Pagina 1 van 1
Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 24 aug 2012, 20:11
door trabibas
Weet iemand hoeveel moeite het gaat kosten om een trabi met Oost-Duitse papieren op Nederlands kenteken te krijgen? Ik weet uit het verleden dat de rdw bij West-Duitse papieren alles oké vond maar bij Oost-Duitse papieren begonnen ze te steigeren.

Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 24 aug 2012, 20:39
door ruton
De laatste keer dat ik me hiermee heb beziggehouden, moest de auto van vóór de typegoedkeuring uit 1973 zijn, of reeds in de EU toegelaten.
Dat laatste betekent dat een jongere tweetakter met Oost-Duitse papieren, die echter pas ná de Duitse Eenwording (3 oktober 1991) uit het verkeer is getrokken wel degelijk even een EU-toelating heeft gehad. Voor een even oude Pool, Hongaar of Tsjech moet de auto dus tot na de uitbreiding van de Eu actief zijn geweest.
Maar wat Den Haag en Brussel er tussentijds van hebben gemaakt?
Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 24 aug 2012, 22:23
door eeuwige_student
Mijn ervaring is gelijk aan die van Appel. Voor 73 ging vroeger altijd (al moest je ze soms even helpen met het vinden van de weg). Maar volgens mij is er veel veranderd sindsdien. Dus hoe het nu zit? Joost mag het weten!
Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 25 aug 2012, 10:15
door ruton
Heb je al gekeken op het
oude forum? Als je er niet op komt, leg dan even de bureaucratische situatie uit, dan zou een mod 'even' voor je kunnen kijken.
Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 25 aug 2012, 11:53
door AlexH
Of de RDW even bellen.

Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 25 aug 2012, 19:28
door Andries
Tijdens het identiteitsonderzoek van mijn Framo heb ik de keurmeester ook even gevraagd hoe het nu zit. Dit onderzoek was nodig omdat een Framo uit een balkenchassis bestaat en je daar dus van alles op kan zetten. Naar zijn idee was het verkrijgen van een NL-kenteken voor een auto met DDR-papieren tegenwoordig niet zo'n punt meer omdat wat vroeger DDR was nu gewoon EU is en alles wat uit de EU afkomstig is "gewoon" gekentekend kan worden. Bouwjaar maakte nu niks meer uit.
Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 28 aug 2012, 18:34
door trabibas
Bedankt voor de info. Dit is het officiële antwoord van de RDW:
U vraagt de RDW informatie over het invoeren van een voertuig uit de voormalige DDR.
Deze papieren worden geaccepteerd. Het voertuig wordt wel gecontroleerd op de toelatings,- en permanente eisen, dit omdat de DDR geen land is uit de Europese Uni. U kunt het voertuig aanbieden, mist u aan het onderstaande voldoet:
Voor uw voertuig die eerder geregistreerd is geweest in een land buiten de Europese Unie (EU) kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen van de RDW. Het voertuig moet dan wel voldoen aan zowel de zogenoemde toelatingseisen als de permanente eisen.
Voertuig eisen
Een voertuig dat in gebruik genomen voor 1 januari 1998 voldoet aan de toelatingseisen, als deze aan de permanente eisen (vergelijkbaar met de APK) voldoet.
Het voertuig moet technisch in goede staat zijn en dus voldoen aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen ten aanzien van de verkeersveiligheid, zoals die worden gehanteerd bij de uitvoering van de Algemene Periodieke keuring, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van het geluid. De permanente eisen maken deel uit van de Regeling Voertuigen. De Regeling Voertuigen kunt u vinden op de volgende website:
http://www.wetten.overheid.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 29 aug 2012, 08:29
door TrabiFreak
goed nieuws... En mooi dat je het zwart-op-wit hebt van de RDW zelf, dat is een stuk nuttiger dan iemand die hier op het forum iets roept, hoe betrouwbaar dat ook kan zijn!
groetjes, Jan Jeroen.
Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 29 aug 2012, 14:37
door trabant601
zwart-op-wit hebt van de RDW is nog geen garantie bij die gasten hoor ik heb er al veel me gemaakt daar hun hanteren ook hun eigen regels en weten .
zwart op wit heb je alleen als er ook een handtekening onder staat van de RDW.
Re: Oost-Duitse papieren
Geplaatst: 31 aug 2012, 15:51
door mel
Het verhaal is niet geheel juist. (Keuren met een DDR-Brief van voor 1973 kon vroeger ook al.)
Bij de RDW wordt een voertuig voor het verkrijgen van een NL kenteken geschouwd. Daarnaast kan men de veiligheid bezien en een APK voor je uitvoeren.
Maar dat APK keuren kan na schouwing ook bij de garage "om de hoek ".... en da's veel beter om te doen.
Als er namelijk bij de RDW iets niet geheel APK goed is moet je weer een nieuwe afspraak maken ... anders geen kenteken !
Ik zou zeggen: auto vlot APK gereed maken en naar de RDW gaan voor schouwing (geef dat dus duidelijk aan; GEEN keuring).
Wat ze overigens niet vertelden is: je moet volgens mij een weegbrief hebben en ze gaan het (in ogen van de NL wetgever verkeerde) chassisnummer inslaan.
Dat brengt nog wat leuke kosten met zich mee ...... vraag hier ook nog even naar ....