Steini-KTZ, Opto-Zündanlage
Re: Steini-KTZ, Opto-Zündanlage
BVF-40. Rij al een tijdje rond met een isolatiepakking tussen carburateur en spruitstuk. Dit heeft het warmstartprobleem wel iets vertraagd, want het probleem begint nu pas na zo'n 20/30min stil staan, ipv 2min (leuk, benzinestations).
Bougies vonken en blijven droog.
Op de Duitse fora lees ik dat meer mensen dit warmstartprobleem hebben, maar nergens wordt dé oplossing gevonden/geboden.
Bougies vonken en blijven droog.
Op de Duitse fora lees ik dat meer mensen dit warmstartprobleem hebben, maar nergens wordt dé oplossing gevonden/geboden.
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
Bij warm weer helpt een koud biertje wel goed. Dus probeer de volgende keer eens een biertje over de carburateur te gooien 

Heb de oorzaak van het warmstartprobleem gevonden.
De startmotor wordt te warm door de uitlaat en radiateur, en vraagt daarom meer vermogen van de accu. Teveel, waardoor er geen krachtige vonk meer gegeven kan worden. Is ook nog eens een 6V startmotor, dus helemaal drama met het stroomverbruik van de startmotor.
Bij het aandrukken van de auto sloeg de motor meteen aan.
Maandag zet ik er een 12V startmotor is en pak ik deze in met hittewerende tape of bouw een hitteschildje.
De startmotor wordt te warm door de uitlaat en radiateur, en vraagt daarom meer vermogen van de accu. Teveel, waardoor er geen krachtige vonk meer gegeven kan worden. Is ook nog eens een 6V startmotor, dus helemaal drama met het stroomverbruik van de startmotor.
Bij het aandrukken van de auto sloeg de motor meteen aan.
Maandag zet ik er een 12V startmotor is en pak ik deze in met hittewerende tape of bouw een hitteschildje.
Vanwege het geplande kortdurende gebruik heeft een startmotor geen koeling. Houd met die gedachte rekening als dat hittewerende tape twee kanten op werkt.
Warmt de startmotor zoveel op dan tijdens het starten?
Aangezien er straks weer een 12V startmotor in komt, ipv de 6V die er nu in zit, dan wordt het Ampèrage toch gehalveerd? Of wordt het aantal W verdubbeld?
(immers P = U x I; waarbij P=vermogen(W), U=spanning(V), I=stroom(A))
Aangezien er straks weer een 12V startmotor in komt, ipv de 6V die er nu in zit, dan wordt het Ampèrage toch gehalveerd? Of wordt het aantal W verdubbeld?
(immers P = U x I; waarbij P=vermogen(W), U=spanning(V), I=stroom(A))
Afgaande op de dikkere draden van een 6V-installatie zal het amperage bij een 12V worden gehalveerd.

Het is een korte, heftige piek. Genoeg om de eigenlijke motor aan de gang te krijgen, maar zou hij langer in bedrijf zijn, dan genereert hij zoveel warmte dat hij doorbrandt. Dat overkomt dan ook die wijsneuzen, die denken dat ze bij ontstekingsproblemen op de startmotor naar huis kunnen rijden.Evan_s schreef:Warmt de startmotor zoveel op dan tijdens het starten?

Ok, dus zal er bij de 12V startmotor tijdens het starten straks meer stroom over blijven om een krachtige vonk te creëren, toch?ruton schreef:Afgaande op de dikkere draden van een 6V-installatie zal het amperage bij een 12V worden gehalveerd.
Maandag haal ik er eentje op en bouw ik in.
Brand je vingers niet aan die vonk als je hem ophaalt!
Ja, de stromen zijn de helft . Maar de stroomsterkte die de accu kan leveren in principe ook.
De startmotor zal hetzelfde vermogen hebben en wordt dus net zo makkelijk warm als een 6 V exemplaar.
Procentueel gezien kom je wat beter uit want minder stroom is minder verlies in je kabels.
Toch kan een 6V heel prima starten. Als een 6V problemen geeft zorg dan voor de perfecte massa bij de accu, startmotor en spannigsregelaar. Maar de polen van je accu ook heel goed schoon (het siliconenvet dat je gebruikt tegen het vocht kan er tussen trekken en gaan isoleren)
Maak accupolen nooit schoon met staalborstel of schuurpapier maar met een ruwe doek of zo. De krassen die je in het zachte lood maakt zorgen dat er vocht tussen kan komen en verkleinen het contactvlak.
Zorg ook dat de massa van je ontsteking goed is. (Wordt vaak vergeten). Laat je lichten nog even uit tijdens het starten.
De startmotor zal hetzelfde vermogen hebben en wordt dus net zo makkelijk warm als een 6 V exemplaar.
Procentueel gezien kom je wat beter uit want minder stroom is minder verlies in je kabels.
Toch kan een 6V heel prima starten. Als een 6V problemen geeft zorg dan voor de perfecte massa bij de accu, startmotor en spannigsregelaar. Maar de polen van je accu ook heel goed schoon (het siliconenvet dat je gebruikt tegen het vocht kan er tussen trekken en gaan isoleren)
Maak accupolen nooit schoon met staalborstel of schuurpapier maar met een ruwe doek of zo. De krassen die je in het zachte lood maakt zorgen dat er vocht tussen kan komen en verkleinen het contactvlak.
Zorg ook dat de massa van je ontsteking goed is. (Wordt vaak vergeten). Laat je lichten nog even uit tijdens het starten.
Valves! Who needs Valves?
Dank voor de tips! Zal de aansluitingen nalopen.
Dit is het probleem niet. Probleem is dat de startmotor warm wordt door de uitlaat en radiateur en daardoor teveel stroom trekt waarbij de bobines moeten inleveren. Met 12v startmotor blijft er dan meer stroom over voor de bobines, toch?ErikvG schreef:De startmotor zal hetzelfde vermogen hebben en wordt dus net zo makkelijk warm als een 6 V exemplaar.