Chassis Trabant P50

Hoe haal je de duroplast er af? Hoe kan je het beste lassen? Stoel vervangen? Vraag het hier !
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3335
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Trabantenaar »

Sabre schreef:Ja, ik weet wat je bedoelt :), maar mijn probleem ligt er eerder bij, dat ik nergens kan zien of voelen waar de puntlassen zijn. Ik zal morgen eens proberen wat foto's te maken, als het voldoende zichtbaar zal zijn natuurlijk.. alvast bedankt om mee te denken!
Je zal het eerst kaal moeten hebben om die enigszins goed te kunnen zien of voelen. Voordeel van puntlassen is dat ze maar een heel kleine oneffenheid achterlaten en goedkoop zijn. Echter is het grote nadeel ervan dat die oneffenheden lastig te vinden zijn.
Als het allemaal nog in de bodembescherming zit zal het dus erg lastig worden die oneffenheden te vinden. Beste is om het oppervlak wit te hebben en er met een lamp op te schijnen. Dan zie je de imperfecties meestal wel.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Sabre
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mar 2017, 11:11

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Sabre »

Trabantenaar schreef:
Sabre schreef:Ja, ik weet wat je bedoelt :), maar mijn probleem ligt er eerder bij, dat ik nergens kan zien of voelen waar de puntlassen zijn. Ik zal morgen eens proberen wat foto's te maken, als het voldoende zichtbaar zal zijn natuurlijk.. alvast bedankt om mee te denken!
Je zal het eerst kaal moeten hebben om die enigszins goed te kunnen zien of voelen. Voordeel van puntlassen is dat ze maar een heel kleine oneffenheid achterlaten en goedkoop zijn. Echter is het grote nadeel ervan dat die oneffenheden lastig te vinden zijn.
Als het allemaal nog in de bodembescherming zit zal het dus erg lastig worden die oneffenheden te vinden. Beste is om het oppervlak wit te hebben en er met een lamp op te schijnen. Dan zie je de imperfecties meestal wel.
Ok bedankt! ik zal het eens proberen!
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door ruton »

Als je het maar niet opvat om over de tectyl en de troep nog een laag witkalk aan te brengen. Afbeelding
Eerst kaal maken. Dan kom je bij het liefdevolle afsteken met een plamourmes al heel wat puntlassen tegen.

Uiteindelijk komt er inderdaad ook een staalborstel aan te pas. Al dan niet op een slijptol. Zorg dat je -naast een veiligheidsbril- ook een sterke magneet voorhanden hebt om de borstelharen bijeen te vegen, dat voorkomt later pijnlijke verrassingen.
Sabre
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mar 2017, 11:11

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Sabre »

ruton schreef:Als je het maar niet opvat om over de tectyl en de troep nog een laag witkalk aan te brengen. Afbeelding
Eerst kaal maken. Dan kom je bij het liefdevolle afsteken met een plamourmes al heel wat puntlassen tegen.

Uiteindelijk komt er inderdaad ook een staalborstel aan te pas. Al dan niet op een slijptol. Zorg dat je -naast een veiligheidsbril- ook een sterke magneet voorhanden hebt om de borstelharen bijeen te vegen, dat voorkomt later pijnlijke verrassingen.
het is al helemaal kaal gezet, hels en vuil karweitje maar toch voldoening als het klaar is :) zal de naden nog wat straffer doen om alles zichtbaar te maken
bedankt voor de tip met magneet, ik zou nog nooit zover denken!
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3335
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Trabantenaar »

Aan te raden is zelfs een volledig gezichtsmasker.
Genoeg plaatjes en verhalen te vinden van mensen die dat niet hadden.
Naast het feit dat die borstelharen graag loskomen, en alle kanten uit vliegen (niet alleen richting je ogen) Is het ook nog zo dat je borstel vast kan slaan of loskomen.
Dit geld trouwens ook bij het gebruik van slijpschijven.


