Wabant

Meer vermogen? Betere Wegligging? Spoilers? Muziek? Vraag hier naar de mogelijkheden!
tijs
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: Wabant

Bericht door tijs »

kijk wel nog even goed of je van bovenaf geen loopvlak kunt zien, daar doet de politie echt direct moeilijk over,
een beetje uitsteken is niet erg, als ik me niet vergis mag je 3cm per wiel naar buiten komen, alleen het loopvlak niet.
(en ze mogen niet aanlopen, maar dan kun je dus oplossen.

zijn dit soort dingen:
Afbeelding
weet niet hoe hoog je ze nodig hebt... maar je kunt ze gewoon in de lengte doorsnijden met een stanley mes om ze eraf te halen op de sloop ( dan hoef je niet de hele poot te demonteren) en vervolgen bij jou erop zetten, tywrapje in het dunne deel, en dan blijven ze prima zitten.
het is natuurlijk mooier om de poot gewoon te demonteren en dan de bumpstops eraf te halen... maar die veren zitten er onderspanning onder bij die auto's en die wil je niet zo op de sloop met je hand gereedschap uit elkaar halen.. moet je op zijn mist een goed setje veerspanners voor hebben (kun je misschien wel lenen op de sloop als je die zelf niet hebt
(misschien als je een behulpzame sloop hebt, dat ze ze wel gewoon voor je eraf halen, of je besteld ze nieuw... weet eigenlijk niet hoe duur zo iets is)

of wat meer negatief camber...
Gebruikersavatar
Andries
Erelid
Berichten: 1133
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Wabant

Bericht door Andries »

Klopt van die 3 cm. Heb zelf ook vaak genoeg bij de APK-keuring van de Bedford bus meegemaakt dat de keurmeester met de duimstok opmeette of de band niet te ver uitstak. Deze bus had nl dubbellucht achter terwijl hij standaard enkellucht was. Hierdoor kwamen de zijkanten van de banden net geen 3 cm buiten de carosserie.
Na 20 jaar is er een einde gekomen aan het rijden in Trabant. Jammer, maar heb nu 2 Traction Avants
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Loopvlak is niet te zien gelukkig. Negatief camber heb ik ook aan zitten denken, door de bladveer in te laten korten.

Wat ik op interwebz aan bumpstops tegen kwam is gelukkig niet duur. Komt goed!
tijs
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: Wabant

Bericht door tijs »

oohja, waar je misschien zelf al even na wil kijken (al ben ik er nooit voor aangehouden) is je spoorbreedte, die mag maar 2% afwijken(en dat is echt niet veel!).
zou in het ergste geval beteken dat je een boete krijgt, en even langs een rdw station moet op originele wielen omdat ze er een wok melding op kunnen zetten.
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Och, daar maak ik me niet zo druk om. Living on the edge :D
Gebruikersavatar
Haiko
Erelid
Berichten: 4003
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Wabant

Bericht door Haiko »

Niet mokken, lekker wokken!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Net even nagemeten, en ik heb zo'n 3 tot 4 cm aan bumpstop nodig. Nu wil ik deze set (type 1) gaan bestellen, echter zit de stof-/beschermkap vast op de demper (deze demper). Open slijpen, hoeveelheid bumpstops proberen, en daarna weer de kap er op lassen? Iemand een andere oplossing voor die kap?
Laatst gewijzigd door Evan_s op 18 feb 2013, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
tijs
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: Wabant

Bericht door tijs »

kun je doen, las alleen niet te veel in 1x of blaas steeds met een compressor ofzo je paspunt koel.. anders gaat je olie slechter werken als die te heet word.(en de rubber afdichtingen inwendig vinden dat ook niet leuk)

maar denk dat als je 3cm ofzo van die stofkap afslijpt, je die dingen er wel in kan doen (je kunt ze dan omhoog duwen om te volgende erin te doen) en als je ze dan weer monteert, zal de demper altijd weer wat inzakken (lijkt me niet dat hij helemaal op zijn max zit als je auto op 4 wielen staat) dan komt er niet echt veel stof ofzo in hoor, zeker niet als er ook nog van die bumpstops inzitten.
er zijn bosjes dempers waar helemaal geen stofkap op zit.

had nog even gekeken of ik nog van die standaard dingen had liggen, maar zijn allemaal al verknipte stukken enzo.. niet echt iets om als definitieve oplossing te gebruiken.

als je de demper er onderuit hebt, zou je dan een keer de minimale lengte willen opmeten? dus van onderste bevestiginsoog, tot 1e rubber waar hij in je schokdempertoren komt? en dan dus in de korste stand?
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Goede tip, de demper gaat op de wielen 2.5 tot 3 cm in, dus idd genoeg over om toch de bescherming vd ingekorte kap te behouden.
Ik zal, zodra ik de boel binnen heb, even voor je meten!
tijs
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: Wabant

Bericht door tijs »

cool thnx! vond het al wel interessante dempertjes, maar die 6cm verkorting... lees vaak dat het 3cm op het huis is, en 3 cm op de stang.. (tov van origineel) maar als het 6cm op het huis is.... dan vind ik ze nog interessanter ;)
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Volgens mij heb ik ooit ergens (Pappenforum ws) gelezen dat het exact dezelfde dempertjes zijn als deze dempers voor Lada, en dus op eBay nog goedkoper dan bij Trabiteile. Ik heb de verpakking helaas bij m'n ouders liggen, dus kan niet even snel het typenummer checken. In ieder geval wel hetzelfde merk.

Heb de bumpstops besteld. Niet bij NLPower (zoals in de link) aangezien ze een belachelijke 10 euro verzendkosten rekenden :roll:.. Bij Autostyle de iets duurdere variant besteld voor maar 1 euro verzendkosten :)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 535
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Wabant

Bericht door Erik »

Die dempers heb ik ook onder de wabant zitten. Doen het prima icm met een verlaagde en versterkte bladveer.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Tijs, bij dezen even de dempertjes voor je opgemeten:

Afbeelding

De opschriften op de zijkant:
MS Automobiltechnik
Germany
Master-sport.de
0810
MS106004
2101-2905402
tijs
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: Wabant

Bericht door tijs »

top! bedankt, zal ze dit weekend eens opmeten tov wat ik nu heb.
Evan_s
Berichten: 1478
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Wabant

Bericht door Evan_s »

Gisteren mijn ehbo-skills gebotvierd op de uitlaat. Minder warmte onder de motorkap en theoretisch een betere flow in de uitlaat door de warmte. We zullen zien..

Afbeelding

Iemand al een biertje? :mrgreen:
Plaats reactie