Verhip, dat wist ik (nog) niet!
De 28HB4-1 kwam in juli 1982 en in januari 1984 kreeg die HB4-1* een andere (lees: liggende) vlotter. Zo staat het in WHIMS en in de Ratgeber Zweitaktmotoren 3.08.01 wordt het wat uitgebreider uirt d doeken geaan.
Nu heb ik met de HB4 nooit te doen gehad, zodat het dan volstond te onthouden dat de vlotter t/m HB3 een staande ton was en bij de H1-1 een liggende trommel. Blijkbaar was staand of liggend voor de Oost-Duitse ingenieurs het verschil tussen een ton en een trommel, maar ik heb een ton altijd liggend gerold en op een staande trommel geslagen.
De kans dat je eens op een liggende Odaiko tekeer mag gaan is vele malen kleiner dat die trommel zelf.
Ik zit ook voortdurend in de knoop met trommel en ton vlotter en de bijbehorende maten, geveerd en ongeveerd ....
Heb er de laatste redactie, (1990) van Ratgeber 2t motoren er eens op nageslagen.
Nu wil ik ook eens weten wat het verschil is tussen beide deksels...
Net te vlot geweest met de reparatie.
Binnenkort haal ik het vlotter deksel weer eens los en dan meet ik het verschil eens tussen de laatste versie HB 4-1 ( wat terecht beter 4-2 genoemd kon worden ) en de eerdere vlotterdeksels van de HB 2 en HB 3 serie...
( Vlgs mij is het helemaal niet zo spannend.
Belangrijk is het om:
1) Het benzineniveau in de carb. op 22 mm te stellen
2) Geen klemmende vlotter in de vlotterkamer.)
Ik heb volgens mij ook last gehad van een klemmende vlotter. Na steeds de bougie's droog maken, starten en 10 seconden lopen om dan weer af te slaan, ontdekte ik een plas benzine achter bij de uitlaat.
Heb nu iets onorthodox gedaan, nl. een stukje benzineslang onder in de vlotterbak gelegd zodat de vlotter niet meer zo ver naar beneden kan zakken. Resultaat: hij loopt nu en blijft lopen, reageert redelijk goed op gasgeven, echter, als ik gas heb gegeven duurt het even voor hij terug is op stationair toerental.
Was dus inderdaad de vlotternaald die bleef hangen. Schoon gemaakt met remmenreiniger en dan de naald een beetje heen en weer draaien, weet niet of dit de juiste methode is. Naaldje zag er nog goed uit. Hij loopt nu weer heel mooi. En natuurlijk alle niet in de vlotterbak horende onderdelen eruitgeflik.... Stom van mij, schaam, schaam.
Nogmaals bedankt...
Gelukkig is het zo wel opgelost! Mooi. En idd weg met delen die niet in de vlotterbak horen.
Je doet er goed aan om een bus carburateurreiniger te kopen voor dat soort schoonmaakklusjes aan de carburateur.
Dit is in principe remmenreiniger maar dan veel meer geconcentreert. Het werkt dus ook een stuk beter en efficiënter.
Ook handig voor onderweg trouwens.
Remmenreiniger verhoudt zich tot carburateurreiniger als limonade tot Stroh-rum.
Chemisch is carburateurreiniger veel agressiever (lost ook verf op) en de spuitbus heeft (in elk geval in het begin) ook een veel hogere druk om een verstopte sproeier weer open te krijgen. Het is dan ook veel duurder dan remmenreiniger en om alleen de buitenkant van een carburateur toonbaar te krijgen is het zonde van je geld. Je moet het pas gebruiken als het zachtaardige spul niet helpt.
De vlotternaald kun je het beste even demonteren.
Er zijn 2 uitvoeringen. Geveerd en ongeveerd. ( Geveerd willen wel eens vastzitten en dan vervang ik ze. ).
Je kunt ze schoonmaken, dit is ok.
Je kunt de vgd keer ze even polijsten met commandant of in noodgeval met tandpasta. ( prima om te polijsten..)
En dan schoonmaken met remmenreiniger oid.
Ook zou ik de tank even nazien en de filters controleren. In de tank zelf en in de waterzak.
( heb vorige maand dit gedaan en ben geschrokken van de troep in de filters )
Tank zelf was mooi zuiver...
Heb inderdaad de vlotternaald gedemonteerd. Dat polijsten is een goede tip voor als ik hem nog eens uit elkaar moet halen.
En inderdaad, je schrikt ooit wat voor troep je tegen komt in dit soort bezinkzakken en of filters.