Haiko schreef:Draait de startmotor dan niet voldoende? Bij mijn 353 is het slechts 1tik en hij loopt...
Startmotor draait wel voldoende, meer dan voldoende zelfs. Motor springt echter niet aan, terwijl deze bij aanduwen wel snel aanslaat.
ErikvG schreef:@ Andries, Ik ga ervan uit dat de 6 V startmotor vervangen wordt door een 12 V exemplaar. Dan nog een aanname: de 12 V startmotor heeft een vergelijkbaar vermogen. Gaan we dan rekenen dan krijg je P=UxI ofwel I=P/U p blijft gelijk, U wordt 2 keer zo groot dan wordt I de helft.
Je hebt natuurlijk ook Trabantjes op 12 V met de oude startmotor erin... Die trekken dus wel 2 keer zoveel stroom op 12 V dan op 6 V.
My point exactly.
ErikvG schreef:Tenzij deze zo heet is dat je hem niet meer kan beetpakken zonder dat de vellen er meteen bijhangen

Nou, ik kan er nu een ei op bakken. Zo heet wordt 'ie van de uitlaat en radiateur. Uitlaat hangt nu hoger dan de Trabant uitlaat en de radiateur straalt er warmte op af he. Wellicht dat het probleem al verholpen is door de 12V startmotor in te bouwen, en de warmte slechts verwaarloosbare bijzaak is..
Wat E_S voorstelt kan nog wel de moeite waard zijn. Maar logisch nadenken zegt mij toch dat het euvel bij de startmotor ligt. Ik merk namelijk ook wel eens dat de motor ineens een poging doet tot aanslaan zodra ik het sleuteltje terugdraai van starten naar contact, dus precies wanneer de startmotor niet meer gebruikt wordt.
Duidelijke zaak, lijkt me.