardoor je ontsteking beter werkt. Dit heeft meer effect in 6 v dan in 12 v Trabantjes.
De praktijk is natuurlijk dat de meeste Trabantjes prima kunnen vonken zonder deze update als de standaard bekabeling in goede conditie is.
Valves! Who needs Valves?
Re: Raar
Heb het relais vervangen door een ander relais, maar de motor blijft nog steeds vrolijk doorlopen. Pas zodra ik de draad vanuit het contactslot of de draad vanaf de accu los haal gaat de motor uit.
Heb nu de 50 draad (gaat ook naar startrelais) vanuit het contactslot gekoppeld aan het relais. Dus alleen zodra de startmotor wordt gebruikt gaat de stroom voor de ontsteking via een relais ipv via het contactslot. Zodra de contactsleutel terug gaat naar 'contact' loopt de stroom weer via de normale verbinding.
Startspanning op de bobines is nu 11,2V maar de warmstartproblemen blijven soms nog steeds, terwijl het starten vervolgens met aanduwen geen probleem is.
Heb nu de 50 draad (gaat ook naar startrelais) vanuit het contactslot gekoppeld aan het relais. Dus alleen zodra de startmotor wordt gebruikt gaat de stroom voor de ontsteking via een relais ipv via het contactslot. Zodra de contactsleutel terug gaat naar 'contact' loopt de stroom weer via de normale verbinding.
Startspanning op de bobines is nu 11,2V maar de warmstartproblemen blijven soms nog steeds, terwijl het starten vervolgens met aanduwen geen probleem is.
Re: Raar
Ik had eerst de (15) draad gepakt die oorspronkelijk vanuit het contactslot naar de bobine gaat. Blijkbaar geeft deze op het relais alleen een maak-verbinding, en geen verbreek-verbinding. Is toch raar, want dan de motor ook zonder relais moeten doorlopen?
Nu heb ik deze draad dus weer terug gezet op de bobine en achter het contactslot een extra draad gemaakt op de 50 verbinding (wordt dus alleen geactiveerd bij starten op de startmotor).
Nu heb ik deze draad dus weer terug gezet op de bobine en achter het contactslot een extra draad gemaakt op de 50 verbinding (wordt dus alleen geactiveerd bij starten op de startmotor).
Re: Raar
Er daagt mij nu iets.... ik denk dat je een houd-schakeling hebt gemaakt. Je schakelt het relais in met 12 volt... daarna schakelt het relais de 12 volt in... en houdt zichzelf zo ook in stand ...
De bedoeling is dat je de door het contactslot geschakelde draad terughaalt naar het relaiscontact. De vrijgekomen aansluiting van het contactslot gaat naar het spoeltje van het relais met een nieuw draadje... de andere kant van het spoeltje van het relais aan massa.
Dan nog het andere relaiscontact...deze gaat met een nieuwe dikke draad naar de accu.
De bedoeling is dat je de door het contactslot geschakelde draad terughaalt naar het relaiscontact. De vrijgekomen aansluiting van het contactslot gaat naar het spoeltje van het relais met een nieuw draadje... de andere kant van het spoeltje van het relais aan massa.
Dan nog het andere relaiscontact...deze gaat met een nieuwe dikke draad naar de accu.
Valves! Who needs Valves?
Re: Raar
Evan start goed, of de auto? 
