Fusee

Lekke knalpot? Remmen? Wielophanging? Problemen met je Benzinetoevoer? Vraag hier hoe je het oplost!
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4138
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Fusee

Bericht door eeuwige_student »

In een aantal zaken kan ik me zeker vinden. Echter de meeste mensen zullen het moeten doen met de bussen die voor de Trabanten in de handel verkrijgbaar zijn, in combinatie met een handruimer. Maar het ruimen doe ik ook altijd pas na het persen. Ik moet echter zeggen dat de "oude" bussen (dus niet die nieuwe licht groene) na het ruimen het bij voldoende smering zeer lang volhouden!
Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1075
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: Fusee

Bericht door oldschool »

Bij de kilometers die ik rijd kies ik toch voor de bronzen, moet er wel bij zeggen dat ze mij niks gekost hebben omdat ik een oom heb met een draaibank.
Gebruikersavatar
trabart
Erelid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Fusee

Bericht door trabart »

Jelle, "quote" gebruik je wanneer je een bericht enkele pagina's, of minimaal enkele berichten terug wilt aanhalen, ter verduidelijking. Ik heb je berichten aangepast en de quotes weggehaald. Geen toegevoegde waarde, alleen meer scroll-werk.
heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: Fusee

Bericht door heinkeltje »

de oude bruine pertinax lijkt me een hardere persing te zijn dan de groene.
maar kunstof of brons is dan toch de slijtvastere en betere optie.
maar bedenk wel dat ondanks wanneer je een slijtvastere materiaalsoort neemt,je toch gegarandeerd je bussen verklooit wanneer je een rechte ruimer zonder spoed neemt. en ook rechte smeerkanalen hanteerd.
Een van de 2 moet schuin zijn,en dat wordt in dit geval .
De smeerkanalen.
Vroeger in de fabriek zal er wel een machinale ruimer gebruikt zijn.(standaardisatie)
Zo eentje voorzien van een spoed.
maar die is niet nastelbaar, en daarvoor is onder de auto in gemonteerde toestand geen ruimte.
We hebben nu eenmaal te maken met naproduktie onderdelen met een bepaalde tolerantie maatvoering.
Nadelen :bewerkelijk, duur.
Voordelen:voelt veel strakker,veelvoud langere levensduur.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: Fusee

Bericht door heinkeltje »

bruine bussen veel langer meegaan dan die groene.
Nu vraag ik me toch af,of de groene een slechte naproduktie is.
controleer eens of de bruine niet alleen maar harder van persing zijn,maar kijk ook eens of de smeerkanalen niet schuin liggen.
Maar dit hoeft natuurlijk ook weer niet perse zo te zijn omdat, vroeger in de fabriek al die bewerkingen machinaal gedaan werden.
En omdat de machines een bepaalde stabiliteit garanderen, heb je natuurlijk van dat onrond worden verhaal veel minder last dan wanneer je dit handmatig onder de auto uitvoerd.
Met een verkeerde ruimer cq bus combinatie al dan niet eenzijdig met een ringsleutel belast.
Verder is er ook nog het feit dat een handruimer een aanloopfase heeft die behoorlijk lang is.
Een machinale ruimer snijd hoofdzakelijk aan de kopzijde.
Juist ja dat kleine schuine kantje ann de voorzijde.
marcel
Laatst gewijzigd door heinkeltje op 25 jan 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 917
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Fusee

Bericht door mel »

Zwart en groen zijn Nachfertigung....
heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: Fusee

Bericht door heinkeltje »

en wat is dan wel origineel
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6635
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Fusee

Bericht door ruton »

"Origineel" zijn die harde bruingroenige die een vezelachtige samenstelling lijken te hebben, die door sommigen abusievelijk voor bakeliet wordt aangezien. Het gat is ook iets kleiner, ze zijn geschikter voor oudere fuseepennen, waar een half millimetertje is afgesleten.
Afbeelding Afbeelding
Bij de plaatjesjacht zag ik dat Trabiteile.de ook 'Buchsen für Federgabel/Laufbolzen" van witte teflon heeft. De prijs is minder wit, ondanks dat het uit originele DDR-voorraden zou stammen.
Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1075
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: Fusee

Bericht door oldschool »

ruton schreef:...
Ik houd het bij brons.
Laatst gewijzigd door ruton op 23 jan 2012, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wees terughoudend met plaatjes quoten, vooral wanneer ze er pal boven staan
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 917
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Fusee

Bericht door mel »

Volkomen onnodig om dat uit brons te monteren !

Als je de gewone goed boort kan er niets gebeuren ... en heb je er weer jaren lang plezier mee.... ECHT !

Maar ja, moet je het wel goed doen en dat doen slechts weinigen (goed) ... :D
heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: Fusee

Bericht door heinkeltje »

heb je heel Goed gezegd mel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Fusee

Bericht door Haiko »

Ik zal woensdag even aan de linkerkant alle fusees vervangen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 917
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Fusee

Bericht door mel »

EVEN ....................... ?
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 6635
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Fusee

Bericht door ruton »

Het is mij eens in drie kwartier gelukt. De keer daarop waren het twee fantastische dagen.
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Fusee

Bericht door Haiko »

Nouja even, alles ligt al los/schoon. Moet dus alleen de bussen er nog in en op maat ruimen. Jongens, zoveel werk is het echt niet als je weet wat en hoe je (het) doet!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Plaats reactie