Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Bens
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 mar 2024, 15:13
Locatie: De gekste

Re: Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1

Bericht door Bens »

Laatst weer het lampje gehad, door in 30 graden van Eindhoven naar Oss heen en weer te rijden in de drukte, ging weer weg door even gas te geven bij stationair lopen. Wel vreemd is dat het altijd gepaard gaat met het hoge temperatuur lampje, ze gaan op het exact zelfde moment aan en uit. Elektrische storing misschien?
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3335
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1

Bericht door Trabantenaar »

Die zouden niet tegelijk aan mogen gaan, maar kan wel duiden op dat de temperatuur in de motor echt te hoog wordt, dan wordt zowel het koelwater te warm, als de olie te warm en daardoor te dun.
Het zou kunnen dat het mengsel iets te arm is voor zulke buitentemperaturen. Het blijft een carburateur en die past zich niet aan aan de buitentemperatuur afgezien van de choke voor de kou. Om dat goed af te stellen zul je een co kast moeten gebruiken en iemand met verstand van carburateurs van dit caliber.
Check vooral ook even of de klep voor het luchtfilter wel op zn zomerstand gaat, anders krijgt de motor continu warme lucht van de uitlaat, wat de mengselverhouding in de zomermaanden om zeep helpt.
Het kan ook duiden op te slechte doorstroming in het koelsysteem, een thermostaat die niet goed meer open gaat of een koelventilator die niet aanslaat.

Ik rij zelf op injectie en heb die combinatie nooit gehad.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Bens
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 mar 2024, 15:13
Locatie: De gekste

Re: Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1

Bericht door Bens »

Ik weet dat de thermostaat werkt en de ventilator slaat regelmatig aan, maar dat van de zomer/winterstand wist ik niet. Is het gewoon een kwestie van die kap die aan de uitlaat verbonden is verwijderen? Of zit er ergens anders een klep die te verstellen is.
Bijlagen
IMG_5078.jpeg
IMG_5078.jpeg (2.18 MiB) 547 keer bekeken
Bens
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 mar 2024, 15:13
Locatie: De gekste

Re: Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1

Bericht door Bens »

De klep zit met een veer dicht. Alleen het mechanisme met het vacuumslangetje heeft sinds ik de auto heb niet aangesloten gezeten.
Bijlagen
IMG_5079.jpeg
IMG_5079.jpeg (2.12 MiB) 546 keer bekeken
IMG_5080.jpeg
IMG_5080.jpeg (2.4 MiB) 546 keer bekeken
Bens
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 mar 2024, 15:13
Locatie: De gekste

Re: Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1

Bericht door Bens »

Aangezien het vacuum slangetje de klep zou openen, staat hij altijd op de zomerstand. Zal wel een verklaring zijn dat hij lastig stationair loopt ‘s winters.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 3335
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Midden Limburg

Re: Oliedruklampje brandt bij stationair lopen 1.1

Bericht door Trabantenaar »

Er zit een thermostaatje in de inlaat die het vacuum wel of niet doorlaat voor die klep. Als die klep altijd dicht staat zal die in de winter wat slechter kunnen lopen. Bij een koude motor zal die klep altijd eerst warme lucht van de uitlaat gaan aanzuigen, maar met de huidige buitentemperaturen is dat niet het geval.
Als die vacuumslang niet is aangesloten... waar zit die dan op? Want een vacuumslang die altijd kan aanzuigen betekend valse lucht, dus een te arm mengsel...

Een ander probleem voor slecht stationair lopen kan zijn dat de verwarmings egel in de inlaat het niet doet. Warm heeft ie daar niet zoveel last van.
Vooral met koud weer wil het mengsel neerslaan op de koude inlaat voor die is opgewarmt door het koelwater. Door dat neerslaan krijg je echt een vervelende koudloop. Je merkt het direct als die het niet doet, dan trekt ie ook niet goed op.

Maar ook een te arm mengsel zorgt met koud weer voor een slechte stationair loop.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Plaats reactie