ruton schreef: ↑16 mei 2025, 11:26
Als je de zuiger terug duwt, moet die remvloeistof wel ergens heen kunnen, dus dan is een ontluchtingsslangetje op de nippel wel een idee.
Door de richting waarnaar de manchetten in de hoofdremcilinder wijzen, kan daar de remvloeistof maar één kant op.
Ik wil dit toch even bijsturen, de manchetten doen wat anders.
Technisch gezien zitten er terugslagklepjes in de hoofdremcilinder (direct achter het punt waar de leidingen op zitten) waardoor de vloeistof niet terug de hoofdremcilinder in kan lopen. Ga je dat forceren heb je dus inderdaad kans dat je het kapot maakt.
Dit is onderdeel van het zelfstellende systeem. De zuigers van de wielremcilinders kunnen zo, bij normaal gebruik. Nooit te ver terug gaan.
Als dat wel kon, zou je 2x of meer moeten pompen om te kunnen remmen, omdat de mechanische zelfstellers de voeringen op afstand houden.
Er zitten ook terugslagklepjes tussen de hoofdremcilinder en het reservoir, zodat je nooit de druk richting het reservoir kan sturen.
Dus ja als je de zuigers terug wilt drukken. Zet even een slangetje op de ontluchtingsnippel en draai die open om schade te voorkomen zoals ruton al zei.
Dat kost wel wat vloeistof, maar dan heb je geen waterpomptang nodig en kun je ook goed testen of de remcilinders gangbaar zijn of niet. Daar hoort geen waterpomptang bij nodig te zijn.
De manchetten van de hoofdremzuigers hebben hier totaal niets mee van doen. Het enige wat die doen is zorgen dat de vloeistof tijdens het indrukken van de hoofdremcilinder niet van de ene naar de andere zuigerkamer kan lopen en niet de cilinder uit aan de binnenkant van je auto. Dat is ook waarom ze een richting hebben. De richting bepaald hoe de druk wordt tegen gehouden. De wielremcilinders hebben ook soortgelijke manchetten.
Mocht je hebben ontlucht maar blijf het pedaal wegzakken als je het intrapt en vasthoudt, dan zijn die manchetten lek. Feitelijk is dat hetzelfde als lekke wielremcilinders, maar dan tussen de zuigers van de hoofdremcilinder in, waardoor deze geen druk meer vasthouden.
Gezien de eenvoud van de trabant remsystemen, is die diagnose snel gesteld.
Zaten de terugslagklepjes er niet, dan werden de hoofdremzuigers gewoon teruggeduwd door de richting van die manchetten