hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?
- trabart
- Erelid
- Contacteer:
Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?
precies wat ErikvG zegt.. Sowieso zal de laadspanning er al zijn, als de startmotor nog ronddraait, dus of dat gaat werken ? Het wordt dus gewoon een wip-schakelaar voor het contact, en een drukknop voor de start-stroom die ik dan maar zelf in moet houden tot hij loopt 

hmm, persoonlijk denk ik dat zolang de start motor draait, en het blok nog niet aangeslagen is, de laad spanning een stuk lager is dan wanneer het blok wel aangeslagen is.. het toerental zal verhogen en daarmee de laadspanning ook, de laadspanning zonder lopende motor is extreem laag, omdat zoon start motor best wat stroom weg haalt.
het kraantje zou je natuurlijk ook met een elektrische afsluiten kunnen uitrusten..
de laatste optie lijkt mij, wel het meeste praktische... je hoeft dan ook geen veiligheid in te bouwen zodat je niet kan starten in de versnelling.
het kraantje zou je natuurlijk ook met een elektrische afsluiten kunnen uitrusten..
de laatste optie lijkt mij, wel het meeste praktische... je hoeft dan ook geen veiligheid in te bouwen zodat je niet kan starten in de versnelling.
Maar het is hel belangrijk dat je met een dergelijk project de veiligheid niet uit het oog verliest!
De automatische start (wel met sleutel maar met start-stop) van de huidige VAG Skoda werkt ook alleen als je de koppeling helemaal intrapt om te voorkomen dat hij ongecontroleerd start (een kind krijgt dit niet zomaar voor elkaar bijvoorbeeld).
Veel en goede sensoren hier en daar zijn dus onvermijdelijk
De automatische start (wel met sleutel maar met start-stop) van de huidige VAG Skoda werkt ook alleen als je de koppeling helemaal intrapt om te voorkomen dat hij ongecontroleerd start (een kind krijgt dit niet zomaar voor elkaar bijvoorbeeld).
Veel en goede sensoren hier en daar zijn dus onvermijdelijk
Valves! Who needs Valves?
jup, het voordeel van starten met een sleutel is dat als hij toch in de versnelling staat, je uit schrik meestal de sluitel terug draait, dat heeft met een startknop geen zin, als je pech hebt is hij dan al aangeslagen en blijft de motor dus gewoon lopen...
je zou het ook met het remlicht signaal kunnen doen, dan heb je in elk geval iets... en is wat minder werk dan een drukschakelaar op je koppeling maken.
je zou het ook met het remlicht signaal kunnen doen, dan heb je in elk geval iets... en is wat minder werk dan een drukschakelaar op je koppeling maken.
Dat komt omdat jij luistert naar wat de motor doet en voelt dat de auto beweegt. Als hij niet -of niet goed- op de handrem staat, vindt de auto die voor je geparkeerd staat dat idd niet grappigtijs schreef:jup, het voordeel van starten met een sleutel is dat als hij toch in de versnelling staat, je uit schrik meestal de sluitel terug draait
Toch is de koppeling een beter idee omdat het dan niet eens meer belangrijk is of hij in een versnelling staat. Voor gebruik met een afstandbediening is een vrijstand-detector onvermijdelijk.tijs schreef:je zou het ook met het remlicht signaal kunnen doen, dan heb je in elk geval iets... en is wat minder werk dan een drukschakelaar op je koppeling maken.
Nog even ter herinnering: Het gaat niet om een start-drukknop maar om een automatisch startsysteem (die niet je motor verzuipt, je accu leegtrekt of start als het niet veilig is)
Voor de startautomaat hebben we nodig:
vrijstanddetector
opnemer voor ontbranding (piezo oid aan de uitlaat)
Boordspanningsmeter ('laadstroomlampje') om te weten of de motor nog steeds draait na het starten
Eventueel servo's om het gas en de choke te bedienen (moeten best sterk zijn dus niet goedkoop)
Electrische benzinekraan
En natuurlijk een microprocessor die de hele boel gaat regelen en die extra robuust uitgevoerd is (de pieken en dalen van de boordspanning zijn in een startende auto verschrikkelijk dus diet behoeft zeker ook aandacht)
6 of 12 V hoeft overigens geen probleem te zijn. huidige microprocessortjes werken al betrouwbaar op 2,5 volt.
Het programmeren van het geheel is weliswaar complex maar zal niet echt een probleem zijn. maar het hele project kost nogal wat bij elkaar en er moet goed gewerkt worden aan de veiligheid dus je moet er wel heel veel zin in hebben

