Steini-KTZ, Opto-Zündanlage
Re: Steini-KTZ, Opto-Zündanlage
Dus je startproblemen komt door een opgewarmde startmotor? Ik denk dat je het probleem toch echt in de onsteking of vergaser moet zoeken... Wat geeft je temperatuur-klokje aan tijdens het rijden, netjes in het midden?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Temperatuurklokje die ik had besteld werkte niet, dus moet het nog even zonder doen. Fan gaat tijdens het rijden niet aan, in de file af-en-toe wel.
Ontsteking heb ik al veel mee geprobeerd; vroeger, later, geen verbetering. Vergaser heeft een isolatiepakking en het lekbakje.
Startmotor is niet een beetje warm, maar echt flink warm! Met wd40 of wat benzine in de carb starten wil warm ook niet. Met aandrukken springt 'ie vrijwel meteen aan.
Vonk ook nog even bekeken bij warm starten, is oranje/gelig. Geen dikke heldere wit-blauwe vonk. Koud wel.
Ontsteking heb ik al veel mee geprobeerd; vroeger, later, geen verbetering. Vergaser heeft een isolatiepakking en het lekbakje.
Startmotor is niet een beetje warm, maar echt flink warm! Met wd40 of wat benzine in de carb starten wil warm ook niet. Met aandrukken springt 'ie vrijwel meteen aan.
Vonk ook nog even bekeken bij warm starten, is oranje/gelig. Geen dikke heldere wit-blauwe vonk. Koud wel.
wat voor bougies gebruik je?
Als de startmotor warm wordt zal hij eerder soepeler lopen dan koud met dik stroperig vet in zijn lagers.
Temperaturen die hij op deze manier oploopt kunnen geen kwaad tot 70 a 100 graden Celcius.
Ik heb het hier NIET over hitte van binnenuit (wikkelingen) door te lang starten en op de startmotor naar huis rijden zoals hierboven werd gesuggereerd. Tegen de tijd dat de buitenkant dan 70C heeft bereikt zijn de wikkelingen beschadigd omdat de temperatuur daar dan véél hoger geweest is.
Temperaturen die hij op deze manier oploopt kunnen geen kwaad tot 70 a 100 graden Celcius.
Ik heb het hier NIET over hitte van binnenuit (wikkelingen) door te lang starten en op de startmotor naar huis rijden zoals hierboven werd gesuggereerd. Tegen de tijd dat de buitenkant dan 70C heeft bereikt zijn de wikkelingen beschadigd omdat de temperatuur daar dan véél hoger geweest is.
Valves! Who needs Valves?
Hmmmmm, het is ondertussen al weer 10 jaar geleden dat ik noodgedwongen de elektrotechniek vaarwel moest zeggen, maar vlg mij wordt hier een denkfout gemaakt.
Het opgenomen vermogen (de Watts) wordt bepaald door de formule P=UxI,
de weerstand R is U gedeeld door I
Voorbeeld: 24=6(U)x4(I)
Hierbij is de weerstand 6 gedeeld door 4=1,5
maar vermogen wordt ook bepaald door de formule P=I(kwadraat)xR
in ons voorbeeld P=(4x4)x1,5=24 (Immers U=IxR)
De weerstand blijft onveranderd.
Nu verdubbel je de spanning. Nu wordt de stroom als volgt:
I=U gedeeld door R: I=12 gedeeld door 1,5=8 ampere
Het vermogen wordt nu: (8x8)x1,5=96 Watt
Dit is een verviervoudiging van het vermogen en het vermogen wordt nu eenmaal in warmte omgezet.
Maar voor de korte momentjes waarop een startmotor spanning krijgt is dit idd geen probleem.
Anders wordt het wanneer je startproblemen hebt en de startmotor dus langere tijd op deze manier op zijn donder krijgt. Dan kan je al snel een wat zwakkere startmotor opblazen
Het opgenomen vermogen (de Watts) wordt bepaald door de formule P=UxI,
de weerstand R is U gedeeld door I
Voorbeeld: 24=6(U)x4(I)
Hierbij is de weerstand 6 gedeeld door 4=1,5
maar vermogen wordt ook bepaald door de formule P=I(kwadraat)xR
in ons voorbeeld P=(4x4)x1,5=24 (Immers U=IxR)
De weerstand blijft onveranderd.
Nu verdubbel je de spanning. Nu wordt de stroom als volgt:
I=U gedeeld door R: I=12 gedeeld door 1,5=8 ampere
Het vermogen wordt nu: (8x8)x1,5=96 Watt
Dit is een verviervoudiging van het vermogen en het vermogen wordt nu eenmaal in warmte omgezet.
Maar voor de korte momentjes waarop een startmotor spanning krijgt is dit idd geen probleem.
Anders wordt het wanneer je startproblemen hebt en de startmotor dus langere tijd op deze manier op zijn donder krijgt. Dan kan je al snel een wat zwakkere startmotor opblazen
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
@ Erik: mechanisch zal ze startmotor misschien beter lopen, maar door de hogere temperatuur vanaf de uitlaat en radiateur wordt de weerstand hoger. @Andries, weerstand blijft dus niet gelijk maar wordt hoger door de temperatuur van buitenaf.
Maandag eerst maar proberen, en dan zie ik wel weer verder.
Maandag eerst maar proberen, en dan zie ik wel weer verder.
Weerstand zal niet zo hoog oplopen dat de startstroom lager wordt.
Maar goed
Maar goed
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
Startstroom zal dan hoger worden, denk ik. En daarmee minder over laten voor de bobines.
Was ook al jaren geleden dat ik electrotechniek en natuurkunde heb gehad
Was ook al jaren geleden dat ik electrotechniek en natuurkunde heb gehad

Draait de startmotor dan niet voldoende? Bij mijn 353 is het slechts 1tik en hij loopt...
- eeuwige_student
- Erelid
- Contacteer:
De kans dat het aan de startmotor ligt lijkt mij zeer klein. Maar het is eenvoudig te testen door de bobines via een losse goede accu van stroom te voorzien. Dan krijgen ze de maximale stroom bij het starten!