[Sleuteltip] Ratelende KM teller verhelpen
Geplaatst: 03 mar 2016, 23:00
Hallo,
Ik weet dat ik lang niet de eerste ben die hier iets over schrijft.
Maar het is relatief eenvoudig op te lossen.
In mijn geval gaat het over een teller met 2 meterstanden.
En tevens bevat het een waarschuwing voordat men het verkeerd aan pakt!
*KM teller demonteren
* Moer om km teller kabel zit tot het uiteinde schuiven en een paar cm naar beneden een tiewrap om de km teller kabel maken.
Hierdoor "valt" de moer niet steeds tegen het schutbord aan , waarna je hem "op kan vissen".
Dit deed ik ook bij de DSen , werkt een stuk makkelijker.
*Knopje voor nul stand verwijderen.
*sierrand voorzichtig , beetje bij beetje , met een kleine schroevendraaier openbuigen , daarna met een iets grotere schroevendraaier verder gaan , en daarna weer een stap groter.
Je doet dit zover tot de sierrand , glas , en binnenrand er af kan.
* Moer waar het binnenwerk mee vast zit loshalen en binnenwerk uit de behuizing nemen.
*Kapje van het aandrijfmechanisme los draaien en verwijderen.
Nu komt het deel waarbij men op moet gaan letten:
Er komen nu 4 asjes bloot te liggen
* aandrijfas met magneetschijf
*as tussen voorgenoemde en tellerwerk
*2 asjes die het tellerwerk aandrijven.
De as met de magneetschijf onmiddellijk contact laten maken met een stuk ijzer om te voorkomen dat er magnetisme verloren gaat!
Dit goed schoonmaken en opnieuw invetten met lagervet en de boel weer in elkaar zetten.
Ik neem aan dat duidelijk is dat er aan de magneetschijf zelf vetvrij moet zijn daar deze een contactloze overbrenging verzorgd tussen kabel en de snelheidsmeter.
Verder de snelheidsmeter ook niet demonteren of opnieuw invetten !!
Hierdoor is de kans groot dat de aanwijzing van de snelheidsmeter (nog meer) gaat afwijken!
Dus alleen delen , mechanisch gekoppeld , tussen kabel en KM teller smeren!
Hierna werkt de meter weer als vanouds , mits het mechanisme niet zo ver uitgelopen is dat de magneetschijf tegen de meenemer aan loopt.
Gr Bjorn
Ik weet dat ik lang niet de eerste ben die hier iets over schrijft.
Maar het is relatief eenvoudig op te lossen.
In mijn geval gaat het over een teller met 2 meterstanden.
En tevens bevat het een waarschuwing voordat men het verkeerd aan pakt!
*KM teller demonteren
* Moer om km teller kabel zit tot het uiteinde schuiven en een paar cm naar beneden een tiewrap om de km teller kabel maken.
Hierdoor "valt" de moer niet steeds tegen het schutbord aan , waarna je hem "op kan vissen".
Dit deed ik ook bij de DSen , werkt een stuk makkelijker.
*Knopje voor nul stand verwijderen.
*sierrand voorzichtig , beetje bij beetje , met een kleine schroevendraaier openbuigen , daarna met een iets grotere schroevendraaier verder gaan , en daarna weer een stap groter.
Je doet dit zover tot de sierrand , glas , en binnenrand er af kan.
* Moer waar het binnenwerk mee vast zit loshalen en binnenwerk uit de behuizing nemen.
*Kapje van het aandrijfmechanisme los draaien en verwijderen.
Nu komt het deel waarbij men op moet gaan letten:
Er komen nu 4 asjes bloot te liggen
* aandrijfas met magneetschijf
*as tussen voorgenoemde en tellerwerk
*2 asjes die het tellerwerk aandrijven.
De as met de magneetschijf onmiddellijk contact laten maken met een stuk ijzer om te voorkomen dat er magnetisme verloren gaat!
Dit goed schoonmaken en opnieuw invetten met lagervet en de boel weer in elkaar zetten.
Ik neem aan dat duidelijk is dat er aan de magneetschijf zelf vetvrij moet zijn daar deze een contactloze overbrenging verzorgd tussen kabel en de snelheidsmeter.
Verder de snelheidsmeter ook niet demonteren of opnieuw invetten !!
Hierdoor is de kans groot dat de aanwijzing van de snelheidsmeter (nog meer) gaat afwijken!
Dus alleen delen , mechanisch gekoppeld , tussen kabel en KM teller smeren!
Hierna werkt de meter weer als vanouds , mits het mechanisme niet zo ver uitgelopen is dat de magneetschijf tegen de meenemer aan loopt.
Gr Bjorn