Steini-KTZ, Opto-Zündanlage

Alles m.b.t de Wartburg, Barkas, Framo, Melkus, Robur, Garant, Sachsenring, EMW en andere IFA/DDR voertuigen kunt u hier vinden.
ErikvG

Re: Steini-KTZ, Opto-Zündanlage

Bericht door ErikvG »

@ Andries, Ik ga ervan uit dat de 6 V startmotor vervangen wordt door een 12 V exemplaar. Dan nog een aanname: de 12 V startmotor heeft een vergelijkbaar vermogen. Gaan we dan rekenen dan krijg je P=UxI ofwel I=P/U p blijft gelijk, U wordt 2 keer zo groot dan wordt I de helft.
Je hebt natuurlijk ook Trabantjes op 12 V met de oude startmotor erin... Die trekken dus wel 2 keer zoveel stroom op 12 V dan op 6 V

@ Evan_S: de temperatuurcoefficient van het koperdraad is dermate klein dat de weerstand van het geheel slechts verwaarloosbaar zal stijgen. Tenzij je het hebt over temperaturen van 1000C of zo maar dan heb je een ander probleem :)

Ik denk dat de warme startmotor van zichzelf wel mooi droog is Je koolborstels maken dus beter contact... Alleen maar goed. Tenzij deze zo heet is dat je hem niet meer kan beetpakken zonder dat de vellen er meteen bijhangen :)
Valves! Who needs Valves?
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Haiko schreef:Draait de startmotor dan niet voldoende? Bij mijn 353 is het slechts 1tik en hij loopt...
Startmotor draait wel voldoende, meer dan voldoende zelfs. Motor springt echter niet aan, terwijl deze bij aanduwen wel snel aanslaat.
ErikvG schreef:@ Andries, Ik ga ervan uit dat de 6 V startmotor vervangen wordt door een 12 V exemplaar. Dan nog een aanname: de 12 V startmotor heeft een vergelijkbaar vermogen. Gaan we dan rekenen dan krijg je P=UxI ofwel I=P/U p blijft gelijk, U wordt 2 keer zo groot dan wordt I de helft.
Je hebt natuurlijk ook Trabantjes op 12 V met de oude startmotor erin... Die trekken dus wel 2 keer zoveel stroom op 12 V dan op 6 V.
My point exactly.
ErikvG schreef:Tenzij deze zo heet is dat je hem niet meer kan beetpakken zonder dat de vellen er meteen bijhangen :)
Nou, ik kan er nu een ei op bakken. Zo heet wordt 'ie van de uitlaat en radiateur. Uitlaat hangt nu hoger dan de Trabant uitlaat en de radiateur straalt er warmte op af he. Wellicht dat het probleem al verholpen is door de 12V startmotor in te bouwen, en de warmte slechts verwaarloosbare bijzaak is..

Wat E_S voorstelt kan nog wel de moeite waard zijn. Maar logisch nadenken zegt mij toch dat het euvel bij de startmotor ligt. Ik merk namelijk ook wel eens dat de motor ineens een poging doet tot aanslaan zodra ik het sleuteltje terugdraai van starten naar contact, dus precies wanneer de startmotor niet meer gebruikt wordt.

Duidelijke zaak, lijkt me.
ErikvG

Bericht door ErikvG »

Aanduwen is meteen starten? Laat die discussie over de startmotor maar en ga je massa-aansluitingen nakijken en accupolen schoonmaken. Of mogelijk is je accu overleden.

Onsteking zelf en de carb zijn blijkbaar prima. De startmotor belast het hele zaakje dusdanig dat de boordspanning zover zakt dat je geen vonk meer overhoudt.

Boordspanning tijdens het starten meet je het beste bij de bobines en dan ook nog even op de accu zelf.
Perfect als beide metingen gelijk zijn. Als de spanning op de accu tijdens starten veel hoger is dan de spanning op de bobine tijdens starten dan heb je ergens een slecht kontakt zitten.

Meten = weten
Andries
Erelid
Contacteer:

Bericht door Andries »

ErikvG schreef: Je hebt natuurlijk ook Trabantjes op 12 V met de oude startmotor erin... Die trekken dus wel 2 keer zoveel stroom op 12 V dan op 6 V
Dat was ook mijn verhaal!
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
mel

Bericht door mel »

Toch zie ik deze 6v startertjes nog bij heeeel veel mensen gewoon in de auto zitten .... ze weten zelf het verschil (vaak) niet :shock:
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Ik heb jaren een 6 volt startmotor gehad. De trabant sloeg toen bij de eerste slag gelijk aan!
ErikvG

Bericht door ErikvG »

Op zich kan het ook wel hoor... 6v startmotor op 12 v boordspanning. Je belast wel je (12V) accu meer dan met een echte 12 V. Je startstroom is dan in principe 4! keer zo groot als met een 12 v startmotor. (er gaat wel nog wat verloren in je bekabeling)
jeroen76

Bericht door jeroen76 »

hoi jongens
ik kan mij bij andere auto,s heugen opel bv< daar weet ik ook wat meer van>
op de startmotor zat een contackt wat de spanning direckt op de bobinne schakeld tijdens het starten en dan heb je niet de weerstand van andere gebruikers in de kabelboom de meeste bobines waren dan ook 8 volt ipv 12v via het contact op de starter motor werd dan een weerstand overbrugt die normaal in serie staat met de bobine

groetjes jeroen
ErikvG

Bericht door ErikvG »

Dat je motor even een teken van leven geeft net als je de startmotor stopt kan heel goed kloppen. De motor staat nog niet direct stil en de accu wordt niet meer belast door de startmotor. Dan heb je dus wel een vonk en je hoort een pruttel.

Mijn conclusie is nog steeds dat tijdens het starten de boordspanning zo laag is dat er geen goede vonk ontstaat. Vervuilde accupolen, slechte massa aansluitingen zijn typische veroorzakers van dit euvel en komen vaak voor!
Evan_s

Bericht door Evan_s »

Heb vanmorgen en afgelopen weekend alle grote massacontacten schoongemaakt, kabelschoenen wat aangeknepen of vervangen, en extra (en dikkere) massakabels getrokken. Ik denk dat ik nu een groot deel van het probleem getackeld heb. Bij de testen sloeg de motor iig goed en snel aan, maar nog niet heel vaak geprobeerd.

De 12V startmotor was nog niet binnen.
Plaats reactie