Niet laden
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
Er zitten een paar Russische knollen op waarvan ik alleen kan ontcijferen dat ze 12 Volt zijn.
Re: Niet laden
Cyrillisch schrift kan ook Bulgaars zijn. Was ook Sozialistisches Wirtschaftsgebiet.
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
Мой Болгарский еще хуже, как мой Руссиш.ruton schreef:Cyrillisch schrift kan ook Bulgaars zijn. Was ook Sozialistisches Wirtschaftsgebiet.
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
De 6 Volt bobines vanmiddag gekregen, direct proberen en.........geweldige vonken. 

- Trabantenaar
- Technisch Beheerder
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
- Locatie: Midden Limburg
Re: Niet laden
Vonken zullen ze meestal wel doen, vraag is of de motor ermee kan draaienrondjerijder schreef:De 6 Volt bobines vanmiddag gekregen, direct proberen en.........geweldige vonken.

Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
Die doet het prima op deze bobines.Trabantenaar schreef:Vonken zullen ze meestal wel doen, vraag is of de motor ermee kan draaienrondjerijder schreef:De 6 Volt bobines vanmiddag gekregen, direct proberen en.........geweldige vonken.

- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
Bedoel je met "verpakt" dat er een condensator op de bobines is aangesloten ?ruton schreef:Die kunnen horen bij het ontstoorsetje voor de radio. Zitten de bobines toevallig ook 'verpakt'?rondjerijder schreef:Op mijn spanningsregelaar heb ik ook een paar condensatoren gevonden.
Er zit één op aansluiting 51 en ééntje op 61, waarom zitten die er op ?
Moet haast wel, het drong eerst niet goed tot me door

Is dit nou goed of slecht, zal voor het ontstoren zijn maar kan ik ze [ook op de spanningsregelaar] verwijderen uit de machinekamer ? En wat gebeurt er dan ?
Re: Niet laden
Met 'verpakt' bedoel ik dat dit setje is gemonteerd.
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
Aah op die manier, ja de kabels die er op zaten zagen er zo uit.
Ik heb ze er af gehaald omdat ze niet mooi stevig in de bobine pasten, de kabel van ontsteking naar bobines is nog wel zo ingepakt.
Ik heb ze er af gehaald omdat ze niet mooi stevig in de bobine pasten, de kabel van ontsteking naar bobines is nog wel zo ingepakt.
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
het gesodemieter begint weer, eerst ging het laadlampje pas uit bij hogere toerentallen en nu helemaal niet meer.
Bij lopende motor even de pool van de accu en direct wil ze uitgaan, niet bijladen dus.
Ook even gemeten op de dynamo zelf en gaf ze nog geen 2 Volt.
Het ding er dus onderweg en open gemaakt, koolborstels waren wat vet van het vet van het lager, deze had ik de vorige keer goed ingevet.
Zou het hier aan kunnen liggen ?
Koolborstels zijn nog 15 en 16 mm lang, wat horen ze te zijn alvorens vervanging nodig is ?
Bij lopende motor even de pool van de accu en direct wil ze uitgaan, niet bijladen dus.
Ook even gemeten op de dynamo zelf en gaf ze nog geen 2 Volt.
Het ding er dus onderweg en open gemaakt, koolborstels waren wat vet van het vet van het lager, deze had ik de vorige keer goed ingevet.
Zou het hier aan kunnen liggen ?
Koolborstels zijn nog 15 en 16 mm lang, wat horen ze te zijn alvorens vervanging nodig is ?
Re: Niet laden
Zo zien ze er nieuw uit:
en ik heb even nagemeten (ik heb nog een zak GLM-koolborstels): Nieuw zijn ze ±16,5 à 17 mm lang.
Ik heb even in de Ratgeber, uitgave 1987 blz 99, gekeken: als ze 8mm zijn, 'werden sie besser erneuert'.
Ze moeten soepel kunnen bewegen. Nieuwe koolborstels kunnen nog wat klemmen, en vuile ook. Dus schoon en soepel is het devies.
Voertuigelektronica is niet mijn forte, maar maak de collector eens schoon, ook tussen de lamellen schoonkrabben.

Ik heb even in de Ratgeber, uitgave 1987 blz 99, gekeken: als ze 8mm zijn, 'werden sie besser erneuert'.
Ze moeten soepel kunnen bewegen. Nieuwe koolborstels kunnen nog wat klemmen, en vuile ook. Dus schoon en soepel is het devies.
Voertuigelektronica is niet mijn forte, maar maak de collector eens schoon, ook tussen de lamellen schoonkrabben.
- rondjerijder
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
- Locatie: Groninger Veenkoloniën
Re: Niet laden
Dan zit ik met m'n 15 en 16 mm wel goed.
De hele mik binnen ontvet en schoon gekrabt en de dynamo op de accu laten draaien.
Ze komt maar langzaam op gan en maakt hooguit 3 a 400 toeren, kan ik hem er weer onder zetten of beter op zoek naar een andere ?
Wat mag zo'n 6 Volt dynamo nog kosten ?
De hele mik binnen ontvet en schoon gekrabt en de dynamo op de accu laten draaien.
Ze komt maar langzaam op gan en maakt hooguit 3 a 400 toeren, kan ik hem er weer onder zetten of beter op zoek naar een andere ?
Wat mag zo'n 6 Volt dynamo nog kosten ?
Re: Niet laden
Voordat je je aan een nieuwe of opgelapte waagt (inclusief het Altteil-Pfandgehen-en-weer), zou ik even rondkijken wat er dichter bij huis te halen of op te knappen is. Ik geef je bij Andries in Drachten of Paul in Voerendaal goede kansen op een werkende gebruikte, en anders moet er in de buurt wel wat te reviseren zijn.
Toen ik 2½ jaar geleden kleiner moest gaan stallen heb ik alle zesvoltsmeuk weggedaan, omdat ik me in die twintig jaar dat ik het had er meer mee heb rondgesjouwd dan dat er vraag naar was. Iedereen die zijn auto van 6 naar 12 V ombouwt heeft immers het oude spul nog over, dus de kans is aanwezig dat iemand het je bij wijze van spreken nagooit.
Toen ik 2½ jaar geleden kleiner moest gaan stallen heb ik alle zesvoltsmeuk weggedaan, omdat ik me in die twintig jaar dat ik het had er meer mee heb rondgesjouwd dan dat er vraag naar was. Iedereen die zijn auto van 6 naar 12 V ombouwt heeft immers het oude spul nog over, dus de kans is aanwezig dat iemand het je bij wijze van spreken nagooit.
- eeuwige_student
- Erelid
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Niet laden
Meestal moet je 6 volt spullen wel voor kleine prijsjes kunnen vinden. Er is namelijk geen markt voor.