Het grote 13" banden- en velgendraadje

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2664
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar »

Code rood. Heb maarliefst een halve dag sneeuw gezien hier in de buurt.
Straten waren wit van het zout.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 5698
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton »

Een ander invalshoek: aanhangwagen of bestelwagenbanden. Die hebben vaak nog wel een zigzaggend darmprofiel:

Zoals de Maxxis Trailermaxx CR966 Afbeelding
en de Maxxis UE168 met lekker veel draagvermogen. Afbeelding
Wat weer een minpunt is, is dat die niet in 155/70r13 te krijgen zijn, wel in 155/80r13. EN ik heb toch het idee dat vooral die trailermaxx wel eens vrij bolle bandjes kunnen zijn.

De Goodride SL305 Radial 155/13C. Die C staat voor Cargo en dan is de hoogte in dit geval 80%.
Afbeelding

Edit: bestelbus- en aanhangerbanden zijn voor een Trabant wel een maatje te stijf en te hard. Alsof we met die bladveren al niet genoeg stuiteren..
Laatst gewijzigd door ruton op 20 feb 2018, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aan vakman gevaagd op 20 febr 2018
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 5698
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton »

Toen ik zocht naar wie voor een band het bandenlabel bepaalt, vond ik het Dossier Bandenlabel.

Wat daarbij minder is, is dat er geen externe onafhankelijke controle is op het bandenlabel dat de fabrikanten hun eigen banden geven.
Verder is het natuurlijk ook interessant te weten onder welke omstandigheden ze aan een bepaalde waarde komen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat onder de 80kmh de letter voor de rolweerstand eigenlijk niets uitmaakt. Die gaat pas vanaf de 90kmh tellen.En met een Trabant zul je niet zo vaak veel harder rijden...
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2664
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar »

Aanhangerbanden die aangeduid zijn met "for trailer use only" zijn helaas niet toegestaan onder een auto. Dus als je die zou willen gebruiken moet je dat navragen.

Ik vermoed persoonlijk dat bedrijfswagenbanden vooral een hogere load index zullen hebben en eventueel afwijkende bandenmaten (idd wat boller kunnen staan)
Wellicht een idee om dat eens allemaal na te vragen bij een bandenspecialist?
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 5698
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton »

Ga ik zeker doen wanneer de velgen klaar zijn. Cargobanden zijn tenslotte voor bepaalde omstandigheden ontworpen en hoewel een bladveertrabant meer last schijnt te kunnen hebben dan een schroefveertrabant, ben ik niet van plan structureel met zes volle cementzakken achterin rond te rijden.

Aan de andere kant: ze komen op een voertuig van voor 1990 dat ook nog eens niet sneller dan 110kmh kan.

Om vergelijkbare reden heb ik de vierseizoens Vredestein Quatrac buiten beschouwing gelaten. Die zou een zomer- en een winterkant hebben, maar met dat sterke positieve camber op de achterwielen heb je daar dus weinig aan.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2664
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar »

ruton schreef:Aan de andere kant: ze komen op een voertuig van voor 1990 dat ook nog eens niet sneller dan 110kmh kan.
En voor de mijne geldt beide dus niet. Voertuig van 1991 dat veel harder dan 110km/h kan (maar veelal 90 aanhoudt op de snelweg)

ruton schreef:Vredestein Quatrac.... Die zou een zomer- en een winterkant hebben, maar met dat sterke positieve camber op de achterwielen heb je daar dus weinig aan.
Vind ik niet heel erg logisch klinken. Dan zou je de banden ook op de velg moeten verdraaien in de winter... Oftewel, dat klopt dus niet.
Camber zorgt vooral voor scheef slijten van de banden. Maar eerlijk gezegd is dat helemaal nog niet zo erg als het lijkt omdat de banden zo smal zijn.
Ga je met 195 banden rijden (als dat al past) zal je het wel goed gaan zien.
Maar ook dan is het maar de vraag hoe ermee gereden wordt. Als je in volle vaart door de bochten gaat (niet echt verstandig) dan slijt de boel weer sneller aan de buitenkant van de banden.
Volgens mij heeft de binnen en buienzijde vooral te maken met de manier van water/sneeuw afvoer.
Sneeuw probeer ik te mijden vanwege de hoop zout die erbij gegooid wordt.

Verder heeft grip van de band vooral te maken met de compound in koudere weersomstandigheden. All Seasons zijn eigenlijk alleen goeie herfst en lente banden. maar voor zomer en winter zijn ze eigenlijk weer te zeer een compromis.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Gebruikersavatar
ruton
Moderator
Berichten: 5698
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton »

Maar aangezien het in Nederland tegenwoordig driekwart van het jaar herfst is....
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4136
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door eeuwige_student »

Slijten van Trabantbanden, waar hebben we het over? De gemiddelde Trabantrijder moet ze vernieuwen omdat ze te oud worden, niet omdat ze op zijn gereden. Michelin gaat uit dat ze na 10 jaar vervangen moeten worden. Nu kreeg ik bij de APK de opmerking dat ze wel een keer vervangen moesten worden. Dan heb ik dus 2 banden versleten die ik ooit nieuw gekocht heb (dot-code uit 2000). Dus deze hebben nog jaren onder mijn dagelijkse auto gezeten. De 10 jaar heb ik ruimschoots gehaald. Doordat de auto’s binne stonden en de banden daardoor minder uv-lict hebben gezien lijkt het rubber nog goed. Maar desondanks tijd om ze te vervangen. Maar ja, dan moet je weer velgen stralen en spuiten......
Gebruikersavatar
eeuwige_student
Erelid
Berichten: 4136
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door eeuwige_student »

@ Joost, ik was een paar jaar geleden 150 euro kwijt voor stralen spuiten. AHeb jij een beter adresje?
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 2664
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar »

ruton schreef:Maar aangezien het in Nederland tegenwoordig driekwart van het jaar herfst is....
Daarom rij ik dus op all seasons :mrgreen:

Voordeel van vredestein quatrac (en nog een paar andere all seasons) is dat ze volgend jaar nog steeds toegestaan is in duitsland ivm de "three peek mountain snowflake"
Dus ideaal voor de luilak qua bandenwissels :mrgreen:

@E_S: de bandjes onder de 1.1 (DOT 2004 als ik me niet vergis) zijn toch echt wel een keer aan vervanging toe. Ondanks dat ze geen haarscheuren vertonen is het compound in de loop der jaren wel veranderd. De weekmakers (ook in rubber zijn die aanwezig) komen naderhand naar buiten. Heeft niks met uv te doen. Rubber wordt gewoon hard na zoveel jaar. Soms is dat te zien aan een witgrijze laag die vooral over de zijkant van de banden aanwezig is.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Plaats reactie