Het grote 13" banden- en velgendraadje

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
ruton
Moderator

Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton »

Edit:
[*]over rode en gele stippen op de band: zie bladzij 2
[*]over velgen en binnenbanden: bladzij 4
[*](Niet meer zo heel actuele) tabel met productieplaatsen (eerste tekens van de DOT-code). Zie ook onderaan blz 6.
Download Dossier bandenlabel (pdf).

Alles over originele Trabantvelgen (pdf).

Vroeger was de wereld nog overzichtelijk. Onder een Trabant zat een Pneumant,
doorgaans met profiel P46 Afbeelding
P20
Pneumant P20 riesa 1965.jpg
of P33
Pneumant p33.jpg
Pneumant p33.jpg (9.71 KiB) 267 keer bekeken
en ze kwamen o.a. uit de Werke in Fürstenwalde (K5), Riesa (N5), Dresden (U6) of Neubrandenburg (U7),
maar in 2012 verdween het merk.

En hoewel het merk Pneumant weer bestaat, zijn de enige Pneumantbanden die om een standaard 13" Trabantvelg passen de
Pneumant Summer Standard ST 2 (E-C-67dB; 155-165/70R13 vanaf €33,-)
Afbeelding

en de winterband Pneuwin ST2/HP2 (F-C-66dB; 155-165-175/70R13, vanaf €40,-).
Afbeelding

Van eigen bodem was er de Vredestein Sprint Classic (Bandenlabel E-B-70dB; prijzen van 80 tot 200 euro!), een mooi profiel met erg goede rijeigenschappen, maar die is er in onze maat helaas uit. Wat er hier en daar nog wordt aangeboden is vaak een oude voorraad uit 2012.
Afbeelding

En waar ik zelf voortdurend tegenaan loop, is dat de breedte 145 zeldzaam begint te worden.

Welke ervaringen hebben jullie met jullie banden?
ruton
Moderator

Re: Het grote 13" bandendraadje

Bericht door ruton »

Ik heb in 2004 een set Pneumant P72 145/80R13 (€28,- incl MWS, inmiddels made in Indonesia)
Afbeelding eronder laten zetten en die wil ik komend jaar vervangen.
De band is me goed bevallen, maar ik kan er niet meteen bijzondere rijervaringen over vermelden.
Pluspunt: er staat Pneumant op de wang.
Nadeel: vrij modern profiel.

Wat ik voor mijn nieuwe banden zoek is een profiel dat lijkt op de oude 'blokjesprofielen', dus liever geen rechte strepen over de lengte, maar wel een band die tegen de Nederlandse regen kan.
Bijlagen
Pneumant P72 155-70R13.jpg
Pneumant P72 155-70R13.jpg (20.69 KiB) 267 keer bekeken
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Semperit kennen we van de Semperitrally, waar de Trabant in 1958 erg goed scoorde:
1958 hatten die Rallyeneulinge erst mal außer Konkurrenz die internationale Szene zur Semperit-Rallye in Österreich beschnuppert. Mit drei Trabanten waren die Fahrer aus Zwickau dann 1959 nach Österreich gereist, waren über Alpenpässe und schwindelerregende Serpentinen gerast und hatten auf Anhieb zwei Goldmedaillen geholt. "An Service war da noch nicht zu denken", sagt Galle (de coureur). In die Wettkampffahrzeuge war das ganze Gepäck und die Ersatzteile mit eingeladen worden.
Met autobanden heeft het huidige Oostenrijkse Semperit niets meer van doen. Ze produceren (o.a medische) rubberwaren zoals handschoenen en elke tweede roltrapband op de wereld is van hen.
Voor autobanden is Semperit een B-handelsmerk van Continental.

Semperit heeft in 13" de zomerband Comfort-Life 2 (anwb-test 2015) in breedtes van 135 tot 175. (€34,- tot €50,-)
Afbeelding
In de zomerbandentest 2013 had de Comfort-Life 2 in de maat 185/60 R15 H de kortste remweg.
Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil »

Ik had op de Toyota Yokohama banden die aardig blokjesachtig waren. Starlet had dezelfde maat als trabie.
Ik rij nu op uniroyal rain expert en die zijn te vierkant in de overgang van wang naar loopvlak. Ze ogen lomper maar maat is gelijk. Stuurt wel zwaarder, maar rijdt zoveel zekerder dan de pneumants.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT »

Hier staan banden met een redelijk blokkerig profiel.
Voordeel: je mag er 190 km/u mee!
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

En een collector's item, want nog maar 13 op voorraad...
Die Falken SN-807 145/80 R13 75T heeft echter nog steeds die prominente lengtestrepen die ik bij mijn huidige Pneumant P72 zo lelijk vind. En heb je het bandenlabel gezien? G, E en 71dB. Het verbruik is qua kilometrage niet interessant, maar ik wil qua regen toch minimaal C hebben.
Voor het oor is 3 dB meer een verdubbeling van de geluidsdruk, en dan zijn 71 dB best wel luid. Die Pneumant ST2 155/70 R 13 is dan met 67 dB stukken stiller.
Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil »

http://www.tirendo.nl/auto/banden/145-70-r13/

Hier staan wel wat aardige tussen denk ik... Verrassend veel toch best leuke profieltjes vond ik!
Debica Navigator wellicht?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Het is alleen zo jammer dat het 145/80/R13 moet zijn.
Daarbij is die Navigator geen held in de regen. Maar misschien wil ik wel teveel, en is goed regengedrag onlosmakelijk verbonden met lelijke lengtegroeven.

ik weet in elk geval wel dat ik misschien wel kan zoeken met Tirendo, maar zeker niet kopen. Wat een brakke computervertaling, ik krijg er de bibbers van.
ErikvG

Bericht door ErikvG »

Tenzij je vooral concoursritjes maakt zou ik met de moderne bandentechniek meegaan. ook al betekent dat dat je banden met regengoten eronder legt. Je zal ze maar net even nodig hebben...
Valves! Who needs Valves?
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Ik hou daarom deze Falken SN832 ecorun Afbeelding155/70R13 even in de gaten: die scoort een A bij regen. En de 145/80R13 een B
ANWBtest 2014 (pdf)
Plaats reactie