Maar idd geen witte laag over de tectyl, dat heeft geen enkele zin ;)
Wat betreft die witte laag: dun lak. het beste zelfs eerst wit, en als dat droog is dun zwart, wat je er gelijk weer af veegt met iets dat vlak blijft. Hierdoor blijft de zwarte lak in de oneffenheden van de puntlassen zitten en zijn ze eigenlijk bijna niet te missen.
Gebruik dit echter wel als allerlaatste hulpmiddel. Want je moet het daarna ook weer kaal maken.

En hou die sterke magneet niet naast je belangrijke pasjes ;)
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door ruton »

Ik heb ook pas aan die magneet gedacht toen ik weken later een borstelhaar in mijn voet kreeg en na de erop volgende veegbeurt weer een.
Uiteindelijk heb ik vijf keer met een hoefijzermagneet over de ruw betonnen vloer gestreken en zelfs de laatste keer -het was intussen donker geworden- was het nog de moeite.
Het is echt knap hoeveel borstelharen zo'n fabrikant in een komborstel krijgt.

Wat je ook kunt overwegen is voor aanvang van de staalborstelklus de vloer schoonvegen en erna met een stofzuiger zuigen. En dan nog eens die magneet. Maar dat doe je niet met de zondagse stofzuiger, want een staalborstelhaar die door je eelt gaat, kan ook door een stofzuigerzak heen prikken.

Enfin, je weet nu wel dat die pijnlijke prikdingen in het rond vliegen en hoe je ze uit je voet of bil houdt.

Edit: nieuwe bladzij, maar lees de laatste post op de vorige bladzij ook nog even.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3335
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Trabantenaar »

Je moet ook niet met blote voeten door werkruimte heen lopen. Dan kun je wel eens wat onprettigs in je voet verwachten ;)
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door ruton »

Klopt, maar die velgen heb ik buiten op het terras kaal gemaakt. Dat kun je in zekere zin oneigenlijk gebruik van het terras noemen, maar dat was de riem waarmee ik moest roeien.
Sabre
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mar 2017, 11:11

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Sabre »

Ik moet jullie toch alvast allemaal al bedanken voor de hulp! Ik ben blij dat mijn eerste project direct in een community is waar er met passie gepraat wordt!

bedankt voor nu en alvast in de toekomst!

1 dezer weken zal ik ook op het forum eens het autootje mooi voorstellen!

Op dit moment bezig met alle documentatie te vertalen naar het nederlands!
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door eeuwige_student »

Er bestaat ook nederlandstalige documentatie. Deze is echter iets schaarser.
Sabre
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mar 2017, 11:11

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Sabre »

Hallo!
Na een woelig jaar offertes en lasadvies ben ik er uiteindelijk in geslaagd dit zelf te doen, geen enkele lasser of specialist wilde zich hiervoor inzetten dus dacht ik, wat heb ik te verliezen met het zelf te proberen?
Dus heb ik beslist dit zelf proberen te lassen, ik ben aangenaam verrast door het resultaat (zeker zonder voorkennis). De zijbalken zijn vernieuwd alsook de hoekpunten van de voorbalk. Alles in een witte primer en nu aan het afwerken met seam sealer.

Hieronder vind je de foto's van mijn "Nieuw" en geprimed chassis.

https://i.imgur.com/5x6tgmg.jpg
https://i.imgur.com/b6C6rBz.jpg
https://i.imgur.com/E0oKdU2.jpg
https://i.imgur.com/toRO7Li.jpg
gvhoey
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 mei 2013, 13:02
Locatie: Gijmel (Aarschot), BE

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door gvhoey »

Ik krijg de fotos spijtig genoeg niet open. Maar allesinds proficiat voor dit tot een einde te brengen!
Sabre
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mar 2017, 11:11

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door Sabre »

Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6632
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door ruton »

Je kunt hier bijlagen alleen toevoegen als ze kleiner dan 1MB zijn.

Maar het glimt als een keutel, die witte onderkant is een enorme stap verwijderd van dat gegriezel op de eerste pagina. chapeau!
gvhoey
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 mei 2013, 13:02
Locatie: Gijmel (Aarschot), BE

Re: Chassis Trabant P50

Bericht door gvhoey »

Ferm! Tecykleren en klaar!
Plaats reactie