- trabart
- Erelid
- Contacteer:
Laatste concludeert het mooi 
Wil best geld in mn auto steken, maar het groeit me niet op mijn rug dus dan vind ik dit soort dingen toch net wat overbodig ... Als het simpel had gekund, had ik het gedaan, maar er zitten echt te veel haken en ogen aan (die zelfs kunnen zorgen ervoor dat ALS je veel geld erin steekt het uiteindelijk toch niet lukt).
Dus, voor mij van de baan, maar wellicht dat iemand anders het idee wel ooit uit gaat werken

Wil best geld in mn auto steken, maar het groeit me niet op mijn rug dus dan vind ik dit soort dingen toch net wat overbodig ... Als het simpel had gekund, had ik het gedaan, maar er zitten echt te veel haken en ogen aan (die zelfs kunnen zorgen ervoor dat ALS je veel geld erin steekt het uiteindelijk toch niet lukt).
Dus, voor mij van de baan, maar wellicht dat iemand anders het idee wel ooit uit gaat werken

tja, het zijn op "normale" autos al geen makkelijke dingen... ken wel wat mensen die het hebben, zal bij het alarm systeem meestal als optie...
vooral als je het wil inbouwen bij een auto waar het nooit een optie was kan het wel eens lastig worden om alle sensors op een goeie manier te plaatsen..
vooral als je het wil inbouwen bij een auto waar het nooit een optie was kan het wel eens lastig worden om alle sensors op een goeie manier te plaatsen..
Och Bart, ik heb hier een dashboard liggen dat uit een P60 komt en waar allemaal lampjes onder het hoefijzer zitten. Ook deze eigenaar wilde zeker weten of de motor draaide want er zit een Russische amperemeter in. Of wilde hij alleen maar de laadstroom controleren?

Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
Volgens mij heeft Excionman zoiets alllang ingebouwd......trabart schreef:Het lijkt me stug mel dat dat werkt bij oldtimers .... ??
Ben je eigenlijk al bij zo'n winkel gaan kijken Bart ?

- trabart
- Erelid
- Contacteer:
nope, nog niet gaan kijken om eerlijk te zijn !!!
Maar, het was ook maar een ideetje .. waarvan ik wel vind dat het leuk moet blijven. en ik vind het onzin om aan zo'n gadget veel geld uit te geven. dat geld steek ik dan liever in carosserie bescherming ofzo, en los ik het fijn op met een knop die ik ingedrukt moet houden zelf (zooooo lui ben ik nou ook weer niet !
)
Maar, het was ook maar een ideetje .. waarvan ik wel vind dat het leuk moet blijven. en ik vind het onzin om aan zo'n gadget veel geld uit te geven. dat geld steek ik dan liever in carosserie bescherming ofzo, en los ik het fijn op met een knop die ik ingedrukt moet houden zelf (zooooo lui ben ik nou ook weer niet !

ik zal morgen een filmpje maken van de startknop ingebouwd in de versnellingshandel
Moderne startknop !
Van Cees ..... vandaag bij hem bewonderd ...
Zijn nieuwe handrem en schakelpook met de "verstopte" startknop ...
Cees zal er zelf wel wat over vertellen denk ik .................
Zijn nieuwe handrem en schakelpook met de "verstopte" startknop ...

Cees zal er zelf wel wat over vertellen denk ik .................
bovenste foto is van mijn fly-off handrem
d.m.v. een shifter van een fiets, wordt de blokkering van de handrem opgeheven
en kan dan als fly-off handrem worden gebruikt
als je de shifter terugdraaid is het weer een gewone handrem met klikken
de tweede foto is van de startknop in de versnellingspook
contact aan, klepje open, starten tot de motor loopt, klepje dicht ) er zit voor sávonds ook nog een lampje in de startknop als je hem niet kunt vinden
d.m.v. een shifter van een fiets, wordt de blokkering van de handrem opgeheven
en kan dan als fly-off handrem worden gebruikt
als je de shifter terugdraaid is het weer een gewone handrem met klikken
de tweede foto is van de startknop in de versnellingspook
contact aan, klepje open, starten tot de motor loopt, klepje dicht ) er zit voor sávonds ook nog een lampje in de startknop als je hem niet kunt vinden
- TrabiFreak
- Erelid
- Contacteer:
fly off handrem??? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Lijkt mij handig bij een sportieve hellingproef. Dan kan je hem gewoon uit je handen laten vallen zonder de knop in te hoeven drukken.
Maar hoewel we klaar waren met het onderwerp raken we wel off-topic nu...
Maar hoewel we klaar waren met het onderwerp raken we wel off-topic nu...