Fusee
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Re: Fusee
In een aantal zaken kan ik me zeker vinden. Echter de meeste mensen zullen het moeten doen met de bussen die voor de Trabanten in de handel verkrijgbaar zijn, in combinatie met een handruimer. Maar het ruimen doe ik ook altijd pas na het persen. Ik moet echter zeggen dat de "oude" bussen (dus niet die nieuwe licht groene) na het ruimen het bij voldoende smering zeer lang volhouden!
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
Jelle, "quote" gebruik je wanneer je een bericht enkele pagina's, of minimaal enkele berichten terug wilt aanhalen, ter verduidelijking. Ik heb je berichten aangepast en de quotes weggehaald. Geen toegevoegde waarde, alleen meer scroll-werk.
-
heinkeltje
de oude bruine pertinax lijkt me een hardere persing te zijn dan de groene.
maar kunstof of brons is dan toch de slijtvastere en betere optie.
maar bedenk wel dat ondanks wanneer je een slijtvastere materiaalsoort neemt,je toch gegarandeerd je bussen verklooit wanneer je een rechte ruimer zonder spoed neemt. en ook rechte smeerkanalen hanteerd.
Een van de 2 moet schuin zijn,en dat wordt in dit geval .
De smeerkanalen.
Vroeger in de fabriek zal er wel een machinale ruimer gebruikt zijn.(standaardisatie)
Zo eentje voorzien van een spoed.
maar die is niet nastelbaar, en daarvoor is onder de auto in gemonteerde toestand geen ruimte.
We hebben nu eenmaal te maken met naproduktie onderdelen met een bepaalde tolerantie maatvoering.
Nadelen :bewerkelijk, duur.
Voordelen:voelt veel strakker,veelvoud langere levensduur.
marcel
maar kunstof of brons is dan toch de slijtvastere en betere optie.
maar bedenk wel dat ondanks wanneer je een slijtvastere materiaalsoort neemt,je toch gegarandeerd je bussen verklooit wanneer je een rechte ruimer zonder spoed neemt. en ook rechte smeerkanalen hanteerd.
Een van de 2 moet schuin zijn,en dat wordt in dit geval .
De smeerkanalen.
Vroeger in de fabriek zal er wel een machinale ruimer gebruikt zijn.(standaardisatie)
Zo eentje voorzien van een spoed.
maar die is niet nastelbaar, en daarvoor is onder de auto in gemonteerde toestand geen ruimte.
We hebben nu eenmaal te maken met naproduktie onderdelen met een bepaalde tolerantie maatvoering.
Nadelen :bewerkelijk, duur.
Voordelen:voelt veel strakker,veelvoud langere levensduur.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
-
heinkeltje
bruine bussen veel langer meegaan dan die groene.
Nu vraag ik me toch af,of de groene een slechte naproduktie is.
controleer eens of de bruine niet alleen maar harder van persing zijn,maar kijk ook eens of de smeerkanalen niet schuin liggen.
Maar dit hoeft natuurlijk ook weer niet perse zo te zijn omdat, vroeger in de fabriek al die bewerkingen machinaal gedaan werden.
En omdat de machines een bepaalde stabiliteit garanderen, heb je natuurlijk van dat onrond worden verhaal veel minder last dan wanneer je dit handmatig onder de auto uitvoerd.
Met een verkeerde ruimer cq bus combinatie al dan niet eenzijdig met een ringsleutel belast.
Verder is er ook nog het feit dat een handruimer een aanloopfase heeft die behoorlijk lang is.
Een machinale ruimer snijd hoofdzakelijk aan de kopzijde.
Juist ja dat kleine schuine kantje ann de voorzijde.
marcel
Nu vraag ik me toch af,of de groene een slechte naproduktie is.
controleer eens of de bruine niet alleen maar harder van persing zijn,maar kijk ook eens of de smeerkanalen niet schuin liggen.
Maar dit hoeft natuurlijk ook weer niet perse zo te zijn omdat, vroeger in de fabriek al die bewerkingen machinaal gedaan werden.
En omdat de machines een bepaalde stabiliteit garanderen, heb je natuurlijk van dat onrond worden verhaal veel minder last dan wanneer je dit handmatig onder de auto uitvoerd.
Met een verkeerde ruimer cq bus combinatie al dan niet eenzijdig met een ringsleutel belast.
Verder is er ook nog het feit dat een handruimer een aanloopfase heeft die behoorlijk lang is.
Een machinale ruimer snijd hoofdzakelijk aan de kopzijde.
Juist ja dat kleine schuine kantje ann de voorzijde.
marcel
Laatst gewijzigd door heinkeltje op 25 jan 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.
-
heinkeltje
en wat is dan wel origineel
marcel
marcel
"Origineel" zijn die harde bruingroenige die een vezelachtige samenstelling lijken te hebben, die door sommigen abusievelijk voor bakeliet wordt aangezien. Het gat is ook iets kleiner, ze zijn geschikter voor oudere fuseepennen, waar een half millimetertje is afgesleten.

Bij de plaatjesjacht zag ik dat Trabiteile.de ook 'Buchsen für Federgabel/Laufbolzen" van witte teflon heeft. De prijs is minder wit, ondanks dat het uit originele DDR-voorraden zou stammen.

Bij de plaatjesjacht zag ik dat Trabiteile.de ook 'Buchsen für Federgabel/Laufbolzen" van witte teflon heeft. De prijs is minder wit, ondanks dat het uit originele DDR-voorraden zou stammen.
Volkomen onnodig om dat uit brons te monteren !
Als je de gewone goed boort kan er niets gebeuren ... en heb je er weer jaren lang plezier mee.... ECHT !
Maar ja, moet je het wel goed doen en dat doen slechts weinigen (goed) ...
Als je de gewone goed boort kan er niets gebeuren ... en heb je er weer jaren lang plezier mee.... ECHT !
Maar ja, moet je het wel goed doen en dat doen slechts weinigen (goed) ...
-
heinkeltje
heb je heel Goed gezegd mel
Het is mij eens in drie kwartier gelukt. De keer daarop waren het twee fantastische dagen.
Nouja even, alles ligt al los/schoon. Moet dus alleen de bussen er nog in en op maat ruimen. Jongens, zoveel werk is het echt niet als je weet wat en hoe je (het) doet!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving