Naaf losmaken + Remmen

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Re: Naaf losmaken + Remmen

Bericht door Trabantenaar »

Dit ging me toch even teveel offtopic van het koetje/wielnaaf verwijderen an sich. Dus ik heb deze even afgesplitst en er een nieuw topic van gemaakt ;)

Oorspronkelijke (11 jaar oude) topic waar de eerste reactie op was: https://trabantforum.nl/forum/viewtopic.php?t=2068
Een 1.1 is gewoon dubbel zo tactisch...

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als)
Trabantenaar
Technisch Beheerder

ruton schreef: 16 mei 2025, 11:26 Als je de zuiger terug duwt, moet die remvloeistof wel ergens heen kunnen, dus dan is een ontluchtingsslangetje op de nippel wel een idee.
Door de richting waarnaar de manchetten in de hoofdremcilinder wijzen, kan daar de remvloeistof maar één kant op.
Ik wil dit toch even bijsturen, de manchetten doen wat anders.
Technisch gezien zitten er terugslagklepjes in de hoofdremcilinder (direct achter het punt waar de leidingen op zitten) waardoor de vloeistof niet terug de hoofdremcilinder in kan lopen. Ga je dat forceren heb je dus inderdaad kans dat je het kapot maakt.

Dit is onderdeel van het zelfstellende systeem. De zuigers van de wielremcilinders kunnen zo, bij normaal gebruik. Nooit te ver terug gaan.
Als dat wel kon, zou je 2x of meer moeten pompen om te kunnen remmen, omdat de mechanische zelfstellers de voeringen op afstand houden.

Er zitten ook terugslagklepjes tussen de hoofdremcilinder en het reservoir, zodat je nooit de druk richting het reservoir kan sturen.

Dus ja als je de zuigers terug wilt drukken. Zet even een slangetje op de ontluchtingsnippel en draai die open om schade te voorkomen zoals ruton al zei.
Dat kost wel wat vloeistof, maar dan heb je geen waterpomptang nodig en kun je ook goed testen of de remcilinders gangbaar zijn of niet. Daar hoort geen waterpomptang bij nodig te zijn.

De manchetten van de hoofdremzuigers hebben hier totaal niets mee van doen. Het enige wat die doen is zorgen dat de vloeistof tijdens het indrukken van de hoofdremcilinder niet van de ene naar de andere zuigerkamer kan lopen en niet de cilinder uit aan de binnenkant van je auto. Dat is ook waarom ze een richting hebben. De richting bepaald hoe de druk wordt tegen gehouden. De wielremcilinders hebben ook soortgelijke manchetten.

Mocht je hebben ontlucht maar blijf het pedaal wegzakken als je het intrapt en vasthoudt, dan zijn die manchetten lek. Feitelijk is dat hetzelfde als lekke wielremcilinders, maar dan tussen de zuigers van de hoofdremcilinder in, waardoor deze geen druk meer vasthouden.
Gezien de eenvoud van de trabant remsystemen, is die diagnose snel gesteld.

Zaten de terugslagklepjes er niet, dan werden de hoofdremzuigers gewoon teruggeduwd door de richting van die manchetten

ruton
Moderator

Re: Naaf losmaken + wielremmen

Bericht door ruton »

Weer even terug naar de wielremcilinders...
GroenWitteTrabant600 schreef: 16 mei 2025, 14:47 Dank u, dan zijn dit denk ik de juiste?
ATE 24.2722-1201.3:linkerkant
https://www.autodoc.nl/ate/194717

ATE 24.2722-1202.3: rechterkant
https://www.autodoc.nl/ate/194716
Dat zijn ze, ja. Wel opvallend dat links en rechts zo in prijs verschillen, en voor mijn gevoel moet het goedkoper kunnen, of de prijzen zijn het afgelopen anderhalf jaar echt omhoog geschoten. Of ik heb teveel de Duitse prijzen in mijn hoofd.

Ik had de mogelijk langere levertijden al genoemd. Met een beetje pech zit je aan dubbel werk, door eerst de huidige cilinders weer een beetje gangbaar te maken, en na levering alsnog te vervangen.
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Autodoc wordt inderdaad steeds duurder. Prijzen zijn tegenwoordig vaak gelijk aan andere nederlandse webshops, alleen eigen merk en specifeke onderdelen willen nog wel eens goedkoper zijn. Terwijl ze voorheen met alles goedkoper waren en de duitse prijzen aanhielden. Die tijden zijn helaas voorbij.
Dus gewoon in duitsland bstellen, dhl, hermes en consorten bezorgen hier ook.

GroenWitteTrabant600

Bericht door GroenWitteTrabant600 »

Even een korte update, ik heb inmiddels de remcilinders gedemonteerd en schoongemaakt. De rubbers zien er nog goed uit en de corrosie in de cilinder en aan de zuiger valt mee. Ik heb ATE Cilindermontagepasta besteld deze hoop ik morgen te ontvangen samen met nieuwe RVS M8 imbus bouten om de boel weer vast te zetten. Ook heb ik (nu alles eraf is) de achterplaat roestvrij gemaakt en in de primer en daarna in de zwarte lak gezet. Niemand die het ziet als alles weer gemonteerd is maar ik weet dan wel zelf dat het er netjes uitziet daarbinnen :) De remstellers heb ik gangbaar gemaakt en met en beetje kopervet gemonteerd. Deze lopen soepel en blokkeren netjes zoals het hoort.
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Niemand? Hoewel vrijgesteld van APK zal een oplettende keurmeester altijd zien dat eraan gewerkt is en dat er moeite is gedaan om het netjes af te werken en niet het minimale.
Zo heb ik ooit de ankerplaten in de lichtgrijze primer gezet, en toen blank lak erover. Kun je mooi zien waar het vuil zit (en dat is elke keer weer schrikken als je hem open maakt).
Trabantenaar
Technisch Beheerder

Ik vond een verdwaalde bus zilvergrijs metallic ook wel leuk.
Alles behalve zwart of bruin of andere donkere kleuren, dan zie je problemen veel makkelijker en kun je soms wegkomen met alleen de trommel demonteren voor een inspectie.
Zwart is de go to kleur voor massaproductie aan de onderzijde van autos's, maar voor onderhoud en grondige inspectie maskeert het teveel.
Dus maak het jezelf makkelijk.

Als er corrosie in de cilinders zit, ga er dan op zijn minst even met een hoonsteen doorheen. Want juist die corrosie zorgt voor lekkage.
Zolang er geen putten in zitten, is het herbruikbaar, tenzij het al 20x gehoond is en de boring te groot geworden :lol:

Met de ene tube remcilindervet heb je een levenslange voorraad aan dat spul...

Plaats reactie