Pagina 16 van 19
Re: Wabant
Geplaatst: 15 feb 2013, 19:07
door tijs
kijk wel nog even goed of je van bovenaf geen loopvlak kunt zien, daar doet de politie echt direct moeilijk over,
een beetje uitsteken is niet erg, als ik me niet vergis mag je 3cm per wiel naar buiten komen, alleen het loopvlak niet.
(en ze mogen niet aanlopen, maar dan kun je dus oplossen.
zijn dit soort dingen:

weet niet hoe hoog je ze nodig hebt... maar je kunt ze gewoon in de lengte doorsnijden met een stanley mes om ze eraf te halen op de sloop ( dan hoef je niet de hele poot te demonteren) en vervolgen bij jou erop zetten, tywrapje in het dunne deel, en dan blijven ze prima zitten.
het is natuurlijk mooier om de poot gewoon te demonteren en dan de bumpstops eraf te halen... maar die veren zitten er onderspanning onder bij die auto's en die wil je niet zo op de sloop met je hand gereedschap uit elkaar halen.. moet je op zijn mist een goed setje veerspanners voor hebben (kun je misschien wel lenen op de sloop als je die zelf niet hebt
(misschien als je een behulpzame sloop hebt, dat ze ze wel gewoon voor je eraf halen, of je besteld ze nieuw... weet eigenlijk niet hoe duur zo iets is)
of wat meer negatief camber...
Re: Wabant
Geplaatst: 15 feb 2013, 19:17
door Andries
Klopt van die 3 cm. Heb zelf ook vaak genoeg bij de APK-keuring van de Bedford bus meegemaakt dat de keurmeester met de duimstok opmeette of de band niet te ver uitstak. Deze bus had nl dubbellucht achter terwijl hij standaard enkellucht was. Hierdoor kwamen de zijkanten van de banden net geen 3 cm buiten de carosserie.
Re: Wabant
Geplaatst: 15 feb 2013, 19:29
door Evan_s
Loopvlak is niet te zien gelukkig. Negatief camber heb ik ook aan zitten denken, door de bladveer in te laten korten.
Wat ik op interwebz aan bumpstops tegen kwam is gelukkig niet duur. Komt goed!
Re: Wabant
Geplaatst: 16 feb 2013, 12:36
door tijs
oohja, waar je misschien zelf al even na wil kijken (al ben ik er nooit voor aangehouden) is je spoorbreedte, die mag maar 2% afwijken(en dat is echt niet veel!).
zou in het ergste geval beteken dat je een boete krijgt, en even langs een rdw station moet op originele wielen omdat ze er een wok melding op kunnen zetten.
Re: Wabant
Geplaatst: 16 feb 2013, 15:02
door Evan_s
Och, daar maak ik me niet zo druk om. Living on the edge

Re: Wabant
Geplaatst: 16 feb 2013, 18:31
door Haiko
Niet mokken, lekker wokken!
Re: Wabant
Geplaatst: 17 feb 2013, 22:56
door Evan_s
Net even nagemeten, en ik heb zo'n 3 tot 4 cm aan bumpstop nodig. Nu wil ik
deze set (type 1) gaan bestellen, echter zit de stof-/beschermkap vast op de demper (
deze demper). Open slijpen, hoeveelheid bumpstops proberen, en daarna weer de kap er op lassen? Iemand een andere oplossing voor die kap?
Re: Wabant
Geplaatst: 17 feb 2013, 23:53
door tijs
kun je doen, las alleen niet te veel in 1x of blaas steeds met een compressor ofzo je paspunt koel.. anders gaat je olie slechter werken als die te heet word.(en de rubber afdichtingen inwendig vinden dat ook niet leuk)
maar denk dat als je 3cm ofzo van die stofkap afslijpt, je die dingen er wel in kan doen (je kunt ze dan omhoog duwen om te volgende erin te doen) en als je ze dan weer monteert, zal de demper altijd weer wat inzakken (lijkt me niet dat hij helemaal op zijn max zit als je auto op 4 wielen staat) dan komt er niet echt veel stof ofzo in hoor, zeker niet als er ook nog van die bumpstops inzitten.
er zijn bosjes dempers waar helemaal geen stofkap op zit.
had nog even gekeken of ik nog van die standaard dingen had liggen, maar zijn allemaal al verknipte stukken enzo.. niet echt iets om als definitieve oplossing te gebruiken.
als je de demper er onderuit hebt, zou je dan een keer de minimale lengte willen opmeten? dus van onderste bevestiginsoog, tot 1e rubber waar hij in je schokdempertoren komt? en dan dus in de korste stand?
Re: Wabant
Geplaatst: 18 feb 2013, 00:37
door Evan_s
Goede tip, de demper gaat op de wielen 2.5 tot 3 cm in, dus idd genoeg over om toch de bescherming vd ingekorte kap te behouden.
Ik zal, zodra ik de boel binnen heb, even voor je meten!
Re: Wabant
Geplaatst: 18 feb 2013, 00:52
door tijs
cool thnx! vond het al wel interessante dempertjes, maar die 6cm verkorting... lees vaak dat het 3cm op het huis is, en 3 cm op de stang.. (tov van origineel) maar als het 6cm op het huis is.... dan vind ik ze nog interessanter

Re: Wabant
Geplaatst: 18 feb 2013, 15:33
door Evan_s
Volgens mij heb ik ooit ergens (Pappenforum ws) gelezen dat het exact dezelfde dempertjes zijn als
deze dempers voor Lada, en dus op eBay nog goedkoper dan bij Trabiteile. Ik heb de verpakking helaas bij m'n ouders liggen, dus kan niet even snel het typenummer checken. In ieder geval wel hetzelfde merk.
Heb de bumpstops besteld. Niet bij NLPower (zoals in de link) aangezien ze een belachelijke 10 euro verzendkosten rekenden

.. Bij Autostyle de iets duurdere variant besteld voor maar 1 euro verzendkosten

Re: Wabant
Geplaatst: 18 feb 2013, 15:46
door Erik
Die dempers heb ik ook onder de wabant zitten. Doen het prima icm met een verlaagde en versterkte bladveer.
Re: Wabant
Geplaatst: 20 feb 2013, 17:27
door Evan_s
Tijs, bij dezen even de dempertjes voor je opgemeten:
De opschriften op de zijkant:
MS Automobiltechnik
Germany
Master-sport.de
0810
MS106004
2101-2905402
Re: Wabant
Geplaatst: 20 feb 2013, 21:06
door tijs
top! bedankt, zal ze dit weekend eens opmeten tov wat ik nu heb.
Re: Wabant
Geplaatst: 25 feb 2013, 12:54
door Evan_s
Gisteren mijn ehbo-skills gebotvierd op de uitlaat. Minder warmte onder de motorkap en theoretisch een betere flow in de uitlaat door de warmte. We zullen zien..
Iemand al een biertje?
